[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.1

MAZ-6440 – niedoszła wersja do transportu dalekodystansowego z klasyczną kabiną Cz.2

MAZ-6440 – po rosyjsku МАЗ-6440 – to prototypowa ciężarówka od białoruskiego wytwórcy pojazdów użytkowych – firmy MAZ Минский автомобильный завод

Fot. Producent

Około 10 miesięcy po pokazaniu pierwszej wersji zostało ujawnione wydanie zmienione, z bardziej stylowym wzornictwem części zewnętrznej i jeszcze podniesionym komfortem na pokładzie. Rozstaw osi wydłużono o jeden metr, wskutek czego można było – jak w wariantach amerykańskich – dalej wydłużyć kabinę i zastosować bardziej przestronne miejsce do spania. Przy tym ulepszono przód i stylistycznie poprowadzono bardziej zakrzywione linie. Dodatkowym atutem był rozwój systemów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo bierne, tak aby w tym zakresie pojazd pozostawał na poziomie zbliżonym do standardów UE i zachodnioeuropejskich odpowiedników.

REKLAMA

Chociaż MAZ-6440 spotkał się z dobrym, wręcz entuzjastycznym przyjęciem, lecz ostatecznie produkcji seryjnej nie uruchomiono. Przesądziło o tym kilka połączonych czynników. Po pierwsze był zbyt ciężki, co wydatnie ograniczało ładowność, nawet jeśli wyższa dopuszczalna masa całkowita zestawu w pełni kompleksowała ten wzrost. Chociaż bowiem mógłby ważyć więcej poruszając się po terenie Rosji czy Białorusi, ale już na obszarze UE masa zestawu nie mogła przekroczyć 40000 kg. Po drugie wdrożenie kabiny klasycznej, na wzór amerykański, może i czyniło pojazd ciekawym, lecz przy limitowanej na terenie Unii długości zestawu naczepowego do 16,5 m wydatnie skracało długość przestrzeni załadunkowej. I ponowie – chociaż Rosja i Białoruś zezwalają na jazdę dłuższych zestawów, ale nie pozwala na powyższe – pomijając specjalne zezwolenia – Unia. Po trzecie silnik nie miał wsparcia technicznego poza obszarem byłego ZSRR. I po czwarte ostatecznie cena wcale nie okazała się taka konkurencyjna. Tym samym powstała ciężarówka dla nikogo – dla poruszających się tylko po krajach byłego ZSRR za droga, dla obsługujących ruch w kierunku zachodnim za ciężka i za długa. Finalnie więc MAZ 6440 nie trafił na linie montażowe.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij