REKLAMA

MAZ pokazał premierowe wyroby Cz.1

W dniu 6 lutego 2020 roku, na terenie Pałacu Kultury Mińskiego Zakładu Ciągników przy ul. Dolgobrodskaya 24, odbyła się wystawa nowych osiągnięć branży. Mińska Fabryka Samochodów pokazała na niej najnowsze pojazdy MAZ, jej zdaniem przygotowane zgodnie z ostatnimi trendami we współczesnej inżynierii.

Pierwsze novum stanowił 2-osiowy ciągnik siodłowy przeznaczony do obsługi ruchu na dalekich dystansach – typ MAZ-54A02K Model 2019, napędzany przez chiński silnik gazowy WP12NG 400E50 zasilany skroplonym gazem ziemnym (LNG). Silnik ten cechują moc maksymalna 400 KM i maksymalny moment obrotowy 1730 Nm. Samochód na jednym tankowaniu może przejechać co najmniej 700 km - w tym celu ma w podwoziu zainstalowane dwa zbiorniki kriogeniczne o użytecznej całkowitej objętości 755 litrów (wyprodukowane przez WYKRES: 405 litrów po prawej stronie i 350 litrów po lewej) lub 688 litrów (wyprodukowany przez CIMC). Czas przechowywania bez strat LNG wynosi 5 dni przy ciśnieniu 10 barów, temperatura w zbiornikach zaś -192ºС. Jako przewód paliwowy stosuje się rurę ze stali nierdzewnej.
Poza tym ten nowy ciągnik dostał deflektory o zwiększonym zakresie regulacji oraz odmłodzone wnętrze kabiny. W celu redukcji obciążeń wibracyjnych miejsca pracy, zainstalowano wygodne fotele o szerokim zakresie regulacji i z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa. Zmiany objęły również tablicę wskaźników – wprowadzono na niej 7-calowy cyfrowy moduł, wyświetlający informacje o działaniu różnych systemów samochodowych. Do tego doszły funkcjonalny stół z dwoma uchwytami na kubki, wnęka do przechowywania dokumentów, górna leżanka o zwiększonej do 2020 mm długości, za siedzeniami boczne zagłębienia do przechowywania oraz oświetlenie w technologii LED.
Ponadto standardowo ciągnik wyposażono w elektroniczny układ kontroli stabilizacji toru jazdy oraz systemy ABS i ASR.
Druga nowość to niskopodłogowy autobus MAZ-303, który jednak po raz pierwszy zaprezentowano publiczności w sierpniu 2019 roku, w 75. rocznicę utworzenia Mińskiej Fabryki Samochodów. Wymiary tego autobusu są właściwe dla miasta: długość 12,43 m, szerokość 2,55 m, wysokość 3,1 m. W zależności od konfiguracji wnętrze może pomieścić do 110 pasażerów, z czego 26 na miejscach siedzeniach. Napęd zapewnia turbodoładowany silnik wysokoprężny klasy Euro-6 firmy Daimler o mocy maksymalnej 299 KM, połączony z 6-biegową, automatyczną skrzynią przekładniową z niemieckiego koncernu ZF.
Wnętrze pojazdu wykonano zgodnie ze standardami europejskimi. Stało się ono bardziej przestronne. Z przodu wygospodarowano półtora siedziska dla matki z dziećmi, seniorów i innych pasażerów. Poręcze są starannie przemyślane, a na centralnej platformie można oprzeć się na szerokich podparciach. Do interesujących innowacji – z punktu widzenia rynku białoruskiego - należą porty USB do ładowania smartfonów i tabletów we wszystkich rzędach siedzeń. Pięć grzejników oraz układ klimatyzacji odpowiadają zaś za komfortowy klimat, przy czym klimatyzacja może pracować zarówno w trybie chłodzenia, jak i ogrzewania.
W zakresie wykończenia postawiono natomiast na jasne kolory, a na podłogę i sufit dobrano materiały imitujące drewno. Oświetlenie może być zróżnicowane - „zimne” rano i „ciepłe” wieczorem, a światło dochodzi nawet z bocznych ścian i parapetów.
Autobus otrzymał także niezależne przednie zawieszenie o znacznie większym skoku i większy rozstaw osi. Układ hamulcowy jest pneumatyczny, a podczas wjazdu na wzniesienie dochodzi do aktywacji układu wspomagania kierowcy. Przy tym inżynierowie dość dużo pracowali nad układem napędowym, zmniejszając rozmiar przedziału silnikowego oraz unikając elementów na dachu. Jednocześnie podczas jazdy zredukowano poziom hałasu i wibracji.
Warto tu wskazać, że autobus ten niedawno wrócił z Kazania, gdzie pomyślnie przeszedł próby eksploatacyjne na normalnych trasach pasażerskich.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA