[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

MAZ przedstawił unikatową terenową rajdową ciężarówkę – MAZ 6440RR

Mińska Fabryka Samochodów zaprezentowała swoją pierwszą sportową ciężarówkę z klasyczną kabiną i silnikiem o mocy maksymalnej aż 960 KM. Po serii testów zespół MAZ-SPORTauto planuje wykorzystać ją do udziału w międzynarodowych rajdach samochodowych.

Fot. Producent

Sportowa wyczynowa ciężarówka MAZ-6440RR bazuje na tym, co najlepsze z trzech wariantów. Podwozie zrobiono z „zahartowanego” w zmaganiowych bojach typu MAZ-5309RR, długą kabinę zaczerpnięto z seryjnego "ciężkiego woła roboczego" MAZ-5440, z kolei maska silnika pochodzi z prototypowego szosowego ciągnika MAZ-6440PA. Nowość otrzymała też odnowioną skrzynię ładunkową, która dla większej redukcji masy własnej ma osłonięte panele warstwowe z włókna szklanego.
Przede wszystkim jednak ciężarówkę wyróżnia układ maski. Przesunięcie kabiny za silnik – bardziej w kierunku centralnej części auta – umożliwiło poprawę rozkładu mas – nacisków na osie, odciążenie przedniej osi i zmniejszenie obciążenia załogi. W ten sposób kierowcy będzie łatwiej prowadzić, a pozostali członkowie zespołu odczują mniej wibracji, co pozwoli zaoszczędzić energię – czuć się bardziej wypoczętym na ważnych odcinkach specjalnych.
Zewnętrznie model prezentuje się bardzo kompaktowo – jest względnie niski i zwarty. Jego długość wynosi 7,05 m, szerokość 2,55 m, wysokość 3,4 m, rozstaw osi 4,3 m, z kolei masa wraz z kołami zapasowymi i załogą 9,6 t. Auto napędza 6-cylindrowy, turbodoładowany silnik, przerobiony przez czeską firmę Gyrtech i dlatego oznaczony jako Gyrtech G-13. Jego moc maksymalną określono na 960 KM, maksymalny moment obrotowy na 4500 Nm. Przy czym ze względów bezpieczeństwa maksymalna prędkość jest elektronicznie ograniczona do 140 km/h, także w celu uniknięcia nakładania kar przez organizatorów. Poza tym pojemność zbiornika paliwa równa się 1000 litrów.

REKLAMA

Generalnie MAZ-6440RR pozostaje zgodny z przepisami technicznymi wszystkich rajdów międzynarodowych. Został zaprojektowany i zmontowany przez samą Mińską Fabrykę Samochodów – projektantów Mińskiej Fabryki Samochodów. W jego rozwoju wzięło udział 6-7 osób. I wiele dla niego powstało w siedzibie głównej i fabrykach przedsiębiorstwa "BELAVTOMAZ". W szczególności rama, kabina, nadwozie, wsporniki oraz panele są produkowane na Białorusi. Niemniej musiano też zaimportować kilka kluczowych komponentów: automatyczną skrzynię biegów Allison 4000, sprężyny Weweler, amortyzatory Reiger, osie SISU i skrzynią rozdzielczą ZF.
Wiosną rozpocznie się seria prób terenowych. Potem pojazd będzie sprawdzany w rajdach, a jeśli się okaże, że radzi sobie dobrze, zostanie wysłany na Dakar 2020. Ponadto będą przetestowane różne informacje techniczne – auto posłuży również do walidacji innowacji technicznych w ekstremalnych warunkach. Następnie mogą być one wykorzystane w sportowych i seryjnych ciężarówkach MAZ.
Białorusini chcą spożytkować typ 6440RR także – co zrozumiałe – w celach czysto marketingowych, tym sposobem demonstrując możliwości projektowe Mińskiej Fabryki Samochodów. Tym bardziej, że „po cichu” odnoszą pewne sukcesy na rynkach państw azjatyckich, w tym arabskich, oraz afrykańskich.
Przypomnijmy, że trzy załogi zespołu MAZ-SPORTauto wezmą udział w rajdzie Dakar, który odbędzie się w dniach od 6 do 17 stycznia w Peru

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij