[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

MZKT Volat 790860 – specyficzny transporter ciężkiej techniki bojowej Cz. 2

Białoruski Volat proponuje niezwykle ciekawy transporter ciężkiej techniki bojowej

Fot. Producent

Układ – z ciągnikiem balastowym i przyczepą najazdową – utrzymał się w Krajach Układu Warszawskiego praktycznie do jego końca, podczas gdy na Zachodzie już w latach 60. i 70. zaczęły się pojawiać zestawy naczepowe, m.in. bardziej elastyczne w użytkowaniu. Można jednak tu przyjąć, że przez ponad dwie dekady – od lat 70. do początku 90. - w transporcie czołgów na świecie stosowane były dwa zasadnicze rozwiązania:

REKLAMA
  • zestaw przyczepowy – składający się z ciężkiego ciągnika balastowego i zazwyczaj najazdowej, niskopodłogowej wieloosiowej przyczepy o dużej ładowności;
  • zestaw naczepowy – zawierający ciężki ciągnik siodłowo-balastowy oraz najazdową, niskopodwoziową wieloosiową naczepę o dużej ładowności.

Od lat 90. obserwuje się stopniowe przechodzenie przez użytkowników zestawów przyczepowych na zestawy naczepowe, które stają się teraz dominującym rodzajem taboru w tej kategorii. Ogólne parametry tych zestawów i ich budowa prezentują się następująco:

 

  • silnik o bardzo dużej mocy maksymalnej – wskazane jest minimum 500 KM, a najlepiej ponad 550 KM. Wysoki musi też być maksymalny moment obrotowy – niezbędne minimum to dziś 2300-2500 Nm, a wartość pożądana to co najmniej 2600-2800 Nm;
  • wieloosiowy układ ciągnika – 3- lub 4-osiowy z co najmniej dwoma osiami napędzanymi (tylny tandem) – warianty 6x4 i 8x4, lub większą liczbą osi napędzanych, w tym wszystkimi – warianty 6x6, 8x6 i 8x8;
  • w zależności od wymagań zamawiającego w zakresie mobilności taktycznej ciągnika – jego dzielności terenowej występują poniższe opcje: niska mobilność – zastosowania szosowe i terenowe w lżejszym terenie – układy napędowe 6x4, 8x4 i 8x6, powiększona mobilność – układy napędowe 6x6 i 8x8 z bliźniaczym ogumieniem na tylnym tandemie, wysoka mobilność – układ napędowy 8x8 i wyłącznie pojedyncze ogumienie na wszystkich kołach. W ogóle w tej klasie aut nie stosuje się 3-osiowych odmian w kompletacji z jedynie pojedynczymi oponami ze względu na ich zbyt małą wówczas ładowność – nośność siodła oraz m.in. problemy z przekazywaniem siły napędowej i hamowaniem. Dlatego właśnie opcja z pojedynczymi oponami z tyłu może tylko dotyczyć wersji 4-osiowych;
  • naczepy wieloosiowe, niskopodwoziowe, o bardzo dużej ładowności, rzędu 50000-70000 kg. Naczepy te mają od 3 do 8 osi/linii osi, w tym naczepy szosowe o ładowności do 60000-80000 kg – 6-8 osi/linii osi, naczepy uterenowione o ładowności do 70000 kg do 7 osi/linii osi, z kolei naczepy terenowe, o ładowności do 50000-60000-70000-75000 kg – od 3 do 5/6 wzmocnionych osi o bardzo dużym nacisku maksymalnym oraz wyłącznie pojedyncze ogumienie – balonowe, o bardzo dużej średnicy i szerokości.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij