[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

MZKT Volat 790860 – specyficzny transporter ciężkiej techniki bojowej Cz. 3

Istnieje niezwykle specyficzna konstrukcja, nienależąca do żadnej z tradycyjnych grup kołowych transporterów ciężkiej techniki bojowej. Mowa tu o 6-osiowym Volacie 790860 12x12 pochodzącym z mińskich zakładów MZKT.

Fot. Producent

Historia tej firmy zaczyna się w 1954 roku, gdy przy Mińskiej Fabryce Samochodów powstało specjalne biuro projektowe zajmujące się ciągnikami artyleryjskimi i ciężkimi transporterami broni dla armii ZSRR. Wiele z tych konstrukcji miało niezwykle unikatowy charakter, jak przykładowo nośniki rakiet balistycznych. W 1991 roku, wraz z rozpadem ZSRR i uniezależnieniem Białorusi, zakład został wydzielony z MAZ jako Mińska Fabryka Ciągników Kołowych MZKT (ros. МЗКТ – Ми́нский заво́д колёсных тягаче́й, biał. МЗКЦ – Ми́нский заво́д колёсных тягаче́й; Mińska Fabryka Ciągników Kołowych), formalnie stając się odrębnym białoruskim producentem ciężarówek, ciągników kołowych oraz podwozi specjalnych. W ofercie utrzymane zostały więc modele nietypowe, a – nawet więcej – podmiot stał się jednym ze światowych liderów w ich budowie. Powstają w nim m.in. cywilne i wojskowe ciężkie ciągniki siodłowo-balastowe, cywilne i wojskowe specjalistyczne podwozia oraz militarne nośniki uzbrojenia, w tym budzące respekt 8-osiowe MZKT-792210 w układzie napędowym 16x16, o ładowności 80000 kg, zaopatrzone w 800-konną jednostkę napędową i automatyczną skrzynię przekładniową. Te potężne terenowe auta służą do przewozu w terenie rakiet balistycznych.

REKLAMA

Sam typ MZKT Volat 790860 12x12 ma dość ciekawą historię i teoretycznie – po części – cywilne korzenie. Pierwsza sztuka MZKT 79086 została dostarczona w 2004 roku dla odbiorcy arabskiego w Emiratach (UAE), z przeznaczeniem do obsługi pół naftowych, jako tzw. oilfield truck, czyli terenowy środek przewozu ciężkich ładunków ewentualnie nośnik dla ciężkich maszyn, agregatów, urządzeń i rur. Natomiast drugi egzemplarz, dedykowany już dla sił zbrojnych, ostatecznie zmontowano w grudniu 2008 roku. W porównaniu z pierwszym ma on inny silnik – 720-konny Deutz BF 8M2015CP, ale taką samą automatyczną skrzynię przekładniową Allison M6610 AR, lecz znowu inne pojedyncze ogumienie – w pierwszym założono opony Bridgestone V-steel 23,5R25, w drugim zamiast nich Michelin 23,5R25 XLB. Do tego dochodzą inne wciągarki – zamiast wyposażenia ITAG w militarnym występuje własne MZKT.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij