REKLAMA

MZKT Volat 790860 – specyficzny transporter ciężkiej techniki bojowej Cz.3

Czołgi i generalnie gąsienicowy sprzęt pancerny są pojazdami niezwykle drogimi w momencie zakupu oraz późniejszej eksploatacji. Przykładowo spalają znaczne ilości paliwa, potrzebują drogiej obsługi oraz uzyskują relatywnie niewielkie przebiegi do przeglądów i napraw głównych – średnio przebiegi te wynoszą kilka tysięcy kilometrów – w zależności od stopnia intensywności i typu użytkowania zazwyczaj od 3000 do 10000 km. Ponadto, pomijając same strefy działań wojennych oraz warunki czysto terenowe, ich przemieszczanie nastręcza szereg trudności ze względu na zazwyczaj ponadnormatywne – z punktu widzenia normalnego ruchu drogowego – wymiary, w tym głównie szerokość, oraz masę własną. W dodatku do poruszania się po drogach publicznych niezbędne są specjalne nakładki na gąsienice, aby nie dochodziło do zniszczenia nawierzchni tych dróg.

Niemniej istnieje także niezwykle specyficzna konstrukcja, nienależąca do żadnej z tych grup. Mowa tu o 6-osiowym Volacie 790860 12x12 pochodzącym z mińskich zakładów MZKT. Historia tej firmy zaczyna się w 1954 roku, gdy przy Mińskiej Fabryce Samochodów powstało specjalne biuro projektowe zajmujące się ciągnikami artyleryjskimi i ciężkimi transporterami broni dla armii ZSRR. Wiele z tych konstrukcji miało niezwykle unikatowy charakter, jak przykładowo nośniki rakiet balistycznych. W 1991 roku, wraz z rozpadem ZSRR i uniezależnieniem Białorusi, zakład został wydzielony z MAZ jako Mińska Fabryka Ciągników Kołowych MZKT (ros. МЗКТ – Ми́нский заво́д колёсных тягаче́й, biał. МЗКЦ – Ми́нский заво́д колёсных тягаче́й; Mińska Fabryka Ciągników Kołowych), formalnie stając się odrębnym białoruskim producentem ciężarówek, ciągników kołowych oraz podwozi specjalnych. W ofercie utrzymane zostały więc modele nietypowe, a – nawet więcej – podmiot stał się jednym ze światowych liderów w ich budowie. Powstają w nim m.in. cywilne i wojskowe ciężkie ciągniki siodłowo-balastowe, cywilne i wojskowe specjalistyczne podwozia oraz militarne nośniki uzbrojenia, w tym budzące respekt 8-osiowe MZKT-792210 w układzie napędowym 16x16, o ładowności 80000 kg, zaopatrzone w 800-konną jednostkę napędową i automatyczną skrzynię przekładniową. Te potężne terenowe auta służą do przewozu w terenie rakiet balistycznych.

Sam typ MZKT Volat 790860 12x12 ma dość ciekawą historię i teoretycznie – po części – cywilne korzenie. Pierwsza sztuka MZKT 79086 została dostarczona w 2004 roku dla odbiorcy arabskiego w Emiratach (UAE), z przeznaczeniem do obsługi pół naftowych, jako tzw. oilfield truck, czyli terenowy środek przewozu ciężkich ładunków ewentualnie nośnik dla ciężkich maszyn, agregatów, urządzeń i rur. Natomiast drugi egzemplarz, dedykowany już dla sił zbrojnych, ostatecznie zmontowano w grudniu 2008 roku. W porównaniu z pierwszym ma on inny silnik – 720-konny Deutz BF 8M2015CP, ale taką samą automatyczną skrzynię przekładniową Allison M6610 AR, lecz znowu inne pojedyncze ogumienie – w pierwszym założono opony Bridgestone V-steel 23,5R25, w drugim zamiast nich Michelin 23,5R25 XLB. Do tego dochodzą inne wciągarki – zamiast wyposażenia ITAG w militarnym występuje własne MZKT.

REKLAMA

Pod względem pozycjonowania typ 790860 trudno nawet zakwalifikować jako ciężarówkę, chociaż tak bywa nazywany i zaliczany – jest to raczej terenowe wozidło ze sztywną ramą podwozia do dalekiego przerzutu ciężkiego sprzętu gąsienicowego lub innych ładunków w granicach swoich możliwości technicznych. Można go jednak też określić i zdefiniować jako ciężki terenowy transporter logistyczny o bardzo dużej ładowności. Niezaprzeczalnie zalicza się on do konstrukcji niezwykle nietypowych i bez bliskiego odpowiednika.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA