[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

MZKT Volat 790860 – specyficzny transporter ciężkiej techniki bojowej Cz. 6

Eksploatacyjnie Volat MZKT 790860 12x12 to wysoko specjalizowana sztywnoramowa terenowa platforma transportowa o bardzo dużej ładowności, wyróżniająca się ponadnormatywnymi masami i wymiarami oraz – po części będącą wynikiem przeznaczenia – specyficzną konstrukcją.

Fot. Producent

Wymiary i masy są autentycznie imponujące. Długość całkowita wynosi 14800 mm, czyli o 1200 mm więcej niż standardowej naczepy 3-osiowej, zwis przedni 2410 mm, rozstaw osi 1700+1800+3200+1800+1700 mm, rozstaw kół 2560 mm, szerokość – wliczając nadkola 3400 mm, wliczając lusterka maksymalnie 3650 mm, wysokość – do górnej powierzchni kabiny maksymalnie 3800 mm, wliczając dachowy luk ewakuacyjny lub dachowe urządzenie klimatyzacyjne 3930 mm. Użyteczną długość pokładu ładunkowego – przy złożonych tylnych rampach najazdowych – określono na minimum 9000 mm. Pokład ten, z powodu m.in. założenia wysokich opon, znajduje się 1820 mm nad powierzchnią jezdni. Przygotowano go do kotwiczenia przewożonego na nim sprzętu, który wjeżdża i zjeżdża od tyłu, przy pomocy rozkładanych podjazdów. By ułatwić ten wjazd czy zjazd, tylną część pokładu, tuż za ostatnią osią nachylono do dołu. Po zmroku operowanie wciągarkami, nadzór nad wjazdem sprzętu oraz jego kotwiczeniem czy odblokowywaniem ułatwiają dwa reflektory. Masa własna pojazdu równa się 39800 kg, tym samym praktycznie odpowiadając obowiązującej w większości państw Europy dozwolonej masie całkowitej dla zestawu 5-osiowego (40000 kg), z kolei dopuszczalna masa całkowita 95000 kg, przy naciskach na osie 6x16000 kg. W rezultacie ładowność nie powinna – w warunkach terenowych – przekroczyć 55000-56000 kg. Dzięki temu z powodzeniem wystarczy do przerzutu wszystkich czołgów wywodzących się z rodzin T72 i T80, wliczając wersje rozwojowe i tzw. klony.

Kolejny wyróżnik – wysoka dzielność terenowa wynika m.in. z samej koncepcji budowy podwozia i doboru elementów w układach napędowym i jezdnym. Potężna spawana rama podwozia ma tradycyjny układ drabinowy – tworzą ją wzmocnione podłużnice wykonane z wysokowytrzymałej stali, o dużej odporności na skręcanie i zginanie, oraz poprzeczki. Napęd zapewnia 8-cylindrowy, widlasty (V8) silnik Deutz TCD2015V08 o stopniu sprężania 17,5:1 i pojemności 15,9 litra, przy średnicy cylindra oraz skoku tłoka odpowiednio 132 mm i 145 mm. Ta jednostka z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego ogólnie powstała pod kątem tzw. zastosowań przemysłowych oraz do napędu ciężkiego sprzętu budowlanego. Wybrał ją m.in. Szczęśniak PS do montażu w KWZT Mamut, bazującym na hybrydowej Tatrze z rodziny T815-7. Przy czym tam występowała ona w nastawie 585-konnym, tutaj w niezwykle wysilonym, o mocy maksymalnej aż 530 kW/720 KM przy 2100 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 2940 Nm przy 1300 obr/min. Powyższe wskazuje na jej jeszcze znaczne rezerwy i zapas potencjału rozwojowego, które chciał wykorzystać Szczęśniak PS, planując ją do napędu analogicznego jak w KWZT podwozia Tatry, przewidywanego kiedyś jako baza do przygotowania ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego.

REKLAMA

Takie parametry tego wykonania TCD2015V08 wymusiły instalację 6-biegowej (6+2 wsteczne), w pełni automatycznej skrzyni przekładniowej Allison M6610 AR z modułem sprzęgła hydrokinetycznego, o rozpiętości przełożeń 4,0-0,67. Skrzynia ta współpracuje z będącymi już własnymi wyrobami MZKT – 2-biegową skrzynią rozdzielczą o przełożeniach droga 1:1, teren 1:1,88, z blokadą mechanizmu różnicowego, oraz z potężnymi, wzmocnionymi, dwustopniowymi – z redukcją w piastach kół mostami z blokadami mechanizmów różnicowych. Do tego dochodzą blokady mechanizmów różnicowych między osiami, w tym wspomniana blokada w skrzyni rozdzielczej. Wszystkie mosty są niezależnie zawieszone, resorowane za pomocą układu hydropneumatycznego. Na obręczach o rozmiarze 19,5-25 założono wyłącznie pojedyncze, bezdętkowe opony Michelin z bieżnikiem terenowym, o rozmiarze 23,5R25 XLB. Taka kompletacja przełożyła się na uzyskanie wręcz doskonałych z punktu widzenia wysokiej mobilności taktycznej – dzielności terenowej kątów natarcia i zejścia oraz prześwitów. Kąty te mają wartość po 27º, natomiast prześwit 470 mm. Do tego dochodzą: zdolność pokonywania wzniesień na poziomie 55%, maksymalny przechył boczny na poziomie 35%, głębokość brodzenia na poziomie 1400 mm (po przygotowaniu możliwe nawet do 1800-2000 mm), maksymalna wysokość możliwej do pokonania przeszkody pionowej 450 mm oraz zdolność pokonywania rowów – okopów o szerokości do aż 3500 mm. Niemniej, ze względu na rozmiary oraz pomimo zastosowania aż pięciu skrętnych osi – od pierwszej do trzeciej koła skręcane w tym samym kierunku, w piątej i szóstej przeciwbieżnie, by polepszyć manewrowość – i tak uzyskano promień skrętu o wartości aż 17 m, dla pomiaru dokonywanego między krawężnikami. W efekcie auto praktycznie nie nadaje się właśnie do eksploatacji po normalnych drogach, głównie tych węższych, z ostrzejszymi zakrętami. Po prostu potrzebuje niezmiernie dużo miejsca do wykonania pełnego nawrotu bądź zwykłego manewrowania. Sam układ kierowniczy ma wzmocnione wspomaganie hydrauliczne i może zostać dostosowany do ruchu prawo- lub lewostronnego. Dwuobwodowy układ hamulcowy otrzymał zaś sterowanie pneumohydrauliczne, a w 24-voltowej instalacji elektrycznej występują dwa akumulatory po 190 Ah każdy.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij