[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

MZKT Volat 790860 – specyficzny transporter ciężkiej techniki bojowej Cz.7

Istnieje niezwykle specyficzna konstrukcja, nienależąca do żadnej z tradycyjnych grup kołowych transporterów ciężkiej techniki bojowej. Mowa tu o 6-osiowym Volacie 790860 12x12 pochodzącym z mińskich zakładów MZKT.

Fot. Producent

Poza tym zderzak przedni jest potężny, wysoko zamocowany, stalowy, pionowy, w dolnych narożach z okrągłymi reflektorami chronionymi stalową siatką, środkowym wlotem powietrza u dołu w kształcie odwróconego trapezu i po obu stronach tego wlotu, na dole, po jednym solidnym zaczepie holowniczym. Na zderzaku w jego górnej partii poziomo w specjalnych uchwytach przewożony jest jeszcze drąg holowniczy, pomocny w trakcie ewakuacji innych pojazdów czy samoewakuacji. Co również ciekawe, zbiornik paliwa nie wyprowadzono do góry, do zakabinowej szafy, co mogłoby zdecydowanie utrudnić jego tankowanie, lecz ulokowano pod pokładem ładunkowym, pomiędzy osiami trzecią i czwartą. Zbiornik ten wyróżnia się dolną osłoną w postaci stalowych belek, na których się zresztą opiera, i pojemnością 900 litrów. Ta ostatnia w normalnych warunkach drogowych powinna pozwolić na pokonanie około 750 km.

Ponadto Volat MZKT 790860 12x12 osiąga prędkość maksymalną 75 km/h, może pracować w zakresie temperatur od -30º do +55ºC oraz – ze względu na swoje ponadprzeciętne masy i wymiary – nadaje się do przerzutu strategicznego jedynie w ładowniach dużych samolotów transportowych, jak An-22 czy An-124. Lista bazowego wyposażenia opcyjnego zawiera m.in. następujące pozycje: wentylacja i ogrzewanie o większej mocy, urządzenie klimatyzacyjne, dodatkowe ogrzewanie, wydłużona odmiana modułowej kabiny, umożliwiająca zabranie na tylnej rozkładanej ławce do 4 dodatkowych osób, czyli załogi przerzucanego na skrzyni sprzętu, system kontroli ciśnienia w ogumieniu, wkładki przestrzelinowe w oponach oraz opancerzenie kabiny w postaci zewnętrznego pancerza modułowego. Opcję stanowi także integralnie opancerzona kabina-kapsuła. Ze względu na znaczne zapasy nośności przednich osi oraz samą konstrukcję i parametry ramy podwozia i zawieszenia nie ma najmniejszego problemu z założeniem nawet bardzo ciężkich osłon bądź ciężkiej pancernej kabiny-kapsuły, gwarantujących wysokie stopnie ochrony balistycznej i przeciwminowej. Do tego wysoka „naturalna” odporność przeciwminowa wynika z wysokiego osadzenia kabiny mocno z przodu, przed pierwszą z osi, założenia potężnych pojedynczych balonowych opon, występowania potężnych wzmocnionych mostów i dostępności od spodu przestrzeni, niezbędnej do rozejścia się energii fali uderzeniowej czy ewentualnego zamocowania deflektora w kształcie mocno spłaszczonej litery V, tę energię przejmującego i skutecznie rozprowadzającego na boki.

REKLAMA

Zgodnie z oficjalnie podaną informacją pojazd powstał na zamówienie odbiorcy ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a jego cena jednostkowa została określona na ponad 1 mln EUR.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij