REKLAMA

Magirus prezentuje nowe elektryczne i zasilane gazem samochody pożarnicze z serii iDL Cz.1

Po wprowadzeniu małych elektrycznych wozów strażackich firma robi następny krok w rozwoju nadających się już dzisiaj do wdrożenia pojazdów gaśniczych z niezawodną technologią napędu alternatywnego.

IVECO mocno stawia na gaz jako obecnie jedyną sensowną ekonomicznie, technologicznie, ekologicznie, politycznie i użytkowo alternatywę w stosunku do oleju napędowego. Wyrazem tych działań jest sukcesywne przedstawianie w ostatnich latach kolejnych rodzajów pojazdów zasilanych tym paliwem. Niejako bowiem tradycyjnie gaz był dotąd głównie stosowany w odmianach dystrybucyjnych, co wynikało m.in. z relatywnie niskiej mocy napędowych jednostek gazowych oraz niewielkiego zasięgu uzyskiwanego na jednym tankowaniu.

W latach 2016-2017 włoski koncern dokonał jednak w tym względzie pewnej branżowej rewolucji, najpierw – w 2016 roku – prezentując gazowy silnik 400- (1700 Nm), a potem – w 2017 roku – aż 460-konny (2000 Nm). W powiązaniu ze zbiornikami gwarantującymi rzeczywisty zasięg do nawet przeszło 1500 km powyższe oznaczało, że gazowe ciężarówki z powodzeniem nadają się również do wykonywania przewozów na dłuższych dystansach, w tym w klasycznym ruchu dalekobieżnym i międzynarodowym. Dlatego na rynku pojawiły się flagowe gazowe S-WAY NP (Natural Power), do których z czasem dołączył drogowy gazowy Stralis w wydaniu 3-osiowego podwozia o symbolu AD260S40Y/PS NP – Natural Power. Auto to, pokazane w kwietniu 2019 roku podczas budowlanych targów Bauma w Monachium, może stanowić ciekawe wyjście w sektorach bardziej specjalizowanych, takich jak szosowa obsługa budownictwa czy działy komunalny oraz selektywnej zbiórki odpadów. Kilka miesięcy później podmiot poszedł jeszcze dalej.

REKLAMA

Pierwszy na świecie pojazd strażacki zasilany CNG


Na corocznej konferencji prasowej w Ulm, zorganizowanej we wrześniu 2019 roku, niemiecka filia odpowiedzialna za tzw. technikę pożarniczą – Magirus poinformowała mianowicie, że stała się pierwszym na świecie producentem pojazdów do ochrony przeciwpożarowej i likwidacji skutków katastrof, który ujawnił odmianę zbiornikową – ratowniczo-gaśniczą zasilaną gazem ziemnym. W ten sposób w sferze zabezpieczenia przeciwpożarowego podmiot konsekwentnie robi kolejny krok we wdrażaniu rozwiązań i wyrobów przyjaznych dla środowiska, gdyż dzięki serii „Innovative Drive Line (iDL)” przekształca najnowsze osiągnięcia w dziedzinie dojrzałych alternatywnych technologii napędowych w praktyczne ciężarówki, z których można korzystać bezkompromisowo i niezawodnie. Podczas gdy pierwszy na świecie model pożarniczy zasilany CNG i oznaczony jako (H) LF 10 jest już dostępny dla straży pożarnej, od lat wiele władz lokalnych przekształca swój tabor we floty zasilane gazem ziemnym, w ten sposób skutecznie optymalizując emisję CO2. Marc Diening, CEO Magirus, podsumowując cele nowej serii, ocenia „Dzięki iDL Magirus wprowadza do produkcji seryjnej technicznie wykonalne i taktycznie odpowiednie rozwiązanie”.

Przyjazny dla środowiska, całościowy, wydajny

(H) LF 10 bazuje na 2-osiowym, szosowym podwoziu IVECO Eurocargo NP „Natural Power” 4x2 z krótką, dzienną kabiną. Podwozie to zabiera 420 litrów gazu ziemnego sprężonego do 20 MPa (CNG) oraz ma w pełni automatyczną skrzynię przekładniową Allison ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Ponadto dzięki zasięgowi do 300 kilometrów lub do 4 godzin pracy pompy pojazd pozostaje bez kompromisów w sferze swojej ładowności i zgodności z obowiązującymi normami. Poza tym szczególną uwagę zwrócono na bezpieczeństwo, a instalacja CNG została kompleksowo przetestowana i homologowana. Przy tym fakt, że Magirus opiera się holistycznie na technologii aplikacji, będącej jak najbardziej przyjazną dla środowiska, pozostaje też widoczny we wnętrzu zabudowy. Na przykład dodatkowe ogrzewanie przedziału załogi jest zasilane gazem. Do tego wprowadzono nowy typ hybrydowego generatora zasilanego wodorem oraz wentylatory i urządzenia ratownicze zasilane bateryjnie, w standardzie zapewniające najwyższą możliwą długoterminową redukcję emisji.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA