Wszystko modułowe! To kwintesencja pojazdu strażackiego szytego na miarę. Dzięki nowej serii MT ta idea staje się rzeczywistością. Rosenbauer wykorzystuje technologię modułową do produkcji pojazdów dla gmin, przemysłu i lotnisk, dokładnie zgodnie z taktycznymi potrzebami straży pożarnej i ich specyficznymi wymaganiami. Pojazdy są wysoce konfigurowalne. Mogą być zbudowane na podwoziach 2-, 3- i 4-osiowych, zaprojektowane ze zmiennymi zbiornikami na wodę/pianę o łącznej pojemności do 20000 l i wyposażone we wszystkie systemy gaśnicze Rosenbauer: od kompaktowej wbudowanej pompy N25 do wysokowydajnej jednostki N130, od systemu wstępnego mieszania piany FIXMIX po zastosowania przemysłowe - system dozowania HYDROMATIC, od przedniego – zderzakowego działka wodno-pianowego RM15 do zdalnie sterowanego działka dachowego RM130 w tzw. wieży. Do tego mogą dojść system piany sprężonego powietrza i ramię gaśnicze STINGER z narzędziem – zakończone lancą do przebijania. Jednocześnie wszystkie komponenty gaśnicze dobrze ze sobą współgrają, gdyż Rosenbauer projektuje i produkuje je we własnym zakresie. Z systemami firmy można też zintegrować systemy gaszenia proszkiem i CO2. Żadna inna koncepcja auta nie oferuje tak dużej różnorodności i elastyczności jak nowa technologia modułowa.
Znak towarowy
Modułowa budowa MT stanowi znak podmiotu. Podstawę dla nadwozia stanowi tu rama pomocnicza, występująca jako połączenie pomiędzy podwoziem a nadwoziem przeciwpożarowym. Podziałka co 100 mm zapewnia elastyczne umieszczanie modułów rozszerzających na ramie. Dostępne są cztery moduły:
- moduł pomieszczenia – kabiny załogi (Rosenbauer proCAB), który można indywidualnie konfigurować pod względem wielkości, liczby miejsc i konstrukcji (oświetlenie wnętrza i uchwytów LED, uchwyt PA, wejścia ...) i opcjonalnie zaprojektować jako samodzielną lub dołączoną kabinę;
- moduł przedziału na skrytki do umieszczania wyposażenia technicznego, który może być produkowany w długościach od 650 do 2950 mm, z lub bez stopni, z głębokimi skrytkami na sprzęt i wyposażenie oraz dolnymi odchylanymi klapami stopni;
- moduł zbiornikowy ze zbiornikami na środek gaśniczy na wodę i pianę (również łącznie) o pojemności od 5000 do 20000 l;
- moduł pompy – autopompy, także o zmiennej wielkości, zamykany klapą lub roletą i opcjonalnie wyposażony w klapy z zagłębieniami lub odchylaną tylną osłonę przeciwnajazdową, służącą jako stopień, do wyjmowania wyposażenia znajdującego się w przedziale pompowym.
Wszystkie moduły dodatkowe są produkowane przez Rosenbauera i wykonane z ekstrudowanych – tłoczonych profili z blachy aluminiowej, co usztywnia konstrukcję i sprawia, że cechuje ją wysoka stabilność. „Inteligentne” profile można też zaprojektować z oświetleniem LED i elastycznymi kanałami mocującymi, aby uzyskać absolutnie indywidualną aranżację skrytek, w zależności od wymagań konkretnego klienta.
Lotniskowy MT BUFFALO
Oprócz klasycznego podwozia szosowego, MT może być zabudowany na podwoziu Zetros firmy Mercedes-Benz, co czyni go niezwykle uniwersalnym i wszechstronnym lotniskowym ciężkim samochodem ratowniczo-gaśniczym. MT Airport Buffalo bazuje na 3-osiowym podwoziu Zestros 6x6, z silnikiem o mocy maksymalnej 480 KM/350 kW, automatyczną skrzynią biegów Allison i o dopuszczalnej masie całkowitej 29000 kg. System gaśniczy składa się z autopompy N35 o wydajności do 3500 l/min przy 10 barach, ze zintegrowanym systemem wstępnego mieszania piany, systemu gaszenia proszkowego, działek wodno-pianowych – przedniego-zderzakowego i dachowego, obu zdalnie sterowanych, oraz linii szybkiego natarcia dla wody/piany i proszku. Pojazd zabiera na pokładzie 6100 litrów wody i 750 litrów środka pianotwórczego, a jego obsługę stanowi czterech ludzi. Przy tej okazji warto wspomnieć, że Rosenbauer jest pierwszym i jak dotąd jedynym wytwórcą, który zbudował lotniskowy samochód strażacki na nowym podwoziu Zetrosa. Jednak ze względu na swoje wyjątkowe właściwości terenowe idealnie nadaje się jeszcze do pełnienia roli samochodów ratowniczo-gaśniczych dla jednostek zawodowych, ochotniczych i przemysłowych, muszących pracować w trudnym terenie.
Komentarze