REKLAMA

Man CitE - IAA 2018 Cz. 3

Stylistycznie CitE prezentuje się na wskroś nowocześnie, ale nie agresywnie czy nachalnie. Raczej jego wygląd pozostaje nawet dość stonowany, bardziej podporządkowany potrzebom i wymaganiom typowo użytkowym, niż naznaczony wizualnymi fajerwerkami, może prezentującymi się nieźle, lecz kompletnie eksploatacyjnie zbędnymi.

Producent
Fot. Producent

Ogólnie zwracają uwagę znaczne przeszklenia – potężnych rozmiarów szyba przednia oraz prawie całkowicie przeszklone drzwi, uzupełnione przez pionową szybę za nimi. Z przodu pod szybą zachowano najważniejsze współczesne atrybuty MAN-a: tuż pod wycieraczkami na całej długości znajduje się pozioma metaliczna listwa pośrodku ze znakiem firmowym – lwem, poniżej pośrodku atrapa wlotu powietrza z napisem MAN i po bokach poziome, wydłużone reflektory, z zewnętrznych boków i na dole z ciągłą obrysową linią świateł LED, do czego dochodzą kontrastowe listwy podświetlające kolorem niebieskim pod metaliczną listwą i po wewnętrznych – bocznej i górnej – stronach reflektorów. Pewnego dynamizmu nadają również: kontrasty kolorystyczne – przód pod szybą czarny – pomijając dolną przednią krawędź zderzaka, reszta praktycznie biała – oraz szeroki pas, zaczynający się pomiędzy dolną krawędzią szyby przedniej a górną dolnych przednich reflektorów, po bokach po stronie pasażera dzielący w poziomie szyby drzwi na część górną wyższą i dolną niższą, a za drzwiami i szybą zadrzwiową zmieniający kierunek z poziomego na pionowy. Do tego kabina ma dość dużą – wysoką, wznoszącą się nadbudówkę dachową z mocno ściętymi przodem i bokami oraz łagodnie przechodzącą w górny spoiler dachowy, z kolei boki są oczywiście kompletnie obudowane – ospoilerowane i zaopatrzone w czarne panele z otworami wlotów powietrza do chłodzenia modułu akumulatorów.

Pod względem pozycjonowania CitE to miejska ciężarówka dystrybucyjna z napędem w pełni elektrycznym, należąca do klasy tonażowej średniej, gdyż cechująca się dopuszczalną masą całkowitą 14000-15000 kg. Ideowo zaś ten projekt stanowi – tworzy całkowicie nową koncepcję, wyrażoną poprzez połączenie wielu innowacyjnych pomysłów i kreatywnych rozwiązań oraz występującą jako bezkompromisowa, konsekwentnie zaprojektowana propozycja przygotowana na potrzeby ruchu dystrybucyjnego w śródmieściu i ogólnie w transporcie dostawczym na obszarach miejskich. Co więcej, i ma wyznaczać inne standardy pod względem ergonomii stanowiska pracy, bezpieczeństwa oraz zrównoważonego rozwoju w miejskim ruchu dystrybucyjnym.

REKLAMA

Po pierwsze w takim razie w CitE postawiono na wyraźną poprawę ergonomii. Ze względu na to, że podczas miejskiej dostawy kierowcy wsiadają i wysiadają nawet do 30 razy w ciągu dnia, samochód zaprojektowano więc tak, aby zapewnić wyjątkowo niskie wejście i specjalnie szerokie drzwi. Dlatego występuje tu ergonomiczny design z obniżonym stopniem wejściowym – stopień wejściowy po stronie kierowcy zamontowano na wysokości 350 mm, czyli relatywnie nisko. W tym zakresie CitE zapewnia w takim razie doskonałe warunki pracy głównie kurierom, a to dodatkowo wskutek instalacji przestronnych, elektrycznie otwieranych drzwi obrotowo-przesuwnych, w tym drzwi pasażera otwierających się tuż po naciśnięciu przycisku. Takie podejście w tej materii sprawia, że całe wycięcie drzwi pozostaje wolne. Ponadto drzwi przesuwne do całkowitego otwarcia wymagają bardzo niewiele miejsca. W ten sposób rozładunek staje się możliwy nawet na ciasnych miejscach parkingowych lub po zatrzymaniu się na bocznym pasie. Odpowiednio przygotowano także wnętrze kabiny. Dzięki lekko cofniętej, równej – płaskiej podłodze na całej powierzchni prowadzący może najpierw usiąść, a dopiero potem wciągnąć nogi. Całkowicie równa podłoga pozwala mu też na maksymalną swobodę ruchów wewnątrz – może z łatwością przejść na stronę pasażera, tym bardziej, że podnoszony fotel pasażera zapewnia więcej miejsce na przejście. W ten sposób kierowca może, nie trzymając się, jednym krokiem wsiąść i wysiąść z auta, w wyprostowanej i niewymuszonej pozycji. To ogromna zaleta w przypadku licznych dostaw pod różne adresy w ramach jednej trasy.

Poprawa ergonomii w CitE dotyczy również warunków prowadzenia. Wszystkie wskaźniki są umieszczone wokół stanowiska pracy kierowcy, w bezpośrednim zasięgu jego wzroku. Wyświetlacz zaprojektowano z myślą o optymalnej wizualizacji wszelkich szczegółów jazdy w formie cyfrowej. Przełączniki ułożone w sposób logiczny według częstotliwości użytkowania są łatwo dostępne w standardowej pozycji siedzącej, podobnie jak uchwyt na kubek czy schowki. Te ostatnie umieszczono wokół fotela kierowcy i zapewniają one dużo miejsca na rozmaite akcesoria robocze. Można wśród nich wymienić schowek na drzwiach kierowcy, w którym zmieści się nawet duża butelka na napoje, oraz podświetlany schowek na tablicy rozdzielczej, z przeznaczeniem na drobniejsze przedmioty, sięgający aż do siedzenia pasażera. Miejsce na dokumenty przewozowe zostało z kolei przewidziane na tablicy rozdzielczej – stąd nie zsuną się podczas jazdy i będą zawsze pod ręką. Powyżej stanowiska pracy kierowca ma zaś dodatkowo do dyspozycji zamykany schowek oraz schowek rozciągający się wzdłuż drzwi. Kurtki i inną odzież ochronną można zawiesić w zasięgu ręki na wieszaku zamontowanym na tylnej ścianie kabiny.

Poprawa warunków pracy dotyczy także innych obszarów. W klimatyzacji uwzględniono wyjątkowe wymagania wynikające z transportu dostawczego w mieście. W trakcie realizacji trasy kierowca musi mianowicie wielokrotnie wsiadać oraz wysiadać i przez cały czas pozostaje w ruchu, a drzwi często są otwarte. W efekcie w zimie przez to ciepło ucieka ciepło, w lecie wzrasta zapotrzebowanie na chłodzenie, co dla wersji elektrycznej wiąże się z niepożądaną utratą energii. Dlatego projekt instalacji klimatyzacyjnej dla CitE oznacza zredukowane klimatyzowanie kabiny, a w zamian zapewnia podgrzewane i wentylowane siedzenie kierowcy. W lecie dzięki wentylacji odprowadzane są ciepło i pot, w zimie bezpośrednie podgrzewanie fotela zapewnia przyjemne uczucie i odciąża narządy ruchu. W przypadku wyjątkowo niskich temperatur kierowca może dodatkowo ogrzać dłonie na podgrzewanej kierownicy.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA