REKLAMA

Man - IAA 2018 Cz.3

Do tego w trakcie targów przedsiębiorstwo mocno akcentowało funkcjonowanie fabrycznych MAN Truck Modification, umożliwiających przygotowanie wydań zoptymalizowanych nie tylko pod kątem konkretnej branży, ale i danego, jednostkowego odbiorcy. Tym bardziej, że opcja Truck Modification może poszczycić się ponad 30-letnim doświadczeniem w spełnianiu życzeń klientów wykraczających poza ramy produkcji seryjnej. Co więcej, popyt na specjalne przebudowy, będące podstawą optymalnego i ekonomicznego rozwiązania transportowego, stale rośnie, tak samo jak popyt na indywidualizację wnętrza i wyglądu zewnętrznego przez „MAN Individual” dla wzrostu atrakcyjności miejsca pracy kierowcy.

Producent
Fot. Producent

Przede wszystkim MAN Individual nadaje samochodom tej marki wartość indywidualną. Konstrukcja oraz zrobione modyfikacje dotyczą kabiny kierowcy, podwozia, układu przenoszenia napędu i elektroniki. Zasadniczymi korzyściami dla odbiorców są: tylko jedna osoba do kontaktu, wykonanie zgodne z dokumentacją i wymogami gwarancyjnymi oraz zapewnienie jakości. Dochodzi też możliwość serwisowania aut w każdym oddziale MAN.

Ogólnie wielu klientów i wytwórców nadwozi interesuje się specyficznym dla branży zastosowaniem taboru po modyfikacji podwozia, kabiny kierowcy lub układu przenoszenia napędu. Zadanie polegające na dopasowaniu podwozia schodzącego z linii montażowej do potrzeb takich nabywców realizuje MAN Truck Modification w lokalizacjach Monachium i Wittlich w Niemczech oraz w austriackim Steyr. Korzystny dla klientów pozostaje fakt, że jedyną osobą do kontaktu dla nich jest sprzedawca. To on koordynuje realizację wymagań z MAN Truck Modification. Prace są wykonywane zgodnie z najwyższymi standardami jakości wg DIN EN ISO 9001 i obejmują rękojmię na tak powstałe pojazdy. Po zakończeniu prac nakłady na modyfikację są doliczane do kosztów całej ciężarówki. Ponadto zespół techniczny i produkcyjny MAN Modification dysponuje specyficznym dla marki know-how w zakresie techniki samochodowej.

REKLAMA

Już od ponad 25 lat MAN Truck Modification działa w siedzibie w Wittlich w zakresie zmian w kabinie kierowcy. W ich przypadku na pierwszym planie znajdują się przedłużenia i konwersje dotyczące płaskich lub skośnych dachów oraz wcięć w dachach. Przed zatwierdzeniem przebudowane dachy są poddawane kompleksowym badaniom stabilności.

Historia sukcesu wydłużonej, załogowej, czterodrzwiowej – tzw. podwójnej kabiny rozpoczęła się od serii TGL i TGM. Ta obszerna kabina znajduje zastosowanie w wielu sytuacjach, gdy kwestia dotyczy tego, by oprócz kierowcy dało się jeszcze zabrać kilka osób – zapewnić więcej miejsca liczniejszej załodze. W rezultacie przedłużenie kabiny C to opcja ciesząca się zainteresowaniem ze strony służb komunalnych, organizacji zarządzania kryzysowego, straży pożarnej, służb sanitarnych, sektorów budowlanego, energetycznego i remontowego, zakładów wydobywczych, firm zajmujących się zagospodarowaniem terenów zielonych oraz eksploatujących ekskluzywne odmiany ekspedycyjne i kempingowe. Element kształtowy z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym (GFK), używany zamiast tylnej ściany kabiny, zapewnia około 265 mm dodatkowej przestrzeni. Duże znaczenie w przypadku wersji uprzywilejowanych dla straży pożarnej, służb ratunkowych i służb zarządzania kryzysowego ma budowa kabin z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym (GFK) dla dziewięciu członków załogi. Bezpieczne wsiadanie i wysiadanie umożliwiają drzwi podniesione aż do krawędzi dachu. Przed wprowadzeniem do produkcji seryjnej tego rodzaju kabina załogi została poddana przez MAN-a licznym testom zderzeniowym. Uzyskała certyfikat badania zgodnie z dyrektywą ECE R29 dotyczącą ochrony pasażerów w kabinach kierowcy.

Dlatego jesienią 2018 roku oferta kabin podwójnych uległa rozszerzeniu – nowością oferowaną od targów IAA stał montaż podwójnej kabiny na podwoziu z linii TGS, za co odpowiada zespół MAN Truck Modification. W związku z tym novum na wystawie był TGS z załogową kabiną. Kabinę tę wyróżnia tu wiele elementów kluczowych dla użytkowników. Zawiera maksymalnie siedem miejsc siedzących – z tyłu zlokalizowano cztery miejsca siedzące z pasami bezpieczeństwa, z przodu podwójną ławkę oraz indywidualny fotel kierowcy. Pod tylną ławką znajduje się skrzynia o pojemności 265 litrów. Wygodne wsiadanie i wysiadanie z przedziału załogi ułatwiają duże, szerokie drzwi, otwierające się pod kątem 85º. Przy pracach konserwacyjnych kabinę tę można odchylić hydraulicznie. Co więcej, jej wymiary są identyczne dla modeli wszystkich trzech serii – TGL, TGM i TGS. Wymiary wewnętrzne to: szerokość – 2056 mm, długość – 2650 mm, wysokość z przodu nad tunelem środkowym – 1385 mm, wysokość z tyłu przed ławką – 1620 mm, maksymalna wysokość przed siedzeniem kierowcy – 1645 mm. Obecnie kabina ta jest dostępna dla modeli o średniowysokim i wysokim podwoziu 2- i 3-osiowym, z napędem 4x2 BL, 4x4 BB, 4x4 BL, 6x4 BB, 6x4-4 BL i 6x6 BL. MAN proponuje ją jeszcze w połączeniu z hydrostatycznym systemem napędowym osi przedniej HydroDrive dla serii TGS 4x4H BL i 6x6H BL. Do tego dochodzi prosta realizacja zleceń przez zespół MAN Truck Modification, zajmujący się montażem tej kabiny.

Na wystawie w tę kabinę był zaopatrzony wariant prezentacyjny – specjalny, w wydaniu ekspedycyjnym. Bazował on na TGS 26.500 6x6 BB i otrzymał balonowe, 20-calowe opony w układzie pojedynczym oraz specjalną zabudowę furgonową, z oryginalną aranżacją wnętrza zrobioną przez zespół MAN Bus Modification Center w Plauen. Przednią część tego wnętrza zajmuje zestaw siedzeń zapewniających dobry widok na duży ekran do prezentacji. Niewielki aneks kuchenny umożliwia serwowanie gościom gorących i zimnych napojów. W środkowej strefie znajduje się z kolei miejsce, w którym można prezentować produkty. Po schodach da się wyjść na dach nadwozia.

Zespół MAN Bus Modification Center w podobny sposób może zmodyfikować zabudowy furgonowe innych wytwórców, będące elementami terenowych pojazdów ekspedycyjnych lub indywidualnych samochodów kempingowych. Zaprojektowana przez zespół MAN Truck Modification podwójna kabina TGS umożliwia wówczas bezpieczne i wygodne podróżowanie z członkami rodziny, przyjaciółmi bądź znajomymi.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA