REKLAMA

Mercedes-Benz GenH2 Truck, ciężarówka na ogniwa paliwowe Cz.2

Mercedes Trucks prezentuje dwa kompletnie nowe i przygotowane pod kątem pewnej rewolucji w drogowym transporcie towarowym dalekiego zasiegu warianty studyjne. Stylistycznie bazują one na innym koncepcyjnym wydaniu – pokazanym na targach IAA 2014 w Hanowerze i powstałym pod kątem jazdy zautomatyzowanej oraz autonomicznej typie Mercedes-Benz Future Truck 2025.

Mercedes-Benz eActros LongHaul oferuje korzyści w zależności od zastosowania

Odmiana do transportu dalekobieżnego Mercedes-Benz eActros LongHaul z akumulatorem będzie należała do tej samej klasy pojazdów, co ciężarówka GenH2. Jej funkcje w dużej mierze pozostaną identyczne z cechami produkowanego seryjnie typu GenH2 lub konwencjonalnego odpowiednika z silnikiem diesla. Stosunkowo krótki zasięg eActros LongHaul na jednym ładowaniu akumulatora jest równoważony wysoką wydajnością energetyczną, gdyż aktualnie zdaniem Daimlera to właśnie napęd akumulatorowy wykazuje najwyższą wydajność spośród alternatywnych układów napędowych. Ze względu na niskie koszty energii daje to przedsiębiorstwom transportowym znaczne korzyści w scenariuszach zastosowania przewidzianych dla eActros LongHaul. Wiele zastosowań długodystansowych w praktycznych operacjach firm przewozowych nie wymaga bowiem zasięgu większego niż około 500 kilometrów, które eActros LongHaul będzie w stanie pokonać na jednym ładowaniu. Ponadto wymogi prawne dotyczące czasu jazdy kierowców ciężarówek ograniczają potrzebę stosowania rozwiązań pod kątem pokonywania większych odległości, w zależności od przypadku. Na przykład w UE kierowcy ciężarówek muszą zrobić przynajmniej 45-minutową przerwę po 4,5 godzinach jazdy. W tym czasie, dzięki najnowszej technologii ładowania, akumulator można ładować dużą częścią energii potrzebnej do trwającej podróży. Dlatego eActros LongHaul będzie właściwym wyborem dla firm transportowych pod kątem regularnego użytkowania na planowanych trasach, przy odpowiednich odległościach i możliwościach ładowania.

REKLAMA

Infrastruktura ładowania dla eActros LongHaul może być dostępna stosunkowo szybko

W momencie wprowadzenia na rynek w połowie dekady, eActros LongHaul będzie dostępny na jakiś czas przed wodorowym modelem GenH2. Wymagana infrastruktura też może być przygotowana wcześniej - i po stosunkowo niskim koszcie - przez same firmy transportowe w celu ładowania w ich bazach. To tak zwane ładowanie przy magazynie stanowi najważniejszy krok w korzystaniu z eActros LongHaul i oznacza, że pierwsze obszary zastosowań mogą być już pokryte. Innym kluczowym elementem jest możliwość ładowania w celu zwiększenia zasięgu, na przykład podczas rozładunku lub załadunku, gdy ciężarówka elektryczna i tak pozostaje nieruchoma. W przyszłości coraz większe znaczenie będzie jeszcze odgrywało publiczne ładowanie na ogólnodostępnych stacjach wzdłuż głównych tras – szklaków transportowych. Tym samym ogólnokrajowa infrastruktura ładowania zmaksymalizuje zasięg działania wersji akumulatorowych. Poza tym nowe, trwalsze akumulatory przyczynią się do podniesienia konkurencyjności wariantów elektrycznych na baterie, zmniejszając całkowity koszt posiadania w całym cyklu życia tych pojazdów.

Mercedes-Benz eActros zostanie zintegrowany z kompleksową usługą doradczą

Na Międzynarodowych Targach Pojazdów Użytkowych IAA w 2016 roku Daimler Trucks był pierwszym producentem na świecie, który zaprezentował elektryczną ciężarówkę klasy tonażowej ciężkiej. Na początku 2018 roku Daimler Trucks świętował światową premierę udoskonalonego Mercedes-Benz eActros, a od jesieni 2018 roku u klientów odbywają się intensywne testy praktyczne. Od tego czasu wnioski z tych prób bezpośrednio wpłynęły na dalszy rozwój prototypu, zmierzający do dopracowania go pod kątem przejścia do poziomu pojazdu wytwarzanego seryjnie. Jak dotąd wykazano, całkowicie elektryczny eActros okazał się być doskonale przystosowany do zrównoważonego, ciężkiego transportu dystrybucyjnego. Pod względem dostępności i osiągów nie ustępuje konwencjonalnej ciężarówce z silnikiem wysokoprężnym. Przy czym w pewnych aspektach, takich jak zasięg, moc napędu i bezpieczeństwo, eActros powstający seryjnie będzie znacznie lepszy od obecnego prototypu. Co więcej, budowany seryjnie eActros będzie dorównywał tradycyjnym Actrosem także pod względem ładowności.
eActros zostanie wprowadzony na rynek jako 2- i 3-osiowe podwozie. Daimler Trucks osadzi ten pojazd w całościowym ekosystemie, obejmującym usługi doradcze w zakresie mobilności elektrycznej, takie jak analiza tras, sprawdzanie ewentualnych dotacji, wspieranie integracji operacyjnej floty i opracowywanie odpowiednich rozwiązań w zakresie infrastruktury ładowania.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA