Mercedes-Benz Truck na targach IFAT 2022 Cz.1

Na targach IFAT 2022 w Monachium Mercedes-Benz Trucks pokazał zrównoważone rozwiązania mobilnościowe do zastosowań komunalnych. Swoją światową premierę mial w pełni elektryczny eEconic. eEconic jako śmieciarka może obsłużyć niemal każdą miejską trasę zbiórki odpadów po jednorazowym naładowaniu akumulatora. Po raz pierwszy koncern przedstawił też eActrosa ze zelektryfikowanymi rozwiązaniami do obsługi zabudów. Przy tym eActros i eEconic są elementem zintegrowanej, całościowej oferty, obejmującej kompleksowy eConsulting i inteligentne rozwiązania cyfrowe. Typoszereg Unimog promowano zaś jako niezawodny pakiet mocy z różnorodnymi możliwościami w zakresie montażu osprzętu i zabudów do najróżniejszych zastosowań.

Mercedes-Benz Trucks oferuje szeroką gamę produktów do takich zastosowań, jak wywóz odpadów, zimowe utrzymanie dróg, oczyszczanie ulic, koszenie traw czy prace budowlane. W takim układzie obszary zastosowań pojazdów komunalnych należą do niezwykle zróżnicowanych. Przy tym priorytetową rolę dla firm odgrywają kryteria ekonomiczności, wydajności oraz bezpiecznej obsługi i przyjazności dla środowiska. Dlatego na targach IFAT w Monachium, wiodącej na świecie wystawie poświęconych gospodarce wodą, ściekami, odpadami i surowcami, które w tym roku odbyła się w dniach od 30 maja do 3 czerwca, na stoisku 341/343 w hali C6 oraz na terenie zewnętrznym firma przedstawiła międzynarodowym decydentom, nabywcom i użytkownikom szczegółowy przegląd swojej oferty pojazdów oraz przyjaznych dla klienta rozwiązań w zakresie mobilności. Na szczególną uwagę zasługiwały w pełni elektryczne ciężarówki eEconic i eActros z akumulatorowym napędem elektrycznym, uzupełnione przez różne pojazdy Unimog.

REKLAMA

Dr Ralf Forcher, szef Mercedes-Benz Special Trucks stwierdził: „Stoimy przed wyzwaniem pogodzenia bezpiecznej mobilności, dbałości o środowisko i jakości życia w środowisku miejskim. Nasze w pełni elektryczne pojazdy użytkowe nie emitują lokalnie CO2, są ciche i dzięki temu stanowią doskonałe rozwiązanie zwłaszcza do użytku komunalnego”.

Premiera targowa eEconica – w pełni elektrycznego pojazdu do zastosowań komunalnych

Poranny szczyt komunikacyjny, wjeżdżanie w ciasne uliczki mieszkalne pełne zaparkowanych aut, szybki rozładunek pojemników i kontenerów – wywóz odpadów jest ważnym elementem zamkniętego obiegu nowoczesnej gospodarki. To również ciężka praca, wymagająca ogromnej przezorności, uwagi i siły. Od wielu lat Econic produkowany przez Mercedes-Benz Trucks jest dla licznych gmin sprawdzonym pojazdem referencyjnym w sektorze zbiórki odpadów. Niemniej teraz koncern zwiastuje nową epokę dla tego typoszeregu, prezentując model eEconic, mający swoją premierę targową na tegorocznych targach IFAT. Pomimo że pojazd ten wejdzie do produkcji seryjnej w drugiej połowie 2022 roku, lecz już od maja firma FES Frankfurter Entsorgungs- und Service GmbH w ramach testów klienckich sprawdza, jak w praktyce sprawuje się on jako śmieciarka z akumulatorowym napędem elektrycznym.

eEconic to niskowejściowa ciężarówka o dopuszczalnej masie całkowitej 27000 kg, zaopatrzona w oś elektryczną ze zintegrowaną jednostką napędową – dwoma silnikami elektrycznymi. Konstrukcyjnie model ten bazuje na eActrosie przeznaczonym do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, który miał swoją premierę pod koniec czerwca 2021 roku, a obecnie zasila flotę wybranych firm transportowych.

Baterie eEconica składają się z trzech pakietów akumulatorowych, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh1 i pojemności użytkowej około 97 kWh2. W efekcie pojazd w trybie jednozmianowym, bez dodatkowego ładowania, może obsłużyć zdecydowaną większość tras zbiórki odpadów, typowych dotąd dla Econica. Stosując przewidujący styl jazdy, da się nawet odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację. To ogromna korzyść, szczególnie wobec konieczności częstego zatrzymywania się i ruszania w trakcie zbiórki odpadów. Montowany w eEconicu standardowo interaktywny kokpit multimedialny (Multimedia Cockpit Interactive) stale informuje m.in. o poziomie naładowania akumulatorów, pozostałym zasięgu samochodu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii w kWh na 100 kilometrów. Ładowanie jest możliwe z mocą do 160 kW: po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie trzech pakietów akumulatorowych eEconica z poziomu 20 do 80% zajmuje nieco ponad godzinę3. Co ważne, gotowość eEconica do działania nawet w surowych warunkach zimowych wykazały m.in. przeprowadzone przez Mercedes-Benz Trucks zimowe testy wytrzymałościowe na kole podbiegunowym. Przedseryjny egzemplarz testowy radził sobie niezawodnie nawet w niskich temperaturach do -25°C. Inżynierowie sprawdzali w tym celu układ zarządzania temperaturowego, Pre-Conditioning, czyli energooszczędną klimatyzację wstępną, i ładowanie z różnych stacji ładowania, oraz przeprowadzili symulację trasy wywozu odpadów.

Wyposażenie zapewniające wysoki komfort jazdy i bezpieczeństwo

eEconica wyróżniają również już wcześniej sprawdzone i cenione przez klientów cechy konwencjonalnego Econica. Przykładowo nisko osadzona panoramiczna szyba kabiny „DirectVision” wraz z niską pozycją siedzącą umożliwia kierowcy bezpośredni kontakt wzrokowy z innymi użytkownikami drogi oraz zapewnia mu bardzo dobrą orientację w ruchu drogowym. Powlekana i podgrzewana szyba przednia Thermocontrol zapobiega natomiast zaparowywaniu szyby wskutek działania czynników atmosferycznych, a tym samym zwiększa dobrą widoczność przestrzeni komunikacyjnej. Dodatkowo szyba ta ogranicza nagrzewanie się wnętrza na skutek promieniowania słonecznego.

Z punktu widzenia ergonomiczności zaletę stanowi niskie, przyjazne dla pleców i stawów niskie wejście z zaledwie jednym stopniem. Poza tym wewnątrz przewidziano miejsca dla nawet czterech osób. Elektryczny układ napędowy pozwolił z kolei na uzyskanie płaskiej podłogi. Ułatwia ona przechodzenie na drugą stronę kabinę, co okazuje się szczególnie wygodne, gdy kierowca chce wysiąść po stronie przeciwnej do ruchu drogowego – przez składane drzwi po stronie pasażera.

Ponadto standardowe wyposażenie bezpieczeństwa eEconica obejmuje m.in. asystenta martwego pola S1R, podnoszącego bezpieczeństwo podczas wykonywania skrętu w prawo, oraz asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych. Do tego dochodzi standardowo – zgodnie z przepisami prawa – zewnętrzny dźwiękowy system ostrzegawczy AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), zwiększający słyszalność pojazdu dla innych uczestników ruchu drogowego, w tym dla pieszych i rowerzystów.

Pokazywany na stoisku Mercedesa eEconic był wyposażony w zabudowę śmieciarki firmy Zöller – Medium X4 22,5 Clean Drive. Zabudowa Clean Drive została zaprojektowana specjalnie do montażu na podwoziu z napędem w pełni elektrycznym i wobec tego otrzymała przyłącze wysokiego napięcia. Składa się ona ze zelektryfikowanej skrzyni ładunkowej (o pojemności 22,3 metra sześciennego) z dwoma wewnętrznymi silnikami elektrycznymi wraz z bezpośrednio zamontowanymi pompami hydraulicznymi, przetwornikiem i prostownikiem.

REKLAMA