Mercedes-Benz Truck na targach IFAT 2022 Cz.2

Na targach IFAT 2022 w Monachium Mercedes-Benz Trucks pokazał zrównoważone rozwiązania mobilnościowe do zastosowań komunalnych. Swoją światową premierę mial w pełni elektryczny eEconic. eEconic jako śmieciarka może obsłużyć niemal każdą miejską trasę zbiórki odpadów po jednorazowym naładowaniu akumulatora. Po raz pierwszy koncern przedstawił też eActrosa ze zelektryfikowanymi rozwiązaniami do obsługi zabudów. Przy tym eActros i eEconic są elementem zintegrowanej, całościowej oferty, obejmującej kompleksowy eConsulting i inteligentne rozwiązania cyfrowe. Typoszereg Unimog promowano zaś jako niezawodny pakiet mocy z różnorodnymi możliwościami w zakresie montażu osprzętu i zabudów do najróżniejszych zastosowań.

eActros z całkowicie elektryczną przystawką odbioru mocy

Podobnie jak Econic, również Actros nadaje sie do licznych zastosowań komunalnych, co zawdzięcza m.in. elastycznym możliwościom zabudowy. Od momentu rozpoczęcia produkcji seryjnej ten samochód z akumulatorowym napędem elektrycznym służy dotąd przeważnie w ciężkim transporcie dystrybucyjnym. Jednak dzięki zaletom, takim jak możliwość przewożenia ładunków bez lokalnej emisji CO2 i cicha jazda, może wykorzystać także w wielu innych zastosowaniach, w tym komunlanych. Dlatego w ramach projektu pilotażowego Mercedes-Benz Trucks w jednym z eActrosów zainstalował skonstruowane przez ZF urządzenie wielofunkcyjne eWorX wraz z zabudową bramową firmy PALFINGER. Celem jest efektywna elektryfikacja przystawek odbioru mocy do obsługi hydraulicznych urządzeń roboczych, takich jak zabudowy bramowe lub hakowe, żurawie czy podnośniki koszowe. Zaleta tego rozwiązania polega na całkowitym braku lokalnych emisji oraz znacznej redukcji hałasu, co ułatwia eksploatację szczególnie w miastach i na obszarach mieszkalnych.

REKLAMA

Zelektryfikowana zabudowa bramowa PALFINGER współpracująca z eActrosem i eWorX firmy ZF

eActros z zabudową bramową Palfinger PS T 18 to wielofunkcyjne urządzenie bramowe z pilotem zdalnej obsługi. Dzięki swojej przyjaznej w użytkowaniu konstrukcji oraz asymetrycznym i indywidualnie sterowanym ramionom podnoszącym, jest ono w stanie szybko załadować nawet kontenery stojące w trudno dostępnych miejscach. Nowośś stanowi tu tu integracja systemu eWorX firmy ZF, łączącego system zarządzania energią pojazdu z zabudową. Aby zoptymalizować wydajność eksploatacyjną, eWorX integruje takie komponenty, jak silnik elektryczny, falownik, elektroniczna jednostka sterująca i moduły oprogramowania właściwe dla danego zastosowania w jednym tylko urządzeniu typu „podłącz i pracuj”.

Rozwiązanie to działa w następujący sposób: Akumulator trakcyjny eActrosa za pomocą złącza prądu stałego zasila energią elektryczną system ZF eWorX. Silnik elektryczny eWorX wykorzystuje tę energię do napędzania pompy hydraulicznej zabudowy. Nie jest więc potrzebne jej mechaniczne połączenie z silnikiem trakcyjnym pojazdu. System eWorX zapewnia płynną komunikację między elektryczną ciężarówką a zabudową za pośrednictwem złącza magistrali CAN.

Aby uzyskać całościowe zrozumienie systemu w szerokim zakresie zastosowań urządzeń domontowywanych i stworzyć znormalizowaną komunikację między pojazdem a zabudową, ZF, Palfinger i Mercedes-Benz Trucks skonstruowały wcześniej różne pojazdy testowe i demonstracyjne. Palfinger, jako dostawca kompletnych rozwiązań dźwigowych, wniósł własne know-how w odniesieniu do wymagań swojej szerokiej gamy produktów i rozwiązań, począwszy od różnych typów żurawi załadunkowych, poprzez zabudowy bramowe lub hakowe, aż po podnoszone pomosty robocze.

W system ZF eWorX, stanowiący połączenie między pojazdem a zabudową, zaopatrzono też – wystawianego na stoisku firmy Meiller – eActrosa z zabudową hakową RS21.65 przystosowaną do przewozu kontenerów. Zaleta tego systemu wynika z pracy układu hydraulicznego w zależności od zapotrzebowania, co oznacza, że pompa pracuje tylko podczas poruszania zabudowy. Zapobiega to niepotrzebnemu zużyciu energii. Nie ma także hałasu, jaki generowałby silnik spalinowy, co bywa szczególnie cenne w trakcie eksploatacji pojazdu na obszarach wrażliwych, np. w dzielnicach mieszkaniowych. Sama zabudowa dostała m.in. zdalne sterowanie radiowe, zależny od obciążenia system szybkiego biegu, umożliwiający osiąganie szybkich cykli roboczych, oraz nożycową osłonę przeciwwjazdową z lampami pozycyjnymi.

Zaawansowana technika sprzyjająca zrównoważonej wydajności

W standardzie eActros ma instalowany system ePowertrain w postaci elektrycznej osi sztywnej z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Akumulatory eActrosa składają się z trzech (eActros 300) lub czterech (eActros 400) pakietów akumulatorowych, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh4 i pojemności użytkowej ok. 97 kWh5. eActros 400, wyposażony w cztery pakiety akumulatorowe, uzyskuje zasięg do 400 km6. eActrosa można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie trzech pakietów akumulatorowych eActrosa 300 z poziomu 20 do 80% zajmuje nieco ponad godzinę7.

Poza tym standardowe wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje m.in. zewnętrzny dźwiękowy system ostrzegawczy AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) wymagany przepisami prawa, Active Brake Assist piątej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych i asystenta martwego pola S1R. Ostrzeżenia wizualne asystent martwego pola na wyświetlaczu przekazuje MirrorCam, w eActrosie montowany zamiast konwencjonalnych lusterek głównych i szerokokątnych. W kwietniu 2022 roku wprowadzono do użytku drugą generację tego systemu kamer zastępujących lusterka, która teraz jeszcze lepiej wspiera kierowcę w wielu sytuacjach na drodze – między innymi dzięki skróceniu ramion obu kamer o dziesięć centymetrów oraz nowym parametrom obrazu.

REKLAMA