Inteligentne rozwiązania cyfrowe dla jeszcze efektywniejszej eksploatacji
Aby maksymalnie wykorzystywać możliwości eActrosa i eEconica, w najlepszym możliwym stopniu włączając te elektryczne ciężarówki w codziennie wykonywane zadania, oraz zaoszczędzić czas, wysiłek i jak najbardziej uprościć przejście na elektromobilność, Mercedes-Benz Trucks udostępnia swoim klientom szereg rozwiązań cyfrowych, z których można korzystać za pomocą portalu Fleetboard. Są to m.in. zindywidualizowany Charge Management System, umożliwiający przykładowo tworzenie profili ładowania, oraz Logbook – dziennik zawierający szczegółowe dane na temat czasów jazdy, postoju i ładowania. Kolejne narzędzie – Mapping-Tool – w czasie rzeczywistym pokazuje aktualną lokalizację danego pojazdu oraz informuje, czy znajduje się on w ruchu, stoi, czy trwa jego ładowanie, a także, jaki jest poziom naładowania akumulatora.
Dla eActrosa i eEconica dostępna jest również umowa serwisowa Mercedes-Benz Complete, umożliwiająca optymalną eksploatację taboru. Ten bogaty pakiet świadczeń obejmuje prace warsztatowe związane z serwisowaniem i naprawą całego pojazdu oraz jego układu napędowego, łącznie z wymianą zużytych części. Element umowy serwisowej zawsze stanowi intensywne wsparcie klienta w ramach Mercedes-Benz Uptime – inteligentnego systemu rejestrującego wszystkie istotne dane pojazdu, od ciśnienia w oponach, przez silnik, po stan akumulatora. W tym kontekście system Mercedes-Benz Uptime został już rozszerzony o ponad 100 reguł specyficznych dla pojazdów elektrycznych, w tym np. stały monitoring procesów ładowania czy przebiegów napięcia w odniesieniu do akumulatora wysokiego napięcia. Dodatkowo informacje te są dostępne na nowym chmurowym portalu dla klientów. Dzięki sieciowemu połączeniu auta, usługi Mercedes-Benz i firmy transportowej da się łatwiej zaplanować wizyty w warsztacie oraz znacznie ograniczyć nieprzewidziane przestoje.
Specjalistyczne doradztwo umożliwiające dostosowanie elektromobilności do potrzeb
Niezależnie od techniki napędowej, każda inwestycja w pojazd użytkowy musi być opłacalna dla przewoźnika w jego codziennej działalności. Ponadto, szczególnie w przypadku samochodów z napędem w pełni elektrycznym, konieczne staje się uprzednie rozeznanie szeregu kwestii – są to m.in. odpowiedzi na kluczowe pytania, takie jak: Na jakich trasach mogą być eksploatowane pojazdy elektryczne? Jakie przedsięwzięcia i inwestycje budowlane mogą być konieczne w bazie operacyjnej? Tym ważniejsze jest więc, aby nie tylko sprzedać klientowi elektryczną ciężarówkę, ale także towarzyszyć mu na drodze do elektryfikacji jego floty. Elektromobilność jest w końcu czymś więcej niż tylko wprowadzeniem nowych napędów. Właśnie dlatego koncern włączył zarówno eActrosa, jak i eEconica w ekosystem biznesowy, obejmujący też ofertę doradczą umożliwiającą maksymalne wykorzystanie taboru oraz optymalizację całkowitych kosztów posiadania. Przykładowo na podstawie istniejących tras przejazdów na potrzeby danego klienta można określić realistyczny i przekonujący profil zastosowań elektrycznych ciężarówek. Ponadto, oprócz elektryfikacji bazy operacyjnej, elementem tzw. eConsultingu mogą być – zależnie od życzenia klienta – wszelkie kwestie dotyczące planowania, przygotowania i realizacji inwestycji związanych z infrastrukturą ładowania oraz przyłączeniem do sieci – Mercedes-Benz Trucks zawarł specjalnie w tym celu strategiczne partnerstwo z firmami Siemens Smart Infrastructure, ENGIE i EVBox Group. Na życzenie pozostaje jeszcze dostępna pomoc w ustaleniu możliwości uzyskania dotacji publicznych na infrastrukturę i pojazdy.