Mercedes-Benz Truck na targach IFAT 2022 Cz.4

Na targach IFAT 2022 w Monachium Mercedes-Benz Trucks pokazał zrównoważone rozwiązania mobilnościowe do zastosowań komunalnych. Swoją światową premierę mial w pełni elektryczny eEconic. eEconic jako śmieciarka może obsłużyć niemal każdą miejską trasę zbiórki odpadów po jednorazowym naładowaniu akumulatora. Po raz pierwszy koncern przedstawił też eActrosa ze zelektryfikowanymi rozwiązaniami do obsługi zabudów. Przy tym eActros i eEconic są elementem zintegrowanej, całościowej oferty, obejmującej kompleksowy eConsulting i inteligentne rozwiązania cyfrowe. Typoszereg Unimog promowano zaś jako niezawodny pakiet mocy z różnorodnymi możliwościami w zakresie montażu osprzętu i zabudów do najróżniejszych zastosowań.

Unimog – całoroczna eksploatacja z różnymi urządzeniami domontowywanymi i zabudowami

Oprócz ciężarówek z akumulatorowym napędem elektrycznym na targach IFAT Mercedes-Benz Trucks prezentował auta z konwencjonalnym napędem wysokoprężnym, cieszące się dużym zainteresowaniem w gospodarce komunalnej – takie jak Unimog. Z punktu widzenia klienta ogromna zaleta Unimoga – zaprojektowanego specjalnie do pracy z osprzętem – polega na możliwości wykonywania przez cały rok najróżniejszych zadań za pomocą tego samego nośnika. We współpracy z licznymi kwalifikowanymi producentami osprzętu powstają więc indywidualne rozwiązania systemowe, zwiększające zarówno wydajność, jak i stopień wykorzystania floty samochodowej. Ustandaryzowane i znormalizowane złącza umożliwiają szybką wymianę osprzętu. Kabina o zwiększonej widoczności z krótką maską zapewnia dobrą widoczność obszaru roboczego, co jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo.

REKLAMA

Wśród innych atutów każdego nośnika narzędzi Unimog należy wymienić układ EasyDrive, łączący zalety zautomatyzowanej skrzyni biegów do jazdy z maksymalną prędkością 89 km/h oraz hydrostatycznego napędu do bezstopniowej jazdy i pracy w zakresie prędkości do 50 km/h. Zaletą jest tu możliwość bezstopniowej regulacji prędkości roboczej niezależnie od prędkości obrotowej silnika i utrzymywania ją tempomatem. Na dodatek Unimogiem można ruszać i skręcać bez zużywania sprzęgła.

Za przeniesienie napędu z silników Euro 6 odpowiada elektropneumatyczna, w pełni synchronizowana mechaniczna skrzynia biegów. Synchronizowana grupa zawracania Electronic Quick Reverse ułatwia szybką zmianę kierunku jazdy, na przykład podczas odśnieżania lub manewrowania.

Unimog U 219 i Unimog U 423

Jako przedstawiciela nadzwyczaj kompaktowego typoszeregu 200, na targach IFAT Mercedes-Benz Trucks prezentował model U 219. Wśród jego cech szczególnych, poza zwartymi wymiarami, warto wymienić zmienne położenie kolumny kierownicy VarioPilot, będące unikatowym atutem Unimoga. W ciągu kilku minut kierowca może przełożyć kierownicę i pedały z lewej strony na prawą stronę pasażera. Dzięki temu operator uzyskuje doskonały widok na obszar roboczy po prawej stronie pojazdu. Nowe komfortowe fotele amortyzowane po stronie kierowcy i pasażera, wyposażone w ogrzewanie i aktywną wentylację, pozwalają z kolei na pracę bez zmęczenia i sprzyjają utrzymaniu zdrowia.

Wystawiony egzemplarz zaopatrzono w polewarkę solanki Yeti L firmy Bucher Municipal oraz wysięgnik czołowy Mulag z podlewarką do roślin GE. Urządzenie z serii Yeti L to automatyczna polewarka, w której solanka jest precyzyjnie rozprowadzana przez płytę rozsiewającą na szerokość do ośmiu metrów. Oprócz zimowego utrzymania dróg Yeti L nadaje się do zastosowań letnich, takich jak podlewanie, nawadnianie i czyszczenie. Zaletą wysięgnika czołowego Mulag z podlewarką GE jest zaś możliwość wygodnego podlewania roślin bez opuszczania pojazdu przez kierowcę przy każdej kolejnej operacji podlewania. Powyższe okazuje się nie tylko ekonomiczne, ale także bezpieczniejsze dla kierowcy. Do wysięgnika czołowego Mulag zamiast głowicy podlewarki można podłączyć również szereg innych narzędzi, np głowicę koszącą lub szczotkę do usuwania chwastów. Pojazd ma też niską stalową skrzynię ładunkową firmy Eggers, znacznie zmniejszającą wysokość krawędzi załadunkowej i zdecydowanie ułatwiającą załadunek. Przy tym krótki rozstaw osi 2800 mm oraz kompaktowe gabaryty (szerokość pojazdu to jedynie 2,15 m) zapewniają U 219 niezwykłą zwrotność. Czyni to ten nośnik narzędzi szczególnie przydatnym do stosowania w gminach charakteryzujących się bardzo wąskimi drogami.

Kolejnym eksponatem na targach IFAT był nośnik narzędzi Unimog U423. Także ten wariant odznacza się zwrotnością, przy rozstawie osi równym zaledwie 3000 mm i dopuszczalnej masie całkowitej 14100 kg. Oprócz znanych zalet tej konstrukcji, takich jak EasyDrive czy zautomatyzowana skrzynia biegów, oferuje on nowy komfortowy elektrohydrauliczny układ kierowniczy, przy niskich prędkościach oraz podczas postoju zmniejszający siły konieczne do obracania kierownicy – to zaleta w trakcie pracy z ciężkim osprzętem zamontowanym z przodu. Prezentowany model U 423 dostał jeszcze pakiet oświetleniowy, pakiet bezpieczeństwa i pakiet zimowy, które są dostępne opcjonalnie. Pakiet oświetlenia zawiera m.in. reflektory bi-ksenonowe ze światłami do jazdy dziennej LED i reflektory robocze LED na kabinie. Elementy pakietu bezpieczeństwa – system kamer z kamerą przednią i kamerą cofania, sygnalizator cofania oraz duża zintegrowana tablica wskaźników o przekątnej 12,7 cm z monitorem i funkcją wideo – gwarantują dobrą widoczność nawet w trudnych warunkach. Pakiet zimowy obejmuje zaś m.in. wodny układ ogrzewania i podgrzewaną szybę przednią, co dodatkowo wzmacnia bezpieczeństwo podczas mrozów.

W kwestii zabudowy i osprzętu, to prezentowany na IFAT Unimog U 423 zaopatrzono w zamiatarkę czołową Dücker FKM 2200, zabudowę bramową Jotha CombiCon 5018 U oraz rozsiewacz soli wilgotnej AEBI-Schmidt Syntos S15-18 VESN. Zamiatarka z serii FKM firmy Dücker może być na życzenie wyposażona także w takie funkcje, jak hydrauliczna regulacja boczna miotły, zraszarka czy taca wychwytująca zanieczyszczenia. Szybkowymienna zabudowa bramowa firmy Jotha jest zasilana przez układ hydrauliczny Unimoga i poza zimowym utrzymaniem dróg oferuje wiele innych korzyści. Przykładowo umożliwia zarówno wysypanie materiału sypkiego na budowie, jak i pozostawienie go tam w najróżniejszych kontenerach wymiennych i odbiór po jakimś czasie. W ten sposób skracają się przestoje pojazdu na budowach. Ponadto jedną z kluczowych zalet jest ergonomiczność pracy, gdyż kontenery zawierające sprzęt, taki jak zagęszczarki, kosiarki do trawy i elementy odgradzające, można umieszczać na poziomie drogi lub nawet poniżej, dzięki czemu sięganie do krawędzi załadunkowej nie wymaga wysiłku.

Oprócz tego na terenie zewnętrznym IFAT Mercedes-Benz Trucks pokazał pokazał jeszcze dwa inne Unimogi: U 530 z polewarką solanki firmy Dammann oraz U 323 z żurawiem szybkowymiennym w zabudowie tylnej firmy Fischbacher („Kranimog”).

Portal dla partnerów Unimoga

Na portalu dla partnerów Unimoga można się przekonać o tym, jak dobrze ten pojazd harmonizuje z branżą kooperantów dostarczających urządzenia domontowywane i montowane w zabudowie. Na stronie www.unimogpartner.com użytkownicy znajdą praktyczną wyszukiwarkę, umożliwiającą znalezienie żądanych kombinacji narzędzi dla Unimoga, przeznaczonych do najróżniejszych zastosowań. Portal jest zoptymalizowany do przeglądania zarówno na komputerach desktopowych, jak i na tabletach czy smartfonach. Ukierunkowano go na szczegółowy opis wszystkich dostępnych urządzeń domontowywanych oraz montowanych w zabudowie wraz ze zdjęciami i adresami kontaktowymi ich wytwórców – partnerów Unimog. Karty informacyjne zawierają dokładne opisy zalet produktów oraz ważne dane techniczne dotyczące eksploatacji wybranego rozwiązania sprzętowego.

1Pojemność znamionowa nowego akumulatora, na podstawie zdefiniowanych wewnętrznie warunków ramowych. Może się ona różnić w zależności od zastosowania i warunków otoczenia.

2Energia użyteczna do zwykłej eksploatacji samochodu ciężarowego z nowymi akumulatorami. Określona na podstawie zdefiniowanych wewnętrznie warunków ramowych; może się różnić w zależności od zastosowania i warunków otoczenia.

3W oparciu o wewnętrznie określone parametry empiryczne, uzyskane w optymalnych warunkach, w tym w temperaturze otoczenia 20°C.

4Pojemność znamionowa nowego akumulatora, na podstawie zdefiniowanych wewnętrznie warunków ramowych. Może się ona różnić w zależności od zastosowania i warunków otoczenia.

5Energia użyteczna do zwykłej eksploatacji samochodu ciężarowego z nowymi akumulatorami. Określona na podstawie zdefiniowanych wewnętrznie warunków ramowych; może się różnić w zależności od zastosowania i warunków otoczenia.

6Zasięg pojazdu został określony wewnętrznie, w optymalnych warunkach, przy wykorzystaniu m.in. czterech pakietów akumulatorowych po przeprowadzeniu wstępnego kondycjonowania, w transporcie dystrybucyjnym z częściowym obciążeniem bez przyczepy, w temperaturze zewnętrznej 20°C.

7W oparciu o wewnętrznie określone parametry empiryczne, uzyskane w optymalnych warunkach, w tym w temperaturze otoczenia 20°C.

REKLAMA