Mercedes-Benz Trucks i Shell wspólnie promują cyfrowe płatności za paliwo – automatycznie płacące ciężarówki przetestowano już na stacjach paliw Shell Cz.1

W Stuttgarcie na stacjach paliw Shell odbyły się wstępne prototypowe testy seryjnych pojazdów Mercedes-Benz Actros ze specjalnie zainstalowaną cyfrową funkcją dokonywania płatności. Ciężarówka samoczynnie uwierzytelnia się wobec stacji paliw, uaktywnia swój dystrybutor i bezpośrednio płaci za zatankowane paliwo. Zastosowano tu udoskonalone prototypy oprogramowania Mercedes-Benz Trucks. W współpracy z Shell opracowano nowy prototyp cyfrowej karty paliwowej, umożliwiającej dokonywanie płatności. Spodziewana korzyść dla firm przewozowych polega na mniejszych nakładach administracyjnych i zapobieganiu oszustwom paliwowym.

Mercedes-Benz Trucks konsekwentnie digitalizuje i cyfryzuje swoje auta. W praktycznych testach, jakie przeprowadzono na stacjach Shell, ciężarówki Actros po raz pierwszy samoczynnie płaciły za paliwo. Inżynierowie z Mercedes-Benz Trucks i Shell zainstalowali bowiem w ich pokładowym systemie nowy prototyp cyfrowego identyfikatora samochodu Mercedes-Benz Trucks, współpracujący z prototypem cyfrowej karty paliwowej. Identyfikator ten (Truck-ID) działa jak wbudowany dowód tożsamości, za pomocą którego ciężarówka autonomicznie uwierzytelnia transakcje. Transfer danych, dzięki któremu pokładowy system komputerowy może na stacjach paliw Shell realizować płatności z użyciem cyfrowej karty paliwowej, odbywa się poprzez interfejs programowy Shell SmartPay API. Do omawianych testów zostały użyte normalne egzemplarze seryjne, ale z oprogramowaniem rozbudowanym o moduły płatnościowy i autoryzacyjny.

REKLAMA

Kolejnym elementem technologicznym o kluczowym znaczeniu jest tak zwany Truck Wallet („portfel samochodu ciężarowego”) – i również w tym przypadku wykorzystano już istniejący prototyp. Truck Wallet to technologia platformowa służąca jako centralny program użytkownika; skupia ona wszystkie aplikacje, uzyskujące dostęp do identyfikatora Truck-ID i wykorzystujące go do różnych celów. Jedną z tych aplikacji jest cyfrowa karta paliwowa, opracowana wspólnie przez ekspertów z Mercedes-Benz Trucks i Shell. We wspomnianych testach zastosowano ją w płatnościach on-line do uwierzytelniania i autoryzowania ciężarówki wobec centralnego systemu zarządzającego stacji paliw: najpierw pojazd na podstawie swojego identyfikatora Truck-ID był rozpoznawany przez system Shell, następnie aplikacja Shell SmartPay API zezwalała na transakcję. Istotnym elementem kontroli bezpieczeństwa było porównanie współrzędnych GPS danego auta z lokalizacją stacji paliw – ich zgodność stanowiła warunek aktywacji dystrybutora.

Jak dotąd, firmy przewozowe wyposażają swoich kierowców w fizyczne karty paliwowe, którymi można płacić na wybranych stacjach. Kwota zakupu jest wtedy pobierana bezpośrednio z konta podmiotu. Zainstalowana w samochodzie cyfrowa karta paliwowa pod wieloma względami ułatwiłaby kierowcom ciężarówek codzienną pracę. Przykładowo, po zatankowaniu nie musieliby się fatygować do okienka kasowego. Po drugie, dzięki takiej innowacji znacznie uprościłyby się czynności administracyjne u przewoźników i wzrosłoby bezpieczeństwo procesów, gdyż nie trzeba by wydawać kierowcom plastikowych kart, a następnie odbierać je od nich. Cyfrowa karta paliwowa utrudniłaby też rozpowszechnione obecnie oszustwa przy zakupie paliwa. Eksperci szacują, że roczna wielkość strat, jakie ponosi branża transportowa wskutek oszustw przy korzystaniu z kart paliwowych do tankowania ciężkich samochodów ciężarowych, opiewa na milionowe kwoty.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA