REKLAMA

Mercedes eActros trafia do następnego klienta Cz.1

Wbrew niekiedy szumnym hasłom i szczytnym ideom rozwój elektryfikacji w towarowym transporcie drogowym przebiega bardzo powoli. Faktycznie obecnie branża znajduje się na etapie testowania przez klientów w realnych warunków ruchu drogowego i normalnej eksploatacji funkcjonalnych prototypów.

Producent
Fot. Producent

Wydaje się, że ten etap zajmie jeszcze co najmniej 2-3 lata, przynajmniej do roku 2021 czy 2022. Co więcej, da się odnieść nieodparte wrażenie, że po wcześniejszym de facto krótkim okresie zachłystywania się elektryką, aktualnie dostawcy taboru zachowują się w sposób zdecydowanie bardziej stonowany i zachowawczy. Zamiast więc elektrycznej rewolucji następuje powoli realizowana drobna i realnie bardzo niszowa ewolucja, wdrażana nawet nie zgodnie z podejściem krok po kroku, ale kroczek po momencie postoju i zadumy. Znamiennym jest także, że żaden z liczących się dostawców taboru samochodowego klas tonażowych średniej i ciężkiej nie przygotował jeszcze w pełni elektrycznego modelu zaprojektowanego całkowicie od podstaw, a wszystkie dotychczas proponowane odmiany tej kategorii stanowią zelektryfikowane wydania standardowych wersji tradycyjnych – z klasycznym napędem z silnikiem wysokoprężnym. Takie umiarkowane podejście wykazuje pełne uzasadnienie użytkowe i ekonomiczne (kosztowe) – komercjalizacja może odbyć się szybciej i jest obaczona mniejszą liczbą tzw. chorób wieku dziecięcego, a wszelkie ryzyko oraz koszty wdrożenia i późniejszego wykorzystania ulegają znacznej redukcji.

REKLAMA

Do grupy takich właśnie w pełni elektrycznych zelektryfikowanych ciężarówek należy Mercedes eActros. Jego pierwszy prototyp koncern ujawnił w lipcu 2016 roku, natomiast od 2018 roku pierwsze egzemplarze przeznaczone do prób trafiają do wybranych klientów. W dniu 14 lutego 2019 roku, przy okazji corocznej konferencji prasowej Daimler Trucks, która odbyła się w Unimog-Museum w Gaggenau, doszło do jednego z takich oficjalnych przekazań – w ten sposób kolejnego w pełni akumulatorowo-elektrycznego eActrosa, przeznaczonego do wykonywania tzw. ciężkiej dystrybucji, przejął następny odbiorca. W tym przypadku jest nim firma logistyczna Logistik Schmitt.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA