REKLAMA

Mercedes eActros trafia do następnego klienta Cz.3

Wbrew niekiedy szumnym hasłom i szczytnym ideom rozwój elektryfikacji w towarowym transporcie drogowym przebiega bardzo powoli. Faktycznie obecnie branża znajduje się na etapie testowania przez klientów w realnych warunków ruchu drogowego i normalnej eksploatacji funkcjonalnych prototypów.

Producent
Fot. Producent

W dniu 14 lutego Logistik Schmitt przejął dokładnie wariant 3-osiowy o dopuszczalnej masie całkowitej 25000 kg, z ostatnią osią skręcaną przeciwbieżnie dla redukcji promienia skrętu, w wydaniu z zabudową kurtynową pochodzącą z przedsiębiorstwa Wecon. Egzemplarz ten od wiosny 2019 roku w barwach logistyki Logistik Schmitt rozpocznie normalne badania drogowe, w ramach ciężkich zadań dystrybucyjnych wykonując regularne bezemisyjne i ciche przewozy w dolinie Murg w południowych Niemczech, pomiędzy Ötigheim i Rastatt. W pracach tych zastąpi konwencjonalnego odpowiednika z z silnikiem wysokoprężnym, co pozwoli na zebranie bardzo ciekawego i zarazem w pełni porównywalnego materiału badawczego. Przemieszczanym ładunkiem będą skrzynie biegów, a jazdy w regularnym systemie wahadłowym odbywać się będą na odcinku o długości około 7 kilometrów w wymagającym systemie trzyzmianowym pomiędzy magazynem Logistik Schmitt w Ötigheim i fabryką Mercedes-Benz Gaggenau Rastatt. Długość codziennie pokonanej trasy, licząc operacje w reżimie trzyzmianowym, wyniesie około 168 kilometrów, co oznacza 12 kursów na dobę i cztery kursy na jedną zmianę.

Ten etap projektu stanowi jedynie wstęp do serii bardziej długotrwałych sprawdzianów drogowych eActrosa. Próby te potrwają mianowicie kilka lat w dolinie Murg i otaczającym ją regionie. Kolejnym krokiem będą testy porównawcze w programie opartym na napowietrznej sieci trakcyjnej. Dla tej części projektu powstanie jeszcze bardziej zaawansowane wydanie eActrosa jako ciągnika siodłowego o wyższym tonażu i większym zasięgu. Do tego dojdzie projekt sieci trakcyjnej eWayBW. Chcąc przy tym zebrać jak najwięcej informacji, ogółem całe to przedsięwzięcie Niemcy podzielili na trzy fazy. Faza pierwsza operacji obejmuje właśnie test praktyczny na trasie dojazdowej z Ötigheim do Rastatt. W tej fazie Logistik Schmitt integruje ze swoją standardową flotą eActrosa z nadwoziem wymiennym. Pojazd ten transportuje do 12 ton i jeździ dwanaście razy dziennie po tej samej trasie. Akumulatory w nim są ładowane również podczas załadunku lub rozładunku, dzięki czemu można optymalnie wykorzystać cały jego 200-kilometrowy zasięg. Przy czym początkowo samochód będzie ładowany za pomocą mobilnej stacji ładującej.

REKLAMA

W drugiej fazie zaplanowano równoległe badania z wariantem zasilanym z napowietrznej sieci trakcyjnej. Dlatego począwszy od tej drugiej fazy projektu eActros w dolinie Murga, 25-tonowe podwozie z pierwszej fazy zastąpi zaawansowana odmiana modelu w pełni elektrycznego w postaci ciągnika siodłowego. Korzystając z naczepy, ten ciągnik eActros, dalej eksploatowany przez Logistik Schmitt, dostarczy podzespoły osi po 14-kilometrowej trasie z magazynu w Ötigheim do fabryki Mercedes-Benz Gaggenau – trasa ta prowadzić ma głównie drogą B462 i w większości jest taka sama, jak w przypadku projektu napowietrznej sieci trakcyjnej. Dlatego też specyfikacja wykonania tego ciągnika eActros wraz z naczepą będzie porównywalna ze specyfikacją aut zasilanych z sieci trakcyjnej, między innymi ze względu na wyższy tonaż i zasięg. To równoległe testowanie eActrosa i egzemplarzy zasilanych z sieci potrwa około rok i dostarczy najważniejszych danych oraz ustaleń niezbędnych do porównania obu koncepcji. Kwestia dotyczy przykładowo tego, w jaki sposób i jak skompletowane pojazdy okażą się odpowiednie do wykonywania takich operacji.
W fazie ostatniej – trzeciej zajdzie natomiast bezpośrednie porównanie z ciężarówkami zasilanymi z napowietrznej sieci trakcyjnej. Podczas tego etapu projektu przez około jeden do dwóch tygodni ciągniki eActros z naczepami będą jeździć dokładnie po trasie ciągników siodłowych zasilanych napowietrznie, tak aby dało się dokonać bezpośredniego porównania. Powyższe posłuży do zatwierdzenia drugiej fazy. Podczas tej bezpośredniej konfrontacji eActros przemieści zwoje papieru na odcinku o długości 18 kilometrów od papierni w Gernsbach-Obertsrot do magazynu logistycznego Fahrner w Kuppenheim, analogicznie jak ciągniki zaangażowane w projekt linii napowietrznych.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA