[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

Mobilny żuraw ČKD AD20.2 na podwoziu Tatra Armax 6x6

Czeska Tatra oficjalnie zaczęła promować jako fabryczny wojskowy żuraw z ramionami wysuwanymi teleskopowo. Opiera się on na 3-osiowym podwoziu ze zmilitaryzowanej hybrydowej serii T815-7 Armax – typ 815-7T3R32.41ZA 6x6.1R o rozstawie osi 4090+1450 mm.

Fot. Producent

Kompletacja ta wyróżnia się więc – ze względu na wybór takiego nośnika – ponadprzeciętną dzielnością terenową – mobilnością taktyczną. Dlatego Tatra promuje ją jako 6x6 VYSOCE MOBILNÍ JEŘÁB – czyli wysoce mobilny żuraw 6x6 – samochodowy żuraw o wysokiej mobilności taktycznej, z ramionami wysuwanymi telekskopowo.

Służący tu za kołową bazę wariant T815-7 Armax – 815-7T3R32.41ZA 6x6.1R otrzymuje tzw. pełną czeską kompletację układu napędowego. Napęd zapewnia silnik Tatra T3C-928-90 Euro 3. Jest to jednostka 8-cylindrowa, widlasta (V8), turbodoładowana, z chłodzeniem powietrza doładowującego i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jej pojemność wynosi 12,7 litra, przy średnicy cylindra i skoku tłoka odpowiednio  120 i 140 mm, moc maksymalna 300 kW/408 KM przy 1800 obr/min, maksymalny moment obrotowy 2100 Nm przy 1000 obr/min. Do przeniesienia napędu służą: jednotarczowe, suche sprzęgło MFZ 1x430 o średnicy 430 mm, z hydrauliczną kontrolą i pneumatycznym wspomaganiem, 14-biegowa, mechaniczna skrzynia przekładniowa Tatra 14 TS 210L z 14 biegami do jazdy do przodu i 2 biegami wstecznymi (poza biegami pełzającymi i wstecznymi wszystkie biegi zsynchronizowane), 2-biegowa skrzynia rozdzielcza Tatra 2.30 TRS o przełożeniach teren/droga 1.85/0.8 i niezależnie zawieszone półosie napędowe. Napęd na przód da się wyłączyć. Wszystkie mosty są dwustopniowe, z blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionymi o blokady międzymostowe. W zawieszeniu przednich półosi wahliwych występują poduszki powietrzne i amortyzatory teleskopowe, tylnego tandemu też poduszki powietrzne i amortyzatory teleskopowe, dopełnione przez drążek stabilizatora. Na wszystkich obręczach o rozmiarze 20-10.00V założono tylko pojedyncze opony o rozmiarze 14.00R20 z bieżnikiem terenowym. W opcji opony te można zaopatrzyć we wkładki umożliwiające jazdę po ich przestrzeleniu. Do tego dochodzi centralny system pompowania kół CTIS, ze swojej strony także ułatwiający poruszanie się w trudnym terenie. Układ hamulcowy jest pneumatyczny, dwuobwodowy, z wyłącznie hamulcami bębnowymi oraz systemem ABS. Jak podaje Tatra, ogólnie auto zaopatrzono w cztery systemy hamulcowe: zasadniczy, postojowy, silnikowy oraz awaryjny. W 24-voltowym układzie elektrycznym zastosowano natomiast: akumulatory 2x12V/180 Ah oraz alternator 80 A/28 V.

W tej kompletacji pojazd dostał kabinę długą, obniżoną, nieco wysuniętą do przodu, typu militarnego, z płaskimi ścianami i mocno pochyloną, dzielną szybą przednią. Kabinę tę przygotowano do założenia paneli zewnętrznego pancerza modułowego ewentualnie może być zamieniona na kabinę integralnie opancerzoną. Bazowa kabina nieopancerzona mieści wewnątrz dwie osoby oraz ma uchwyty na broń, układ klimatyzacji w ramach systemu HVAC, osłonę przeciwsłoneczną i dachowy luk ewakuacyjny, mogący stanowić podstawę dla stanowiska strzeleckiego. Zastosowanie tej obniżonej kabiny powoduje, że w standardowej konfiguracji ciężarówka nadaje się do strategicznego przerzutu powietrznego w ładowniach samolotów klasy średniej, od C130 zaczynając.

Wymiary, masy i osiągi prezentują się następująco: szerokość 2550 mm, rozstaw kół przód/tył 2072 mm, prześwit 380 mm z opcją czasowej zmiany – podwyższenia bądź redukcji w stosunku do położenia neutralnego, masa własna 13100 kg, dopuszczalna masa całkowita 29000 kg, dopuszczalna masa całkowita zestawu 47000 kg, prędkość maksymalna 105 km/h, zdolność pokonywania wzniesień – dla dopuszczalnej masy całkowitej – 90%, maksymalny przechył boczny 45%, średnica skrętu 20,5±1 m, głębokość

REKLAMA

REKLAMA

Fot. Producent

brodzenia 1500 mm, maksymalna szerokość rowu/okopu 900 mm i maksymalna wysokość przeszkody pionowej 500 mm. 420-litrowy zbiornik paliwa na drogach o nawierzchni utwardzonej gwarantuje zasięg około 900 km, a zakres temperatur pracy zawiera się w przedziale od -32°C do +49°C.

Zamontowany żuraw pochodzi z innego czeskiego przedsiębiorstwa – ČKD Mobilní Jeřáby a.s. z miejscowości Slany. Ten żuraw o symbolu AD 20.2 cechują trzy sekcje ramion wysuwanych teleskopowo oraz maksymalna wysokość podnoszenia od 8,9 do 20,9 m i po zastosowaniu przedłużenia – tzw. bociana do 28,8 m. Maksymalne wartości udźwigu określono na: 20000 kg przy wysięgu 3 m i 3400 kg przy wysięgu 7,7 m. Żuraw ten przeznaczono do prac budowlano-montażowych realizowanych nawet w trudnym terenie: może służyć do przeładunku – w granicach swoich możliwości technicznych – palet, kontenerów, skrzyń, pojazdów i innych elementów. Podczas pracy żurawia jego stabilizację gwarantują cztery rozkładane boczne podpory.

Wraz z żurawiem auto waży 20000 kg/27000 kg, z kolei maksymalna masa holowanej przyczepy może dochodzić do 18000 kg, co daje dopuszczalną masę całkowitą zestawu na poziomie 47000 kg. Zasadnicze wymiary z żurawiem to zaś: długość całkowita 10630 mm i wysokość – w położeniu marszowym – 3670 mm.

Żuraw ten zakupiły już siły zbrojne Republiki Słowacji. U nas dotychczas analogiczne żurawie pochodziły z byłej Fabryki Maszyn Budowlanych Famaba Głogów – aktualnie E-Towers Famaba o innym profilu wytwarzania. Wykorzystywały one uterenowione podwozie Jelcz P642 6x4 z 243-konnym silnikiem i krótką, dzienną kabiną oraz... były nabywane przed dwoma dekadami. Teraz w tym celu można wdrożyć militarne podwozie Jelcz P662D.35 6x6 lub P662D.43 6x6 z kabiną obniżoną, opancerzoną lub nie. Alternatywnie da się naturalnie rozważyć przedstawione podwozie Tatra. Kwestia dostawcy żurawia pozostaje oczywiście otwarta.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij