Morana Cz.1

Prototyp nowej koncepcji premierowej samobieżnej haubicy kołowej MORANA – Marzanna. Ten nowoczesny system artyleryjski na podwoziu Tatra Force 8x8 ma armatę 155 mm z lufą o długości 52 kalibrów, umieszczoną w opancerzonej obrotowej wieży.

Morana Producent

Zabudowę z uzbrojeniem zamontowano na obrotowej podstawie w tylnej części nadwozia – nad osiami tylnego tandemu, a jednostka napędowa znajduje się za kabiną. MORANA łączy w ten sposób zalety lekkich kołowych samochodowych samobieżnych systemów artyleryjskich z kategorii TMG (Truck Mounted Gun – działo montowane na ciężarówce) oraz ciężkich systemów artyleryjskich na podwoziach gąsienicowych. Haubica MORANA bazuje na sprawdzonym podwoziu Tatra Force 8x8. Podwozie to ma wyłącznie pojedyncze ogumienie oraz sterowane wszystkie koła, dla poprawy manewrowości, w tym redukcji promienia skrętu. Zastosowano też integralnie opancerzoną kabinę – wydłużoną, załogową, 4-5-miejscową, o swoją drogą dość ciekawej stylistyce. Z przodu zwraca uwagę dość potężny, jednolity, solidny stalowy zderzak. Jego boczne górne naroża zostały odchylone – zagięte do tyłu, przez co wznoszą się wyżej niż część środkowa. Te boczne partie mieszczą okrągłe reflektory i kierunkowskazy, podczas gdy część środkowa zawiera zaczepy holownicze i centralne otwory wlotu powietrza. Ponad zderzakiem zainstalowano panel czołowy – wybrzuszony – wyprowadzony do przodu, pośrodku ze stalowym centralnym panelem o kształcie trapezu, ale z bocznymi ramionami nachylonymi pod niewielkim kątem. Na tym centralnym fragmencie centralnego panelu umieszczono znak firmowy Tatra. Poza tym sam sam centralny panel środkowy cechują nachylone do tyłu – mocno ścięta partia dolna i ustawione pod niedużym kątem partie boczne. Wskutek tego linia podszybia także jest asymetryczna, analogicznie jak dzielona, mocno pochylona do tyłu szyba przednia. Zewnętrzne naroża każdej z połówek – dolne wznoszą się, z kolei górne są ścięte wskutek ścięcia z przodu bocznych górnych naroży. Ponadto każdą z połówek wyciera jedna dolna wycieraczka, a nad linią nadszybia – po bokach oraz nad pionową listwą stalową między połówkami szyb zamontowano dalekosiężne reflektory. Podobnie bardzo nieregularne kształty charakteryzują boki. Górne naroża ścięto jedynie z przodu, nad przednimi drzwiami oraz nie są one poziome, a wznoszą się. Co więcej, drzwi przednie nie są zamienne z drzwiami tylnymi -= mają inne wymiary i kształty, chociaż spoczywają na tej samej liczbie solidnych stalowych zawiasów – po dwa – mają solidne, poziome, obrotowe uchwyty tego samego rodzaju. Niemniej drzwi przednie są większe i dostały: u dołu krótki przedni odcinek pochylony do przodu pod dość dużym kątem, długą pozostałą partię wznoszącą się – patrząc od przodu do tyłu – dość łagodnie, pionową partię tylną, wznoszącą się od przodu do tyłu partię górną – zgodnie z kątem ustawienia górnych ściętych naroży, oraz pionową centralną partię przednią i górną partię przednią pochyloną zgodnie z kątem pochylenia słupka A.

REKLAMA

Drzwi tylne wyróżniają już prostsze kształty – pionowe linie z przodu i z tyłu, pozioma linia z góry i linia dolna najpierw pozioma, potem ścięta – wznosząca się. To ścięcie jest konieczne, gdyż z tyłu tylnych drzwi – pomiędzy przednimi osiami – zlokalizowano dość krótkie schody wejściowe. Schody te są trzy, analogicznie jak schody z przodu. Przy czym schody przednie są szersze i znajdują się na innych wysokościach – tylny dolny jest na wysokości środkowego przedniego, środkowy tylny jest powyżej górnego przedniego, a najniższy dolny jest uchylny, ze stopniem poniżej linii osi. Ponadto wsiadanie i wysiadanie z tyłu ułatwia pionowa poręcz za drzwiami. Do tego inne są szyby w drzwiach. Te w przednich mają większą powierzchnię, głównie wskutek tego, że ich dolna część jest najpierw niżej, by ułatwić kierowcy patrzenie na lusterko, potem zaś się wznosi – patrząc od przodu do tyłu – ten sam kąt wzniosu przejmuje dolna linia szyb w drzwiach tylnych.

Warto tu jeszcze wskazać, że silnik zainstalowano za kabiną, natomiast na dachu można wprowadzić zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia z zaawansowanym wyposażeniem sensorycznym i karabinem maszynowym 12,7 mm do samoobrony.

REKLAMA