REKLAMA

Na targach IDEX 2021 IVECO zaprezentowało premierowy średni pojazd taktyczny

Na międzynarodowej wystawie IDEX w Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich dział włoskiego koncernu IVECO odpowiedzialny za pojazdy wojskowe – IVECO Defence Vehicles po raz pierwszy publicznie zaprezentował swój nowy średni pojazd taktyczny MTV (Medium Tactical Vehicle).

IVECO Producent

Ten pojazd integralnie opancerzony powstał jako przyszły kołowy środek transportu w celu zapewnienia odpowiedniej mobilności dla piechoty (future infantry mobility vehicle) holenderskich sił zbrojnych. Stanowi też propozycję tej kategorii dla międzynarodowego rynku obronnego.

REKLAMA

IVECO Defence Vehicles MTV łączy wysoką mobilność taktyczną, właściwe osiągi terenowe i wysoką ochronę załogi oraz relatywnie wysoką ładowność. Pod względem budowy wyróżnia go znaczna modułowość – tzn. w oparciu o bazowe 2-osiowe podwozie w układzie napędowym 4x4, z wyłącznie pojedynczym ogumieniem oraz z klasycznym układem z silnikiem przed modułem załogi (kabiną), może powstać wiele wydań docelowych. Powyższe odbywa się poprzez wprowadzenie różnorakich typów nadwozi. Ta modułowość i możliwości integracji systemu są gwarantowane we wszystkich wariantach gamy, takich jak hardtop – wersja ze sztywnym dachem, soft top – wersja z tzw. miękkim dachem, pick-up – wersja towarowo-osobowa z krótką, dwudrzwiową kabiną i tylnym przedziałem ładunkowym pick-up, odmiana ambulans medyczny czy do przewozu ofiar oraz wydanie do transportu żołnierzy. Do tego dochodzą warianty przygotowane w celu wsparcia wszystkich rodzajów użytkowników wojskowych, od sił lądowych poprzez marines i marynarkę wojenną po siły powietrzne, jednostki specjalne oraz żandarmerię. M.in. kwestia dotyczy konfiguracji z zabudową sztabową, łączności, commando – dla sił specjalnych, rozpoznania czy nośników dla wielu systemów uzbrojenia.

Na IDEX pokazywano kompletację transportera żołnierzy, 5-osobową, czterodrzwiową, z tylnym przedziałem ładunkowym, osłoniętym stalowym dachem, z bocznymi drzwiami dostępowymi. Zwraca też uwagę bardzo wysokie umiejscowienie integralnie opancerzonego, niezależnego modułu – przedziału załogi – tzw. cytadeli, co ma podnosić odporność przeciwminową. Ze względu właśnie na to wysokie usytuowanie do środka prowadzą dwa podłużne stopnie wejściowe – podesty, na długość poprowadzone pod oboma drzwiami. Ponadto projektantom udało się przedstawić niezwykle ciekawą, agresywną stylistykę, z przodu podkreśloną m.in. przez okrągłe, ustawione lekko ukośnie reflektory.

Ogólnie model użytkowy składa się z pick-upa z opancerzoną kabiną oraz różnych modułów użytkowych w tylnej części.

Poza tym, podstawowymi wymaganiami podczas projektowania MTV były wysoka niezawodność, łatwość konserwacji – prowadzenia bieżącej obsługi i napraw oraz niskie koszty w całym cyklu życia. Biorąc pod uwagę te kluczowe składowe kierowano się wyborem głównych zespołów, dobierając komponenty o sprawdzonej wydajności i niezawodności podczas pokonywania wielu milionów kilometrów w najbardziej zróżnicowanych i wymagających warunkach środowiskowych.

550 nieopancerzonych modułów logistycznych zostanie wyprodukowanych przez DMV – Dutch Military Vehicles – spółkę zależną IVECO Schouten. DMV wyprodukuje moduły ładunkowe w czterech różnych wersjach, w tym moduły do mobilnych warsztatów i pojazdów dowodzenia.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA