[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Naczepa Doll S7P-0S2 do przerzutu ciężkiego sprzętu Cz.2

Niemieckie przedsiębiorstwo Doll jest znanym na rynku dostawcą specjalizowanych i specjalistycznych zabudów, naczep i przyczep dedykowanych dla sektorów drogowego, komunalnego, lotniczego, leśnego, przewozów ponadnormatywnych oraz sił zbrojnych.

Naczepa militarna o symbolu S7P-0S2 ma solidną konstrukcję nośną w postaci ramy wykonanej z wysokogatunkowej stali w technologii spawanej. Sprzęga się ją z ciągnikiem przy pomocy standardowego w tej klasie sprzętu sworznia o średnicy 89 mm (3½”). Jest zaopatrzona w hydraulicznie zawieszone obrotowe półosie systemu pendulum (hydraulic pendulum axles) dla zaspokojenia wysokich wymagań nabywcy co do mobilności i bardzo dużej ładowności, określonej na 70000-72000 kg. To właśnie m.in. wprowadzenie takich osi, o nacisku maksymalnym 12000 kg na jedną linię, pozwoliło na połączenie siedmiu linii – o maksymalnym nacisku łącznym 7x12000 kg – z ładownością maksymalną na poziomie minimum 70000 kg. Inne kluczowe parametry masowe to: dopuszczalna masa całkowita 100000 kg, maksymalny nacisk generowany na siodło ciągnika 17000-18000 lub 24000 kg (technicznie 25000 kg) oraz masa własna około 26500 kg. W każdej linii osi znajdują się po cztery opony, gdyż każda z obrotowych półosi ma po dwie opony. Seryjnie są to opony o rozmiarze 285/70R19.5 (148/145J), niskoprofilowe, radialne, bezdętkowe, osadzone na stalowych kołach o rozmiarze U19.5x8.25. Standardowa kompletacja zawiera ogółem 30 opon i felg (7x4 założonych plus zestaw zapasowy). Koła zapasowe zasadniczo są przewożone po bokach łabędziej szyi – możliwe są tu różne układy: od dwóch pojedynczych opon z jednej strony, po zespolone pakiety wymienne po dwie opony każdy, łącznie w liczbie czterech – po dwa z każdej strony. Pakiety te zazwyczaj przeznaczono do zastosowania w warunkach bojowych, przykładowo od razu do szybkiej wymiany pełnej pary opon obrotowej półosi w sytuacji zagrożenia atakiem ze strony przeciwnika. Ponadto prędkość maksymalna na drogach o nawierzchni utwardzonej wynosi 80 km/h, długość całkowita 16075 mm, z kolei samą powierzchnię pokładu ładunkowego o wysokości nad nawierzchnią gruntu około 1130 mm i długości 11800 mm da się na szerokość powiększyć z bazowej wartości – bez bocznych rozszerzeń – 2980 mm do maksymalnie 3300 mm czy nawet 3470 mm, po rozszerzeniu przy pomocy bocznych wypełniających wzdłużnych profili aluminiowych, każdy o długości 2900 mm i szerokości 610 mm, umieszczanych na wysuwanych elementach nośnych. Tę zmianę szerokości, pozwalającą na zabranie szerszych pojazdów, realizuje się mechanicznie, poprzez właśnie wysunięcie poprzecznych belek podporowych i ułożenie między nimi wspomnianych pomostów poszerzających. Naczepa ta jest zatem w stanie zabrać:

REKLAMA
  • różne kołowe i gąsienicowe pojazdy opancerzone i nieopancerzone używane przez m.in. Bundeswehrę, w tym najcięższe współczesne czołgi o masie własnej dochodzącej do 70000-72000 kg. Możliwy jest też przewóz dwóch mniejszych i lżejszych jednostek sprzętu kołowego albo gąsienicowego, o masie jednostkowej do 36000 kg;
  • różne inne ładunki – w granicach możliwości przewozowych – oraz kontenery standardu ISO – trzy 10-stopowe lub dwa 20-stopowe, lub jeden 30- bądź 40-stopowy. W standardzie bowiem występują zaczepy mocujące dla kontenerów 3x 10ft lub 2x 20ft, lub 1x 30ft, lub 1x 1 40ft. Tylny kontener 20ft oraz tył kontenera 40ft są zabezpieczane przy pomocy specjalnych łańcuchów, mocowanych do specjalnych adapterów zaczepowych, zlokalizowanych z tyłu blokad „twistlock” kontenera, podczas gdy przednie mocowanie tych kontenerów zabezpieczają normalne zaczepy „twistlock”. Poza tym, oprócz zaczepów – punktów mocowania rozlokowanych w różnych miejscach, dodatkowe boczne zaczepy przeznaczono do zblokowania naczepy w trakcie jej przerzutu innymi gałęziami transportu, w tym głównie kolejowym i wodnym oraz ewentualnie lotniczym. Ogólnie naczepa ma dwie pary szekli 20-tonowych, osiem par szekli 8-tonowych i cztery pary szekli promowych. Do tego dochodzą zaproponowane przez Doll tzw. kompletne wspomagające rozwiązania transportowe dla odpowiedniego zabezpieczenia ładunku, zwiększające elastyczność eksploatacyjną taboru. Te tzw. interfejsy – elementy dodatkowe zaprojektowano, by nie tylko móc zabrać czołgi czy bojowe wozy piechoty, ale i sprzęt bardziej nietypowy, jak jednostki o bardzo dużej wysokości bądź inne ponadgabarytowe, jak przęsła mostów towarzyszących. Powyższe uzupełniają zamykane skrzynie transportowe na inne zabierane składowe wyposażenia, jak łańcuchy przeciwśniegowe, oraz sznury/liny do mocowania/zawiązania zabieranego ładunku.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij