REKLAMA

Naczepy ciężarowe z panelami słonecznymi – modułami fotowoltaicznymi mogą przyczyniać się do oszczędności w zużyciu paliwa

W ramach partnerstwa badawczego Scania opracuje naczepę z panelami słonecznymi – modułami fotowoltaicznymi do zasilania hybrydowej ciężarówki typu plug-in. Wstępne testy wskazują bowiem na możliwe do uzyskania oszczędności paliwa na poziomie 5–10 procent w Szwecji i dwukrotnie więcej w bogatej w słońce południowej Hiszpanii.

Scania fotowoltaika naczepa Producent

Eric Falkgrim, lider technologii projektowania pojazdów w Scania R&D, stwierdza „Moduły fotowoltaiczne były wcześniej stosowane na łodziach i przyczepach kempingowych, ale potem tylko do zasilania urządzeń pomocniczych, takich jak lodówki i kuchenki, a nie do samego układu napędowego”.

18-metrowa naczepa pokryta ogniwami słonecznymi

Ciężarówka będzie obsługiwana w codziennych zadaniach transportowych przez szwedzkiego przewoźnika Ernst Express, który współpracował ze Scanią także przy próbach pierwszej na świecie elektrycznej drogi z napowietrznymi liniami trakcyjnymi. Ernst Express będzie obsługiwał 18-metrową naczepę, wzdłuż boków i dachu pokrytą ogniwami słonecznymi – modułami fotowoltaicznymi o całkowitej powierzchni 140 metrów kwadratowych. Oczekuje się, że w Szwecji panele słoneczne będą rocznie generować łącznie 14 000 kWh. Poza tym w ramach tego projektu badawczego sprawdzi się, czy naczepa może dostarczać energię elektryczną do sieci, gdy akumulatory są w pełni naładowane, a ciężarówka jest zaparkowana, na przykład w weekendy.

REKLAMA

W Szwecji oszczędność paliwa do 10 procent

We wstępnym badaniu symulowano operacje w środkowej Szwecji, osiągając potencjalne oszczędności paliwa na poziomie 5–10 procent. W Szwecji od wiosny do jesieni jest mianowicie wystarczająco dużo światła słonecznego, aby wytworzyć energię. Przy czym z wyjątkiem lata słońce bywa za słabe, ale mimo tego wciąż w ciągu dnia notuje się więcej godzin słonecznych. Przez pozostałą część roku w Szwecji jest już za mało słońca. Z kolei – dla kontrastu - południowa Hiszpania ma o 80 procent więcej godzin nasłonecznienia.
Projekt jest finansowany ze środków publicznych szwedzkiej rządowej agencji innowacji Vinnova, a oprócz Scanii i Ernst Express zaangażowani są w niego: Midsummer produkujący panele słoneczne, Uniwersytet w Uppsali, prowadzący zaawansowane badania nad bardziej wydajnymi ogniwami słonecznymi, oraz firma energetyczna Dalakraft.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA