[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Najciekawsze samochody ratownicze i ratowniczo-gaśnicze na tegorocznych targach IFRE-EXPO Cz.10

W dniach od 6 do 8 czerwca w Kielcach odbyły się Międzynarodowe Targi Sprzętu i Wyposażenia Straży Pożarnej i Służb Ratowniczych – IFRE-EXPO. Uczestniczyła w nich większość z liczących się w naszym kraju producentów specjalistycznych zabudów ratowniczych i ratowniczo-gaśniczych, co ważne – poza IVECO Magirus – wszystkich dysponujących u nas bazą wytwórczą w postaci zakładów lub przynajmniej montowni, jak Rosenbauer Polska. Oprócz tego z dostawców samych podwozi odrębne – własne stoisko przygotował Kamaz Polska. Oto najciekawsze pokazane przez nich pojazdy.

Kamaz Polska

Firma wystawiała się jako jedyny z dostawców podwozi i pokazywała trzy auta, wszystkie z pochodzącymi z PS Bocar integralnie wydłużonymi kabinami załogowymi oraz nadwoziami ratowniczo-gaśniczymi.

Ciężki terenowy samochód ratowniczo-gaśniczy GCBA 5/32 na wysoce mobilnym podwoziu Kamaz 43118 6x6 cechuje powiązanie czterech zasadniczych cech: bardzo wysokiej dzielności terenowej – mobilności taktycznej, uśrednione małe naciski jednostkowe na każdą z osi do 7200-7500 kg, relatywnie duże zdolności bojowe oraz możliwość zabrania 6 strażaków. Źródło napędu stanowi silnik Cummins o mocy maksymalnej 226 kW/310 KM, współpracujący z mechaniczną skrzynią przekładniową ZF. Na wszystkich kołach założono wyłącznie pojedyncze ogumienie, z możliwością doprowadzenia centralnego układu pompowania kół (CTIS – CPK). Blokady mechanizmów różnicowych znajdują się między kołami i między osiami, a w pełni mechaniczne zawieszenie bazuje na resorach piórowych. W układzie hamulcowym zamontowano hamulce bębnowe oraz system ABS. Kabina jest integralnie wydłużona – jednomodułowa, czterodrzwiowa, mieszcząca 6 osób z miejscami w układzie 1+1+4. Kabina ta ma m.in. wzmocniony, stalowy zderzak, trzy stopnie wejściowe, w tym dolny uchylny, oraz seryjną klimatyzację.

REKLAMA

Pochodząca z PS Bocar zabudowa w zakresie konstrukcji i poszycia w całości powstała z materiałów kompozytowych. Zaopatrzono ją w użytkowy dach w formie podestu roboczego, żaluzje aluminiowe z zamknięciem rurowym BARlock oraz oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne zrobione w technologii LED. Zbiorniki środków gaśniczych są dwa, oba z kompozytu: wody o pojemności 5200 l i środka o pojemności 550 l. Do tego dochodzi automatyczny zawór napełniania hydrantowego. W skład układu wodno-pianowego weszły: autopompa dwuzakresowa typ A 32/8 – 4/40 o wydajności 3705 l/min przy 8 barach oraz 430 l/min przy 40 barach, dozownik środka pianotwórczego (3 i 6%), zwijane elektryczne i ręczne wysokociśnieniowe szybkie natarcie z wężem o długości 60 m z prądownicą wysokociśnieniową i z przedmuchem linii sprężonym powietrzem, działko wodno-pianowe typ DWP 32 ze specjalną głowicą zapewniającą płynną regulację wydajności podawanej wody w zakresie od 800 do 3200 l/min i o stopniu rozproszenia strumienia wodnego w zakresie od 0 do 90°, układ utrzymywania stałego ciśnienia tłoczenia oraz zraszacze przednie, boczne i za tylną osią. Wyposażenie standardowe zawiera m.in.: generator sygnałów dźwiękowych BOS 200, sprzęt łączności radiowej, w tym radiostację przewoźną, niezależne ogrzewanie kabiny i przedziału autopompy, falę świetlną i kamerę cofania. Wśród pozycji wyposażenia opcjonalnego znalazły się natomiast m.in.: wyciągarka elektryczna, system piany sprężonej SPS 2400 oraz zamówiony przez danego odbiorcę sprzęt pożarniczy i ratowniczy.

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy GCBA-8,2/32+4 na w pełni terenowym podwoziu Kamaz typ 43118 6x6 (B2131) ze specjalistycznym nadwoziem z PS Bocar charakteryzują masy i wymiary: masa własna podwozia bez zabudowy 8300 kg, masa własna 12400 kg, masa rzeczywista 19100 kg, dopuszczalna masa całkowita 22500 kg, wymiary zewnętrzne (dł.xszer.xwys.) 9263x2542x3225 mm, rozstaw osi 3690+1320 mm, zwis przedni 1880 mm, zwis tylny 2400 mm, kąt natarcia 30°, kąt zejścia 25°, kąt rampowy 33° oraz prześwity – pod osią przednią 380 mm, pod osiami tylnymi 370 mm i poza osiami 400 mm.

W zakresie użytkowym pojazd w pierwszym rzędzie stanowi propozycję dla jednostek ochotniczych, zazwyczaj operujących na terenach wiejskich, leśnych, górzystych i górskich. Sprawdzi się głównie tam, gdzie wymagane są połączenie terenowej trakcji, względnie dużych samodzielnych zdolności bojowych oraz możliwości przewozu zastępu strażaków. Idealnie nada się zatem m.in. do gaszenia pożarów lasów, pastwisk, torfowisk, pól i zagród. Z powodzeniem może jeszcze, ze względu na relatywnie znaczne możliwości bojowe, uczestniczyć w gaszeniu mieszkań w miastach oraz obiektów przemysłowych. W efekcie to niezwykle uniwersalne i elastyczne narzędzie do różnorakich zastosowań ratowniczo-gaśniczych. Warto dodać, auto mieści się w starych garażach zamiast Starów 266, na następcę których jest promowane.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij