[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Najciekawsze samochody ratownicze i ratowniczo-gaśnicze na tegorocznych targach IFRE-EXPO Cz.11

W dniach od 6 do 8 czerwca w Kielcach odbyły się Międzynarodowe Targi Sprzętu i Wyposażenia Straży Pożarnej i Służb Ratowniczych – IFRE-EXPO. Uczestniczyła w nich większość z liczących się w naszym kraju producentów specjalistycznych zabudów ratowniczych i ratowniczo-gaśniczych, co ważne – poza IVECO Magirus – wszystkich dysponujących u nas bazą wytwórczą w postaci zakładów lub przynajmniej montowni, jak Rosenbauer Polska. Oprócz tego z dostawców samych podwozi odrębne – własne stoisko przygotował Kamaz Polska. Oto najciekawsze pokazane przez nich pojazdy.

Oprócz wydania 3-osiowego 6x6 Kamaz Polska wystawiał dwa 2-osiowe typy 3265 GBA 4x4 – 3,5/16, w tym jeden z wyłącznie pojedynczym ogumieniem, drugi z kolei z bliźniaczym ogumieniem z tyłu

W zakresie pozycjonowania obie wersje to klasyczne warianty klasy średniej ładowności oraz średniej lub wysokiej mobilności taktycznej – dzielności terenowej. Ich mobilność wynika z liczby i rodzaju założonych opon – można bowiem założyć opony o rozmiarze: 14,00R20 – wyłącznie pojedyncze – bądź 315/70R22.5 – z przodu pojedyncze, z tyłu podwójne. Przy tych pierwszych uzyskuje się wysoką mobilność – wysoką dzielność terenową, przy tych drugich jedynie podwyższoną. Przy czym dla wykazania przez auta pełni ich zalet lepszym wyborem, oczywiście przy uwzględnieniu przyszłych warunków eksploatacji, okazuje się zamówienie jedynie pojedynczych opon.

REKLAMA

Pojazdy te w PS Bocar poddawane są bardzo zaawansowanym pracom, obejmującym dwa zasadnicze obszary. Pierwszy polega na wydłużeniu krótkiej kabiny dziennej po restalingu, z przednią szybą panoramiczną, zewnętrzną osłoną przeciwsłoneczną, regulacją położenia kierownicy bardziej ergonomicznym wnętrzem, szyberdachem i pneumatycznie zawieszonym fotelem kierowcy – do standardu kabiny wydłużonej, załogowej, jednomodułowej, czterodrzwiowej, 6-osobowej. W tym celu PS Bocar do fabrycznej części przedniej kabiny, po usunięciu jej ściany tylnej, dodaje zintegrowany moduł podwyższonego dachu wraz z modułem tylnym z drzwiami – oba te moduły są zrobione z tworzywa i w pełni wyposażone. W efekcie uzyskuje się kabinę w pełni integralną, podnoszoną, z wyprowadzeniem nawiewów klimatyzacji także na tył. Do wnętrza tej kabiny wchodzi się z przodu po trzech oryginalnych stopniach, w tym najniższym – dolnym uchylnym, z tyłu zaś po dwóch stopniach szerokich.

Drugi kluczowy element zrobiony przez PS Bocar stanowi natomiast specjalna zabudowa. Powstała ona z tworzyw i ma użytkowy dach w formie podestu roboczego w wydaniu antypoślizgowym, a jej wysokość wraz z dachowymi relingami bocznymi odpowiada wysokości kabiny. Kolejne jej wyznaczniki to po trzy skrytki na sprzęt i wyposażenie na każdą ze stron, zamykane lekkimi aluminiowymi żaluzjami wodo- i pyłoszczelnymi, dwuzakresowa autopompa klasy 16/8 – 4/40, zbiorniki o pojemności – wody 3500 litrów, środka pianotwórczego 350 litrów – oraz tylna odchylana belka przeciwnajazdowa, po opuszczeniu występująca jako podest ułatwiający dostęp do tylnego przedziału autopompy. Kompletacja obejmować też może m.in. system dysz podwoziowych do samoobrony, przednie orurowanie wraz z reflektorami oraz przednią wciągarkę elektryczną Dragon Winch – typ DWT 20000 HD, przewidzianą do najcięższych warunków pracy.

Służące tu za samochodową bazę podwozie Kamaz typ 43265 4x4 napędza silnik Euro 6C CUMMINS ISB 6.7 E6C290 z intercoolerem i SCR, turbosprężarką marki Holset i układem paliwowym BOSCH, w nastawie o mocy maksymalnej 213 kW/290 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1020 Nm. Za przeniesienie napędu odpowiadają: jednotarczowe, suche sprzęgło Sachs MFZ – 430, 9-biegowa, mechaniczna skrzynia przekładniowa typ ZF 9S 1310TO, skrzynia rozdzielcza z przełożeniami terenowym i szosowym oraz mosty napędowe z blokadami mechanizmów różnicowych. Oba te mosty są zawieszone mechanicznie, przy pomocy resorów piórowych. Poza tym ciężarówki wyróżniają: tradycyjna rama podwozia o układzie drabinowym, tworzona przez podłużnice i poprzeczki, zbiornik paliwa o pojemności 175 litrów, układ przeciwblokujący ABS – Knorr Bremse lub Wabco, tylko hamulce bębnowe i osuszacz układu hamulcowego Wabco.

Zasadnicze masy i wymiary samochodów ratowniczo-gaśniczych typu GBA 3,5/16 opartych na 2-osiowych podwozach Kamaz 43265 4x4 to: długość/szerokość 8300x2538 dla kompletacji z wyciągarką i orurowaniem przednim oraz działkiem, masa własna około 9000 kg, dopuszczalna ładowność około 6700 kg, dopuszczalna masa całkowita 15700 kg, rozstaw osi 3700 lub 4180 mm, dopuszczalny nacisk na oś przednią 6500 kg, dopuszczalny nacisk na oś tylną 9200 kg i prześwit poza osiami 350 mm. Maksymalna wysokość całkowita pojazdu po zabudowie dla egzemplarzy z wyłącznie pojedynczym ogumieniem z tyłu to około 3250 mm (nie dotyczy wyposażenia dachu), a przy ogumieniu podwójnym na tylnej osi około 3150 mm. W sytuacji zamontowania na dachu elementu do mocowania drabiny wysuwanej dwuprzęsłowej, najwyższym elementem samochodu jest właśnie ten uchwyt – wtedy wysokość tych aut równa się: przy pojedynczym ogumieniu 3338 mm, przy bliźniaczym około 3250 mm.

Jako najważniejsze zalety tych aut trzeba zatem wskazać połączenie:

  • relatywnie wysokich zdolności bojowych – przy załogowej kabinie;
  • możliwości zabrania 6 strażaków;
  • wysokiej dzielności terenowej – przy wyłącznie pojedynczym ogumieniu

oraz względnie konkurencyjnej ceny.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij