[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Najciekawsze samochody ratownicze i ratowniczo-gaśnicze na tegorocznych targach IFRE-EXPO Cz.13

W dniach od 6 do 8 czerwca w Kielcach odbyły się Międzynarodowe Targi Sprzętu i Wyposażenia Straży Pożarnej i Służb Ratowniczych – IFRE-EXPO. Uczestniczyła w nich większość z liczących się w naszym kraju producentów specjalistycznych zabudów ratowniczych i ratowniczo-gaśniczych, co ważne – poza IVECO Magirus – wszystkich dysponujących u nas bazą wytwórczą w postaci zakładów lub przynajmniej montowni, jak Rosenbauer Polska. Oprócz tego z dostawców samych podwozi odrębne – własne stoisko przygotował Kamaz Polska. Oto najciekawsze pokazane przez nich pojazdy.

Szczęśniak PS

Oprócz dwóch Scanii Szczęśniak PS wystawiał średni samochód ratowniczo-gaśniczy wodno-pianowy GBA 3/16, oparty na uterenowionym 2-osiowym podwoziu Renault z serii D16 4x4.

Sam wykorzystany tu nośnik to wyrób dobrze znany, od dawna dostępny na rynku. Ramę jego podwozia o tradycyjnym układzie drabinowym tworzą podłużnice i poprzeczki. Pojemność zbiornika paliwa określono na 150 litrów. Fabryczna kabina jednomodułowa, wydłużona, załogowa, czterodrzwiowa, mieści wewnątrz 6 osób w układzie miejsc 1+1+4. Źródło napędu stanowi 6-cylindrowy, rzędowy, 7,7-litrowy silnik Euro 6, uzyskujący moc maksymalną 210 kW/286 KM od 2100 obr/min i maksymalny moment obrotowy 1050 Nm w zakresie od 950 do 1600 obr/min. Za przeniesienie napędu odpowiadają: jednotarczowe, suche sprzęgło, 6-biegowa (6 biegów do jazdy do przodu i bieg wsteczny), mechaniczna skrzynia przekładniowa ZF 6S1000 TO ze wspomaganiem zmiany przełożeń Servoshift, skrzynia rozdzielcza oraz stale napędzane mosty. Na obu mostach założono opony szosowo-terenowe o rozmiarze 11R22,5, z przodu pojedyncze, z tyłu bliźniacze. Zawieszenie obu tych osi jest mechaniczne, z przodu i z tyłu oparte na wzmocnionych parabolicznych resorach piórowych, amortyzatorach oraz stabilizatorach – po jednym z przodu i z tyłu.

REKLAMA

Wykonane przez Szczęśniak PS nadwozie cechuje modułowy charakter, gdyż zrobiono je z zastosowaniem technologii modułowej 2.0. Skrytki na sprzęt i wyposażenie w liczbie sześciu rozmieszczono symetrycznie – po trzy na każdą stronę. Uzupełnia je siódma, tylna skrytka przedziału autopompy, co oznacza układ skrytek 3+3+1. Skrytki zamykane są lekkimi aluminiowymi żaluzjami wodo- i pyłoszczelnymi, z możliwością zamknięcia na klucz i jednym kluczem pasującym do wszystkich skrytek. Zbiorniki na środki gaśnicze są dwa, oba z materiałów kompozytowych odpornych na korozję: zbiornik na wodę wyróżnia się pojemnością 3000 litrów, zbiornik na środek pianotwórczy – 300 litrów. W skład układu wodno-pianowego wchodzą jeszcze m.in. autopompa, dozownik środka pianotwórczego, działko wodno-pianowe, zwijadło szybkiego natarcia oraz instalacja zraszczowa. Dwuzakresowa autopompa Godiva typ P2A 2010 cechuje się wydajnością 2846 l/min przy ciśnieniu 8 barów i 429 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Ręczny dozownik środka pianotwórczego zapewnia uzyskiwanie stężeń 3% i 6% (z tolerancją +/-0,5%) w całym zakresie wydajności pompy, a opcjonalnie można zamówić automatyczny dozownik środka pianotwórczego. Ręcznie sterowane działko wodno-pianowe zamontowano w tylnej części dachu – jego wyznaczniki to regulowana wydajność od 800 do 1600 l/min i zasięg rzutu 60 m. Instalacja zraszaczowa w podwoziu służy do ograniczania i usuwania stref skażeń chemicznych lub do celów gaśniczych i dostała cztery dysze o wydajności 50 l/min każda: dwa zraszacze zlokalizowano przed przednią osią, dwa po bokach auta. Do tego dochodzą: automatyczny układ utrzymywania stałego ciśnienia tłoczenia, automatyczny układ tankowania hydrantowego oraz zwijadło szybkiego natarcia, czyli wysokociśnieniowa linia szybkiego natarcia o długości węża 60 m na zwijadle, zakończona prądownicą wodno-pianową o regulowanej wydajności z prądem zwartym i rozproszonym. Linia ta umożliwia podawanie wody lub piany bez względu na stopień rozwinięcia węża i ma regulowany hamulec bębna, napęd elektryczny zwijadła węża oraz korbę umożliwiającą awaryjne zwijanie węża. Poza tym wyposażenie obejmuje: wyciągarkę elektryczną Dragon Winch DWM 13500 HD ze stalową liną o długości 28 m i o parametrach oraz galwanizowaną podstawę z możliwością holowania za pomocą holu sztywnego. Na liście wyposażenia opcyjnego producent poleca zaś m.in.: lampy dalekosiężne mocowane na atrapie silnika, wciągarkę elektryczną montowaną z tyłu, automatyczny dozownik piany, dodatkowe szuflady na wyposażenie, system sprężonej piany CAFS, zewnętrzny wskaźnik poziomu środków gaśniczych, dodatkową osłonę wciągarki, klapę zamiast tylnej żaluzji oraz paszczowy zaczep holowniczy Rockinger 8500 kg.

Podstawowe parametry średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego Renault D16 4x4 GBA 3/16 z zabudową ze Szczęśniak PS prezentują się następująco: wysokość z drabiną dwuprzęsłową – 3285 mm, z każdą inną drabiną – 3200 mm, długość razem z wciągarką – 8280 mm, dopuszczalna masa całkowita – 16000 kg, rzeczywista masa całkowita – 14195 kg, kąt natarcia – 28º, kąt zejścia – 25º, rezerwa masy – 1805 kg (11,2%). Warto tu szczególnie zwrócić uwagę na bardzo wysoką rezerwę masy pojazdu gotowego do akcji, oznaczającą możliwość zabrania większej ilości sprzętu i wyposażenia, bardziej bezproblemowe pokonywanie przeszkód terenowych oraz długi okres deprecjacji fizycznej.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij