REKLAMA

Najciekawsze samochody ratownicze i ratowniczo-gaśnicze na tegorocznych targach IFRE-EXPO Cz.15

W dniach od 6 do 8 czerwca w Kielcach odbyły się Międzynarodowe Targi Sprzętu i Wyposażenia Straży Pożarnej i Służb Ratowniczych – IFRE-EXPO. Uczestniczyła w nich większość z liczących się w naszym kraju producentów specjalistycznych zabudów ratowniczych i ratowniczo-gaśniczych, co ważne – poza IVECO Magirus – wszystkich dysponujących u nas bazą wytwórczą w postaci zakładów lub przynajmniej montowni, jak Rosenbauer Polska. Oprócz tego z dostawców samych podwozi odrębne – własne stoisko przygotował Kamaz Polska. Oto najciekawsze pokazane przez nich pojazdy.

Jarosław Brach
Fot. Jarosław Brach

Rosenbauer Polska 

Na 2-osiowym, szosowym podwoziu Mercedes Atego 1530 F 4x2 była posadowiona wersja 3.0 drabiny Rosenbauer, pochodząca z premierowej trzeciej generacji udanej drabiny z obniżanym wysięgnikiem koszowym. Nowy model L32A-XS 3.0 łączy zalety drabiny przegubowej ze znacznie rozszerzonym zakresem roboczym. W szczególności typ XS osiąga teraz do 150 cm większy zasięg w poziomie. Oddziały straży pożarnej dostają więc teraz urządzenie, pozwalające im zbliżyć się do danego obiektu i prowadzić akcję z większej liczby punktów operacyjnych niż kiedykolwiek wcześniej z pojedynczej pozycji ustawienia.

Bazując na technologii Metz, koncepcja XS wydaje się nie do pobicia, głównie w przypadku ograniczonej przestrzeni do dyspozycji. Drabina przegubowa Rosenbauer wymaga jedynie odległości 5,15 m od obsługiwanego obiektu - mierzonej od zewnętrznej krawędzi pojazdu - aby móc ją podnosić w sposób ciągły wzdłuż fasady. Obrót o 180° jest możliwy dzięki kątowemu wysięgnikowi kosza, co oznacza, że szerokość XS wówczas nie przekracza 9,50 m. Odległość między przednim zderzakiem a koszem wynosi zaś 2,50 m, co zwykle wystarcza, aby ustawić kosz ratunkowy bezpośrednio przed kabiną kierowcy.

REKLAMA

Tym samym XS łączy w sobie wiele zalet w jednym urządzeniu, które inaczej można by osiągnąć tylko poprzez kilka różnych koncepcji. Jeden z powodów powyższego stanowi specjalna konstrukcja wysięgnika koszowego, którego punkt obrotu jest przesunięty do wewnątrz na zestawie drabinowym. Oznacza to, że odchyla się "wcześniej" niż wysięgnik kosza konwencjonalnej drabiny przegubowej.

Wersja XS 3.0 oferuje również zwiększony zasięg aktywnego promienia – większy zasięg w poziomie. Udoskonalenia kosza ratowniczego, redukcja masy i całkowicie nowo opracowana technologia sterowania pozwoliły znacząco poprawić ogólną wydajność, a w szczególności zwiększyć zasięg w poziomie. Najlepiej byłoby bowiem, gdyby drabina była ustawiona tylko raz, docierając do wszystkich części większego budynku po lewej i prawej stronie pojazdu. W wielu przypadkach nie trzeba już więc zmieniać pozycji XS 3.0, co oszczędza czas i nerwy w codziennych operacjach, w których liczy się każda minuta.

Wraz z L32A-XS 3.0, austriacka firma po raz kolejny pokazuje, w jaki sposób nowe technologie – rozwiązania i innowacje technologiczne są szybko zintegrowane z gamą produktów. Na przykład nowy pokładowy „kontroler” zapewnia dziesięciokrotnie większą moc obliczeniową niż jego poprzednik oraz oferuje maksymalną łączność (za pośrednictwem 5 magistral CAN) i elastyczność dzięki swobodnie programowalnym wejściom i wyjściom. W ten sposób nowa drabina może być wyposażona w najnowocześniejszy system oświetlenia i kamery (np. Birdview). Można również zainstalować więcej systemów wspomagających oraz zaimplementować dodatkowe funkcje automatyczne. Poza tym w przypadku działań przeciwpożarowych L32A-XS 3.0, podobnie jak wszystkie inne drabiny Rosenbauera, może być w pełni wyposażona w sprzęt przeciwpożarowy. W przypadku akcji ratowniczych opracowano specjalne akcesoria do klatek, takie jak oddzielne uchwyty na wózki inwalidzkie.

Generalnie zatem drabinę tę cechują:

  • rozszerzony zakres roboczy bez konieczności zmiany pozycji pojazdu;
  • nowo opracowana technologia sterowania zapewniająca maksymalną wydajność i bezpieczeństwo;
  • zoptymalizowana pod kątem masy własnej wielofunkcyjna klatka ratunkowa.

Wersja 3.0 z najwyższej klasy drabiną obrotową Rosenbauera jest teraz dostępna dla służb pożarniczych na zamówienie. Pierwsze egzemplarze trafiły do klientów i już są używane we Frankfurcie i Fuldzie.

Drabina obrotowa L32A-XS 3.0 (zgodna z EN 14043)
- Podwozie: MB 1530 F Atego
- Moc silnika: 299 KM (220 kW), Euro 6
- Zestaw drabin: 5-częściowy z opuszczanym wysięgnikiem koszowym (4,35 m)
- Klatka ratownicza: HR-MF z obciążeniem 500 kg (5 osób)
- Wysokość robocza: 32 m
- Wysokość podłogi kosza: 30 m
- Układ podnośników: Pionowo-poziomy od 2,50 do 4,65 m
- Moduł nadwozia: HLM z 6 przedziałami wyposażenia
- Automatyczny powrót do kołyski
- Automatyczna funkcja powrotu (ARF)
- Docelowy system pamięci (TMS)
- Vertical Rescue System (VRS)
- Kamera pod koszem ratunkowym
- Kamera na wysięgniku w koszu
- Kamera cofania
- Wymiary: dł x szer x wys = 10,0 x 2,45 x 3,28 m
- Masa : 15 t (nieobciążony)

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA