[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


Najciekawsze samochody ratownicze i ratowniczo-gaśnicze na tegorocznych targach IFRE-EXPO Cz.16

W dniach od 6 do 8 czerwca w Kielcach odbyły się Międzynarodowe Targi Sprzętu i Wyposażenia Straży Pożarnej i Służb Ratowniczych – IFRE-EXPO. Uczestniczyła w nich większość z liczących się w naszym kraju producentów specjalistycznych zabudów ratowniczych i ratowniczo-gaśniczych, co ważne – poza IVECO Magirus – wszystkich dysponujących u nas bazą wytwórczą w postaci zakładów lub przynajmniej montowni, jak Rosenbauer Polska. Oprócz tego z dostawców samych podwozi odrębne – własne stoisko przygotował Kamaz Polska. Oto najciekawsze pokazane przez nich pojazdy.

Fot. Jarosław Brach

Rosenbauer Polska

Na IFRE pokazywał on dwóch przedstawicieli niezwykle popularnej ratowniczo-gaśniczej rodziny AT – Advanced Technology – oraz jedną drabinę. Jak zaznaczono, obaj reprezentanci gamy AT były to tzw. funkcjonalne prototypy – egzemplarze demonstracyjne, firmowane już przez Rosenbauer Polska, przygotowane do polonizacji i specjalnie kompletacyjnie dobrane pod kątem wymagań rodzimych odbiorców.

Sama generacja AT należy do najnowocześniejszych wyrobów w swojej klasie. Jej konstrukcję tworzą wycinane laserowo, gięte blachy aluminiowe, przetwarzane w ściśle określonych warunkach. Następnie są one wbudowywane w wytrzymałe nadwozie o strukturze samonośnej i odpornej na skręcanie ramy. Nowy montaż za pomocą nitowania punktowego i wiercenia termicznego cechują czystość, szybkość i wydatne przyczynianie się do unikania zniekształceń. Wszystkie te udoskonalenia powodują, że przedstawiciele serii AT stają wyjątkowo lekcy i poprawiają jakość oraz ułatwiają obsługę.

REKLAMA

Do tego zintegrowana z nadwoziem kabina załogi została udoskonalona dzięki licznym usprawnieniom w sferze bezpieczeństwa i ergonomii. Wnętrze oferuje o wiele więcej miejsca. Uchwyty na aparaty ochrony dróg oddechowych mogą być zamocowane wzdłuż lub w poprzek modułu kabinowego, z kolei trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami na wszystkich siedzeniach i opcjonalny kompletny system poduszek powietrznych – wbudowane kurtyny powietrzne – przyczyniają się do dalszej poprawy ochrony. Ponadto w module załogowym wdrożono opatentowane stopnie. Te ruchome stopnie umożliwiają ratownikom szybkie i bezpieczne wsiadanie oraz wysiadanie z pojazdu, nawet w aparatach ODO i przy niepełnym otwarciu drzwi.

Następny wyróżnik to nowy przedział wężowy - ergonomiczny i oszczędzający miejsce. Dzięki temu przedziałowi bowiem odcinki węży nie są dalej składowane obok siebie, ale ponad sobą: jeśli pierwszy odcinek zostanie wyciągnięty, następny automatycznie ześlizguje się w dół. Powyższe oszczędza czas, przestrzeń i znacznie upraszcza wyjmowanie oraz pozwala na optymalne wykorzystanie przedziału wyposażenia na całej wysokości.

Stosowany jest także innowacyjny premierowy system dozowania piany bez potrzeby konserwacji. Poza tym opatentowany system przelewowy zapewnia przepływ wody bez strat, z kolei innowacyjna centralna oś wodna oznacza, że węże zasilające oraz węże ssące można podłączyć do pojedynczego przyłącza. Co więcej, dopływ wody z pompy i zbiornika odbywa się w pełni automatycznie.

Nowości dotyczą też oświetlenia. Pośrednie oświetlenie LED zapewnia nieoślepiające, jednolite światło. W przypadku skrytek sprzętowych listwy LED w roletach, pionowe lub poziome w górnej części, oświetlają całą szerokość przedziału sprzętowego lepiej niż jakiekolwiek wcześniej stosowane technologie. Dzięki temu w każdych warunkach da się sprawdzić, gdzie znajduje się sprzęt, co pozwala na szybszą pracę przy mniejszym ryzyku obrażeń. Przy tym nowoczesna technologia LED przyczynia się do optymalnego bezpieczeństwa wzroku i rozpoznawania kolorów oraz nie oślepia. Gdy zaś załącza się hamulec postojowy, podświetlenie konturu gruntu włącza się automatycznie. Pozwala to załodze zobaczyć dokładnie, dokąd zmierza w ciemnych, mokrych lub brudnych warunkach. Jeżeli skrytki sprzętowe są otwarte, światło pozostaje włączone i oświetla stopnie. Natomiast maszt oświetleniowy może być wyposażony w halogen, ksenon lub opcjonalnie w osiem modułów LED. System wyróżnia maksymalne oświetlenie przy niskim zużyciu energii i dłuższej żywotności.

Warto jeszcze wskazać na skrytki z systemem kolorowego kodowania. Taki system skrytek sprzętowych umożliwia szybki i łatwy dostęp do zlokalizowanych w nich pozycji. Jednolity system kolorystyczny upraszcza bowiem pracę, bo przykładowo wszystkie rączki i uchwyty są oznaczone kolorem pomarańczowym.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA