REKLAMA

Najciekawsze samochody ratownicze i ratowniczo-gaśnicze na tegorocznych targach IFRE-EXPO Cz.17

W dniach od 6 do 8 czerwca w Kielcach odbyły się Międzynarodowe Targi Sprzętu i Wyposażenia Straży Pożarnej i Służb Ratowniczych – IFRE-EXPO. Uczestniczyła w nich większość z liczących się w naszym kraju producentów specjalistycznych zabudów ratowniczych i ratowniczo-gaśniczych, co ważne – poza IVECO Magirus – wszystkich dysponujących u nas bazą wytwórczą w postaci zakładów lub przynajmniej montowni, jak Rosenbauer Polska. Oprócz tego z dostawców samych podwozi odrębne – własne stoisko przygotował Kamaz Polska. Oto najciekawsze pokazane przez nich pojazdy.

Jarosław Brach
Fot. Jarosław Brach

Na targach gamę AT reprezentowały dwa samochody ratowniczo-gaśnicze 4x4 – średni TLF 3000/370 i ciężki TLF 5000/500 – oba na uterenowionych podwoziach MAN z typoszeregu TGM: średni TGM 13.290 BL 4x4 Euro 6, ciężki TGM 18.290 BL 4x4 Euro 6. Ponieważ zarówno same te podwozia jak i posadowione na nich nadwozia AT, ze względu na przyjętą modułową koncepcję budowy, wyróżniają się znacznym podobieństwem kompletacyjnym i konstrukcyjnym, zostaną opisane razem, z zaznaczeniem jedynie występujących między nimi różnic.

TGM 13.290 BL 4x4 Euro 6 i TGM 18.290 BL 4x4 napędza ten sam silnik – 6-cylindrowy, rzędowy D0836 o pojemności 6,874 litra, w nastawie o mocy maksymalnej 213 kW/290 KM. Do przeniesienia napędu służy zautomatyzowana, 12-biegowa skrzynia przekładniowa MAN ZF 12AS Tipmatic. Na tylnej osi założono bliźniacze ogumienie, co wpływa na ograniczenie dzielności terenowej do średniej i wobec tego klasyfikowanie tych aut jako uterenowionych. Oprócz tego zawieszenie jest mieszane – z przodu mechaniczne, z tyłu powietrzne, z kolei rozstaw osi dla lżejszego wydania równa się 3950 mm, cięższego 4500 mm. Dla załogi przewidziano dwie kabiny – seryjną – standardową krótką dzienną, uzupełnioną o załogowy moduł nadwozia, stanowiący jego integralną część. W rezultacie pojazd może zabrać sześć osób – załoga 1+5 (2+2+2). Kabina załogi Rosenbauer zintegrowana z zabudową ma dwa mocowania na aparaty ODO Rosenbauer Comfort w kierunku jazdy oraz przeciwnie do kierunku jazdy, drzwi załogi przeszklone, schody obrotowe dla łatwego wsiadania oraz oświetlenie w technologii LED. Sama zabudowa aluminiowa według technologii Rosenbauer powstała z samonośnych skręcanych i klejonych blach aluminiowych oraz konstrukcji profilowej z aluminiowymi płytami warstwowymi i wytrzymałym poszyciem z tworzywa. Skrytki sprzętowe obejmują – oświetlone w technologii LED – skrytki dolne oraz ściany obrotowe Comfort dla optymalnego dostępu i pewnego składowania wyposażenia. Autopompa to normalno-/wysokociśnieniowa pompa NH35 zgodna z normą EN 1028 FPN 10-3000, ze sterowaniem na wyświetlaczu LCS 2.0 oraz centralną osią wodną NW 125, o wydajności 3000 l/min przy ciśnieniu 10 barów i 400 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Poszczególne zbiorniki cechują się pojemnością: w lżejszym wody 3000 litrów, środka pianotwórczego 370 l, w cięższym wody 5000 litrów, środka pianotwórczego 2x250 litrów – te ostatnie zbiorniki zlokalizowano z boku po prawej i lewej stronie nad tylną osią. W przypadku nasad tłocznych w lżejszym po każdej stronie znajduje się jedna sztuka nasady normalnego ciśnienia z przyłączem Ø75, w cięższym po każdej stronie wprowadzono dwie sztuki nasad normalnego ciśnienia z przyłączem Ø75, i w lżejszym, i cięższym w dolnych skrytkach z tyłu. Linia szybkiego natarcia zawiera zwijadło HD w tylnej skrytce z elektrycznym nawijaniem węża oraz prądownicą wysokociśnieniową NEPIRO Ergo włącznie z nasadką pianową. Układ dozowania ma system dozowania wstępnego FIX-MIX ND – trzystopniowy, ze stężeniami dozowania 0,5, 3 i 6%, lub dozownik HD – jednostopniowy 1%. Do tego dochodzi manualne działko wodno-pianowe RM24 na dachu zabudowy włącznie z panelem sterowania. Sam system sterowania to Rosenbauer LCS 2.0 (Logic Control System), bazujący na technologii CAN-Bus. Ciężarówki dostają też opuszczony pomiędzy skrytkami 1 oraz 2 maszt oświetleniowy typu FIRECO, dwa reflektory LED dla bliskiego obszaru i dwa reflektory LED dalekosiężne. Przy tym w skład układu elektrycznego wchodzą: zintegrowane z dachem zabudowy kabiny lampy błyskowe LED, niebieskie światła LED z tyłu oraz dwie lampy błyskowe LED w osłonie chłodnicy, uzupełnione przez sygnał akustyczny Federal PA320, elektrycznie sterowane szyby i centralny zamek we wszystkich drzwiach, sygnalizację drogową LED z tyłu, oświetlenie pola pracy z trzema reflektorami LED na stronę oraz dwa reflektory LED z tyłu. Na liście wyposażenia dodatkowego znalazły się natomiast m.in. wciągarka przednia 50 kW (opcja), ogrzewanie postojowe 2 kW w kabinie załogi, ogrzewanie postojowe 4 kW w przedziale pompy, zewnętrzne zasilanie elektryczne i pneumatyczne, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich siedzeń, ścianka higieniczna z pistoletem pneumatycznym, kamera cofania.

REKLAMA

Lżejszego TGM 13.290 charakteryzują wymiary 7500x2500x3250 mm i dopuszczalna masa całkowita 13000 kg, cięższego TGM 18.290 wymiary 7800x2500x3300 mm i dopuszczalna masa całkowita 18000 kg.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA