REKLAMA

Najciekawsze samochody ratownicze i ratowniczo-gaśnicze na tegorocznych targach IFRE-EXPO Cz.19

W dniach od 6 do 8 czerwca w Kielcach odbyły się Międzynarodowe Targi Sprzętu i Wyposażenia Straży Pożarnej i Służb Ratowniczych – IFRE-EXPO. Uczestniczyła w nich większość z liczących się w naszym kraju producentów specjalistycznych zabudów ratowniczych i ratowniczo-gaśniczych, co ważne – poza IVECO Magirus – wszystkich dysponujących u nas bazą wytwórczą w postaci zakładów lub przynajmniej montowni, jak Rosenbauer Polska. Oprócz tego z dostawców samych podwozi odrębne – własne stoisko przygotował Kamaz Polska. Oto najciekawsze pokazane przez nich pojazdy.

Jarosław Brach
Fot. Jarosław Brach

Ogólnie lekka drabina M42L-AS może wykonać to, co do tej pory uzyskiwano tylko w układach z teleskopem – może nie tylko sięgnąć przed lub za przeszkodę, lecz i postawić kosz bezpośrednio przed kabiną. W następstwie tych funkcji wśród wielu korzyści, jakie oferuje ta nowa technologia, najbardziej istotna polega na możliwości osiągnięcia w drabinie łamanej wysokości ratowniczej, dostępnej wcześniej wyłącznie dla drabin standardowych. Dzięki temu drabiny Magirus z łamanym przegubem i teleskopem znacznie poszerzyły obszar działania i możliwości taktyczne straży pożarnej. Pozwalają na kompleksową, szybszą i bezpieczniejszą pomoc, szczególnie w trudnych warunkach, pomagając wejść ratownikom do miejsc, gdzie konwencjonalne drabiny nic nie mogą zrobić: kwestia dotyczy m.in. akcji ratowniczych w starej, wąskiej zabudowie miejskiej, z małymi odległościami między budynkami i fasadami, w trudno dostępnych miejscach na terenach obiektów przemysłowych, przy oknach dachowych, parapetach i balustradach, na balkonach, galeriach i tarasach, oknach od strony podwórka. na pochyłych dachach, przy trakcjach tramwajowych, przewodach elektrycznych i telefonicznych, czy wreszcie w zakresie kątów ujemnych.

Sam zespół drabiny składa się z pięciu przęseł, z których najwyższe jest wysuwane oddzielnie jako pierwsze, a pozostałe cztery nie muszą być wysuwane wraz z nim. Najwyższe przęsło podzielono na dwie części. Jedna z nich to znajdujący się na końcu łamany przegub o długości 3,7 m (4,7 m z koszem), który może być pochylany pod kątem do 75°. Przęsła drabiny to stalowe kratownice wykonane z profili zamkniętych ze stali drobnokrystalicznej wysokiej jakości. Zastosowanie technologii malowania kataforetycznego przęseł w temperaturze 1800 °C daje im trwałą powłokę, gwarantującą długą żywotność oraz dużą odporność na uszkodzenia mechaniczne.

REKLAMA

Druga zaleta polega na tym, że ta drabina ma możliwość jednoczesnego generowania ruchów łączonych, a praca układu hydraulicznego pozostaje zapewniona nawet w przypadku uszkodzenia sterowania elektrycznego. Wszystkie ruchy drabiny są tu korygowane przez system stabilizacji drgań „Magirus CS”. Za pomocą specjalnych czujników zainstalowanych na dole i bokach przęseł, drgania są natychmiast rozpoznawane przez główny komputer, przetwarzane i elektronicznie stabilizowane w ułamkach sekund przez hydrauliczne wysterowanie ruchów przeciwnych. Przy tym urządzenia zabezpieczające i wszelkie ruchy drabiny – podnoszenie, opuszczanie, wysuwanie, wsuwanie i obrót przęseł – są kontrolowane przez modułowy system kontroli CANBUS, Informacje o aktualnym stanie drabiny są wyświetlane na kolorowym ekranie TFT. W przypadku osiągnięcia wartości granicznych, ruchy drabiny są automatycznie wyłączane, ze wskazaniem optycznym na wykresie pola pracy. Poziom obciążenia drabiny mierzy się za pomocą czterech czujników obciążenia i przetwarza przez komputer sterujący. Przy zbliżaniu się drabiny do granicy obciążenia, układ sterujący zatrzymuje jej dalszy ruch.

Stabilizację układu drabiny podczas pracy zapewnia bezstopniowy system podpierania ASS. Składa się on z czterech czworokątnych teleskopowych podpor „Vario Jacking”, wysuwanych hydraulicznie. Na ich końcu zamontowano talerze podporowe. Podpory mogą być wysuwane pojedynczo lub parami, co oznacza optymalne dostosowanie wysunięcia do warunków i kompensację nierówności terenu do wartości 700 mm. Stanowiska sterowania podporami za pomocą joystickow znajdują się z tyłu pojazdu. Podpory wysuwane są bezstopniowo na dowolną szerokość w zakresie od 2400 do 5200 mm. W zależności od szerokości podparcia układ sterowania automatyczne reguluje dopuszczalny wysięg drabiny i zakres pola jej pracy. Dodatkowe usztywnienie podwozia uzyskuje się poprzez automatyczną blokadę tylnego zawieszenia, uruchamianą hydraulicznie za pośrednictwem stalowych lin. Drabina ma łącznie osiem punktów podparcia. Poza czterema podporami, dodatkowymi punktami są koła pojazdu, przenoszące na grunt znaczne obciążenia. Podczas pracy stateczność kontrolowana jest za pomocą czujników kontaktu z podłożem zamontowanych w podporach oraz czujników ciśnienia usytuowanych w hydraulicznym układzie blokady osi tylnej. W efekcie system podpór VARIO i blokada mostu tylnego przekładają się na kontrolowany i równomierny kontakt z podłożem.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA