REKLAMA

Najciekawsze samochody ratownicze i ratowniczo-gaśnicze na tegorocznych targach IFRE-EXPO Cz.20

W dniach od 6 do 8 czerwca w Kielcach odbyły się Międzynarodowe Targi Sprzętu i Wyposażenia Straży Pożarnej i Służb Ratowniczych – IFRE-EXPO. Uczestniczyła w nich większość z liczących się w naszym kraju producentów specjalistycznych zabudów ratowniczych i ratowniczo-gaśniczych, co ważne – poza IVECO Magirus – wszystkich dysponujących u nas bazą wytwórczą w postaci zakładów lub przynajmniej montowni, jak Rosenbauer Polska. Oprócz tego z dostawców samych podwozi odrębne – własne stoisko przygotował Kamaz Polska. Oto najciekawsze pokazane przez nich pojazdy.

Jarosław Brach
Fot. Jarosław Brach

Lista bazowych zalet urządzenia zalicza się do długich. Podczas zatrzymania silnika auta wykorzystywana jest pompa elektryczna. Udoskonalona linia wodna może zasilić działko o wydajności do 2500 l/min. Podest – nadwozie składa się ze szkieletu ze skręcanych lekkich profili aluminiowych osłoniętych przyklejonymi blachami aluminiowymi (Alu Fire 3) - wejścia rozmieszczono w układzie - główne po obu stronach samochodu i dwa dodatkowe z jego tyłu. Podłogę platformy roboczej pokryto blachą ryflowaną dla zmniejszenia ryzyka poślizgu. Skrytki na sprzęt, zamykane wodo- i pyłoszczelnym żaluzjami, mają dużą kubaturę i są wbudowane bezpośrednio w podium, co zapewnia łatwy dostęp. Po każdej stronie pojazdu znajdują się po cztery skrytki sprzętowe. Największa, wysoka skrytka jest dostępna z obu stron auta, a swoją wysokością dorównuje wysokości kabiny kierowcy. Główne stanowisko sterowania, umieszczone po lewej stronie na obrotnicy, cechują: ergonomiczność lokalizacji, dwa joysticki sterujące dostępne z każdej pozycji operatora, pochylany panel sterowniczy z wyświetlaczem, czuwak, dźwignie do pracy w trybie awaryjnym, interkom, podgrzewane i odporne na kurz siedzenie operatora z podłokietnikami oraz w oparciu dwa głośniki i mikrofon na wysięgniku – zamontowany w oparciu głośnik i mikrofon służą do łączności z koszem ratowniczym. Polecenia, funkcje i pole pracy drabiny ratowniczej podczas jej pracy wyświetlane są na pochylanym kolorowym ciekłokrystalicznym wyświetlaczu. Można jeszcze wprowadzić platformę do mocowania noszy ratowniczych o masie 200 kg, urządzenie do podnoszenia i opuszczania ładunków ciężkich o masie maksymalnie 4000 kg, sterowane ręcznie lub elektrycznie działko wodne do zamocowania w koszu lub zabudowane na stałe, ucho zaczepowe o udźwigu do 400 kg w podłodze kosza lub na szczycie najwyższego przęsła, dedykowane przykładowo do przenoszenia ładunków lub ratowania osób z nadwagą, platformę do mocowania wentylatora oddymiającego w koszu czy linkowe urządzenie ratownicze. Dochodzą także udoskonalone systemy oświetlenia, przekładające się na dobre oświetlenie pola wokół pojazdu, składane siedzenie, dodatkowe oznakowanie/oklejenie, szeroki zakres opcjonalnego wyposażenia oraz tzw. nowy design NBS.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA