REKLAMA

Norweska firma handlu hurtowego ASKO stawia na elektryczne ciężarówki Scania zasilane wodorem pochodzącym z ogniw paliwowych

ASKO i Scania wdrożyły do eksploatacji cztery ciężarówki z elektrycznym układem napędowym zasilanym wodorem oraz wodorową stację paliwową ASKO, położoną w Trondheim w Norwegii.

Do tej chwili nie istnieje jedno uniwersalne rozwiązania w sferze elektryfikacji ciężkich pojazdów użytkowych. Jedną z możliwych ścieżek dalszego rozwoju technologicznego w tej dziedzinie, którą Scania badała ze swoim klientem ASKO, są elektryczne ciężarówki na ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Przedsięwzięcie to przechodzi teraz do kolejnej fazy – w jej ramach wejdą do pilotażowej eksploatacji cztery ciężarówki, co stanowi jeden z pierwszych komercyjnych projektów tego rodzaju. Pilotaż ten będzie podstawą dla dalszej nauki i rozwoju realizowanego przez obie strony.
Karin Rådström, dyrektor sprzedaży i marketingu w Scania, ocenia „Scania kontynuuje pracę z najnowocześniejszą technologią, wspierającą przejście na transport wolny od paliw kopalnych. Ważna część tego jest realizowana w rozwoju zbliżonym do klienta wspólnie z niektórymi z naszych najbardziej postępowych partnerów, takimi jak ASKO”.

Koncern pracuje nad planem elektryfikacji w taki sam sposób, jak nad technologią silników spalinowych, czyli poprzez wieloaspektowe podejście z szeroką gamą rozwiązań docelowych. Firma zbadała i opracowała różne technologie biopaliw w wydaniach hybrydowo-elektrycznych oraz wersje w pełni elektryczne. Elektryczny autobus akumulatorowy wszedł na rynek w 2019 roku. Poza tym podmiot pracuje nad pojazdami elektrycznymi, które można ładować na zelektryfikowanych drogach lub wykorzystują ogniwa paliwowe zasilane wodorem, jak ma to miejsce w przypadku ASKO.

REKLAMA

Rådström kontynuuje „Wodór stanowi interesującą opcję dla zelektryfikowanego transportu długodystansowego, a pierwsze testy pokazują, że technologia sprawdza się też w chłodniejszym klimacie. Będziemy nadal ściśle monitorować wydajność tych ciężarówek. Chciałbym również pochwalić ASKO za podjęcie wczesnych i odważnych kroków w celu zapewnienia dostaw wodoru pochodzącego ze źródeł odnawialnych oraz infrastruktury do tankowania. Firma jest graczem naprawdę podejmującym działania dla przyspieszenia przejścia na zrównoważony transport”.
Jak zawsze praca Scanii opiera się na podejściu modułowym. W czterech ciężarówkach przekazanych do użytkowania przez ASKO tradycyjny silnik spalinowy w układzie napędowym zastępuje zespół elektryczny, zasilany energią elektryczną z ogniw paliwowych zasilanych wodorem oraz akumulatorów. Reszta układu napędowego składa się z tych samych standardowych komponentów, jakie Scania normalnie stosuje w swoich dostarczanych już hybrydowych ciężarówkach i autobusach.

Fakty o ciężarówce:

Masa całkowita pojazdu: 26 + 1 tony
Konfiguracja: 6 × 2 * 4
Układ napędowy: silnik elektryczny o mocy szczytowej 290 kW i mocy ciągłej 210 kW, 2-biegowa przekładnia, szczytowy moment obrotowy 2200 Nm
Pojemność zainstalowanego akumulatora litowo-jonowego: 56 kWh
Wbudowana ładowarka: 22 kW AC z interfejsem ładowania CCS
Ogniwo paliwowe: PEFC 90 kW dostarczane od strony trzeciej
Magazynowanie wodoru: 33 kg przy 350 barach
Szacowany zasięg: 400-500 km

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA