REKLAMA

Nowa 10-tonowa oś przednia MAN do ciężkich żurawi przeładunkowych

Rośnie zapotrzebowanie na konstrukcje podwozi przystosowane do potrzeb przemysłu pod ciężkie żurawie przeładunkowe. Dlatego premierowa generacja ciężarówek MAN z dostosowanym podwoziem obsługuje rozwijające się międzynarodowe rynki ciężkich żurawi do załadunku. Kluczową cechę stanowi tu nowa, 10-tonowa oś, zaprojektowana z myślą o dużych obciążeniach właśnie tej osi, dostępna dla wybranych wersji trzy- i czteroosiowych podwozi w seriach TGS i TGX. Dostępne są też specyficzne dla branży funkcje fabryczne MAN, w tym wzmocnione ramy i płyta czołowa wspornika żurawia. Takie fabryczne przygotowanie podwozia upraszcza montaż żurawia przez producenta nadwozia. Rozwiązanie to nadaje się do stosowania w wielu obszarach, takich jak usługi zimowe, budownictwo i górnictwo.

Zapotrzebowanie na ciężarówki z ciężkimi, wysokowydajnymi żurawiami załadowczymi i innymi elementami nadwozia stale rośnie. Żurawie zamontowane na podwoziu ciężarówki coraz częściej wykonują zadania, do których wcześniej był używany typowy duży żuraw samojezdny. Ciężarówka jest jednak bardziej kompaktowa, można ją przemieszczać z jednego miejsca pracy do drugiego w sposób bardziej elastyczny i szybszy oraz można ją szybciej ustawiać i zabierać z danej lokalizacji.

REKLAMA

Dlatego MAN dostarcza teraz trzy- i czteroosiowe wersje swoich pojazdów z linii TGS i TGX z tzw. wyposażeniem branżowym. Dostępna jest teraz nienapędzana oś przednia o nacisku dziesięciu ton zamiast poprzednich dziewięciu ton. Zwiększy to udźwig korpusu żurawia i rozszerzy obszar roboczy dużych żurawi załadunkowych zamontowanych nad kabiną – zwiększą się zasięg i udźwig zainstalowanych za kabiną żurawi załadowczych z ramionami składanymi. Przykładowy żuraw ma udźwig 10 ton. Rozłożony i w pełni rozłożony żuraw ten może osiągnąć pełny zasięg około 29 metrów. Można wtedy załadować do 650 kilogramów, co odpowiada 13 workom cementu. Dla porównania, analogiczny żuraw załadunkowy zamontowany na TGX ze standardową 9-tonową osią przednią miałby wysokość podnoszenia 25 metrów - sięgając tylko do 9. piętra wieżowca, a nie do 10. Co więcej, ten żuraw mógłby podnosić na tę wysokość tylko 8 worków cementu o masie około 420 kg. Ale jego maksymalny udźwig wynoszący około 6,2 tony jest znacznie niższy.

Rozważany TGX 33.510 6x4 z kabiną GM został wyposażony przez producenta nadwozia w ciężki żuraw załadunkowy z czterema podporami bocznymi: z przodu żurawia i z tyłu bezpośrednio na ramie za tylnymi osiami. Sprzęt taki bywa często wykorzystywany w budownictwie i do użytku komunalnego Jeśli belki do konstrukcji dachu muszą być dostarczone i zainstalowane na przykład na placu budowy, stosuje się żurawie o dużym udźwigu. Niemniej nieraz wąska droga dojazdowa i ograniczona przestrzeń do ustawienia utrudniają optymalne ustawienie pojazdu. W szczególności, jeśli konieczna okazuje się praca nad kabiną, wtedy nośność użytkowa i zasięg żurawia są ograniczone. 10-tonowa oś przednia pozwala jednak na stosowanie cięższych żurawi o większym udźwigu. Podczas montażu konstrukcji dachu żuraw może podnosić cięższe ładunki z przodu lub sięgać dalej. Duża nośność przedniej osi odgrywa również ważną rolę w innych sektorach. W samochodach do odśnieżania na przedniej płycie montażowej zamontowane są ciężki pług lub odśnieżarka. Czteroosiowy TGS z wywrotką rynnową do napełniania urobkiem lub surowcami mineralnymi w kopalni odkrywkowej też skorzysta z większego nacisku na oś. Niektóre kraje, na przykład Holandia, obliczają dopuszczalną masę brutto na podstawie całkowitego nacisku na oś. W ten sposób czteroosiowa wywrotka z dwiema 10-tonowymi osiami przednimi ma o dwie tony więcej ładowności, co stanowi główną korzyść dla wykonawcy w sferze wielkości przewozów.

Specyficzne dla poszczególnych branż rozwiązania w podwoziach MAN TGS i TGX

Nowa, 10-tonowa oś przednia z resorami piórowymi i o większej nośności, z prostym lub przesuniętym mocowaniem, jest dostępna w modelach podwozi 6x4 i 8x4 w seriach TGS i TGX ze wszystkimi wersjami kabin. Gama opcji obejmuje kompletacje podwozi o normalnej i średniej wysokości. MAN optymalizuje podwozie do tych zastosowań. W zależności od preferencji klienta i wymagań technicznych producenta żurawia, rama o grubości 9,5 milimetra oraz dodatkowe wzmocnienia z blach w ramie mogą przyczynić się do zwiększenia sztywności i nośności. Ponieważ także zamontowane podpory boczne w celu bezpiecznej obsługi żurawia zajmują miejsce na ramie, w razie potrzeby układ wydechowy, zbiorniki paliwa i AdBlue, zbiornik sprężonego powietrza oraz skrzynkę akumulatorów da się od razu alokować w fabryce. Ponadto, aby zamontować dodatkowe podparcie z przodu, MAN oferuje płytę czołową połączoną ze stalowym zderzakiem. Wytwórca nadwozia montuje do niego hydrauliczny siłownik podpierający skierowany bezpośrednio w dół. MAN Individual przeprowadza te modyfikacje przygotowawcze i adaptacje indywidualnie. Zaletą tego jest to, że klient ma jeden kontakt w MAN w celu przygotowania pojazdu do specyfiki branżowej i otrzymuje od MAN-a certyfikowaną pracę z pełną gwarancją koncernu.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA