Nowa Scania – wysoce wydajny pojazd ciężarowy staje się jeszcze bardziej oszczędny: Cz.7

Scania wprowadza nowy układ napędowy i inne istotne udoskonaleni. Nowy układ napędowy powstał z myślą o zrównoważonym rozwoju – oszczędności w zużyciu paliwa sięgają 8%. Inwestycja o wartości ponad 2 mld EUR ma na celu umocnienie wiodącej pozycji koncernu. Istotne modernizacje podwozia, ramy, osi i zbiorników paliwa zwiększają zakres modularyzacji. Pojawiają się cyfrowe lusterka wsteczne dla wyższego bezpieczeństwa. Do tego dochodzi Scania ProCare oferuje maksimum dyspozycyjności dla pojazdów o kluczowym znaczeniu dla biznesu. Poza tym firma wskazuje na cele klimatyczne oparte na naukowych podstawach (Science Based Targets), które wyznaczają dalszy kierunek rozwoju podmiotu – zostaną osiągnięte w wyniku synergii efektywności energetycznej, paliw odnawialnych i elektryfikacji

Układ Scania Twin SCR robi różnicę

Jednakże optymalizacja silników spalinowych pod kątem oszczędności paliwa i wysokiej mocy rodzi ryzyko wystąpienia problemów związanych z emisją NOx. Wysokie ciśnienia i temperatury spalania mogą bowiem skutkować niedopuszczalnymi poziomami NOx. Specjalistom ze Scanii udało się rozwiązać tę sprzeczność. Układ Scania Twin SCR, po raz pierwszy wprowadzony w nowym silniku V8 w roku 2020, radzi sobie z tym bardzo skutecznie. Wtryskując pierwszą dawkę AdBlue blisko turbosprężarki, zaraz za klapką ujścia spalin hamulca wydechowego, gdzie spaliny są nadal bardzo gorące, radykalnie zwiększa całkowitą wydajność układu oczyszczania spalin. Druga dawka jest zaś wtryskiwana w typowym miejscu w układzie oczyszczania spalin. Ma już jednak łatwiejsze zadanie, gdyż szczytowy poziom NOx został obniżony już na wcześniejszym etapie. Filtr cząstek stałych, umieszczony pomiędzy dwoma katalizatorami SCR, jest regenerowany bez dodatkowego wtrysku paliwa do układu wydechowego. Reasumując, układ Scania Twin-SCR to sprytny sposób na optymalne wykorzystanie energii zawartej w strumieniu spalin.

REKLAMA

Inna kluczowa zaleta premierowego układu oczyszczania spalin to jego bardzo duża zwartość – w rezultacie reprezentuje on rozwiązanie typu „one-box”, oferujące większą swobodę w zakresie jego usytuowania i kierunku wylotu. Można go również montować w trzech standardowych pozycjach, Szczególnie docenią to firmy nadwoziowe, gdy będą poszukiwać wolnego miejsca po bokach ramy, ponieważ daje im większą swobodę. Kolejny pozytyw to dostępność w wariantach z różnymi kierunkami wylotu i niższą prędkością odprowadzania spalin dzięki większemu otworowi, co redukuje problem kurzenia.

Można zatem powiedzieć, że układ Scania Twin SCR stanowi najważniejszy czynniki stojącym za imponująco niskim spalaniem nowych silników. Przesunął granice wydajności, z jaką nowoczesny, czysty i ekologiczny silnik ciężarówki potrafi spożytkowywać energię zawartą z paliwie, zarazem nie przynosząc żadnego uszczerbku na zgodności z przepisami w zakresie emisji Nox. Co więcej, w przypadku pewnych operacji silniki te potrafią osiągnąć poziom sprawności cieplnej powyżej 50%, co jest nadzwyczajnym osiągnięciem.

W rezultacie nowy układ oczyszczania spalin z rozwiązaniem Scania Twin SCR będzie się zapewne cieszył dużym zainteresowaniem branży. Podnosi on wydajność silników spalinowych i gwarantuje, że w dającej się przewidzieć przyszłości będą one spełniać, a nawet przewyższać, aktualne i spodziewane normy emisji spalin na całym świecie.

Niższe tarcie i zoptymalizowane smarowanie

Współczesne silniki, takie jak te nowe Scanii, wykorzystują zaawansowane, ultra rzadkie oleje o długiej żywotności i odłączane układy pomocnicze w celu redukcji strat. Konstrukcja bazowa powstała z myślą o jak najniższym tarciu wewnętrznym – to równie istotny aspekt. W nowej gamie silników inżynierowie firmy spożytkowali zatem całe swoje doświadczenie do ograniczania strat poprzez optymalizację systemów zapewniających płynną pracę silnika w korzystnych temperaturach. Wszystko zaprojektowano z myślą o jak najniższym tarciu, włącznie z polerowanymi powierzchniami i precyzyjnie dostrojonym osprzętem wewnątrz silnika. Natomiast układ chłodzenia gwarantuje prawidłowe chłodzenie we właściwych miejscach i we właściwym czasie, co ma zasadnicze znaczenie zarówno dla osiągów, jak i trwałości silnika. Utrzymując temperaturę roboczą na optymalnym poziomie, zależnym od realizowanej operacji, powoduje, że silniki oferują oczekiwane osiągi, a jednocześnie chronione są ich niezawodność, wytrzymałość i bardzo wysoka żywotność.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA