Nowa Scania – wysoce wydajny pojazd ciężarowy staje się jeszcze bardziej oszczędny: Cz.8

Scania wprowadza nowy układ napędowy i inne istotne udoskonaleni. Nowy układ napędowy powstał z myślą o zrównoważonym rozwoju – oszczędności w zużyciu paliwa sięgają 8%. Inwestycja o wartości ponad 2 mld EUR ma na celu umocnienie wiodącej pozycji koncernu. Istotne modernizacje podwozia, ramy, osi i zbiorników paliwa zwiększają zakres modularyzacji. Pojawiają się cyfrowe lusterka wsteczne dla wyższego bezpieczeństwa. Do tego dochodzi Scania ProCare oferuje maksimum dyspozycyjności dla pojazdów o kluczowym znaczeniu dla biznesu. Poza tym firma wskazuje na cele klimatyczne oparte na naukowych podstawach (Science Based Targets), które wyznaczają dalszy kierunek rozwoju podmiotu – zostaną osiągnięte w wyniku synergii efektywności energetycznej, paliw odnawialnych i elektryfikacji

Bezproblemowe hamowanie silnikiem

REKLAMA

Długodystansowe pojazdy Scanii od dawna są doceniane za opcjonalny pomocniczy układ hamowania w postaci Retardera. Niemniej dla nowej gamy silników w opcji występuje premierowy pomocniczy układ hamowania – CRB (hamulec silnikowy z układem dekompresyjnym). Dzięki technologii CRB wiele kombinacji ciągników nie będzie dalej wymagało retardera, jeśli tylko ukształtowanie terenu nie będzie zbyt górzyste. Dotyczy to licznych kombinacji stanowiących trzon sprzedaży koncernu i przyciągających większość klientów w Europie. Przy czym retardery będą nadal potrzebne w trudniejszych operacjach przy wyższych masach całkowitych. Ponadto wielu klientów nadal chce je mieć w swoich autach, niezależnie od tego, czy rzeczywiście z nich korzystają. Oferują one dodatkowy margines bezpieczeństwa, redukują czynności obsługowe i podnoszą wartość rezydualną pojazdu.

W istocie pojazd z nowym silnikiem może być wyposażony w kombinację tradycyjnego hamulca wydechowego (zawór motylkowy w kolektorze wydechowym), nowego układu CRB oraz (odłączanego) retardera R4700D, tworząc układ hamulców pomocniczych o wyjątkowych możliwościach z myślą o najbardziej wymagających operacjach.

Niższe obroty przy jeździe ze stałą prędkością

Filozofia niskich obrotów Scanii jest dobrze znana w branży transportowej. Samochód jadący w trasie z prędkością obrotową silnika nieco ponad 900 obr./min w większości sytuacji zużywa mniej paliwa. Nowa gama silnikowa idzie jeszcze dalej. Układ napędowy jest tu naprawdę traktowany jako zintegrowana jednostka: silnik, układ oczyszczania spalin, skrzynia biegów i oś napędowa pracują jako zespół, monitorowany przez układy sterujące o wyjątkowych możliwościach obliczeniowych. W tym celu Scania wprowadza nową tylną oś z opcjami szybkich przełożeń, z których najszybsze wynosi 1,95:1. Standardowo pojazd będzie wybierał jazdę na 12. biegu, ponieważ jest to bieg bezpośredni i zapewnia najmniejsze straty w skrzyni biegów. Nadbieg uruchamiany będzie tylko wtedy, gdy zaistnieją sprzyjające ku temu warunki. Oznacza to też, że pojazd prawdopodobnie będzie zmieniać biegi częściej niż kierowcy byli przyzwyczajeni, by optymalizować oszczędzanie paliwa. Tym bardziej, że ubiegłoroczny debiut nowej skrzyni Opticruise otworzył nowe możliwości. Skrzynia ta ma bowiem większą rozpiętość przełożeń, z bezpośrednim 12. biegiem i prawdziwym nadbiegiem, co oznacza, że da się jeszcze trochę obniżyć obroty silnika w czasie spokojnej jazdy w trasie. W połączeniu z szybką przekładnią tylnej osi możliwe staje się obniżenie zużycia paliwa nawet o 8 procent. Poza tym nową tylną oś Scania R756 można zamówić z ośmioma różnymi przełożeniami. Najszybsza wersja oferuje 1,95:1. Wybór tak wielu opcji przełożeń okazuje się kluczem do ograniczania obrotów silnika pojazdu długodystansowego jadącego ze stałą prędkością w trasie, podczas gdy większa rozpiętość przełożeń skrzyni Scania Opticruise zapewnia lepszą zdolność do ruszania.

Pierwsza w nowej gamie osi jest wersja R756, która docelowo dostępna będzie z ośmioma różnymi opcjami przełożeń (najszybsza wersja 1,95:1). Dzięki dużej rozpiętości przełożeń w skrzyniach G25 i G33 zapewniona jest jeszcze łatwość ruszania także przy szybkich przełożeniach osi. Jednak przy wyborze pojazdu z doradcą Scania należy oczywiście wziąć pod uwagę czynniki operacyjne, takie jak przeciętny tonaż czy górzystość pokonywanych tras.

Uniwersalne przystawki odbioru mocy (PTO) do rozmaitych zastosowań

Nowa gama układów napędowych Scania oferować będzie dziewięć rodzajów przystawek odbioru mocy (PTO), spełniających wszelkie wymagania klientów niezależnie od zastosowania. Charakteryzuje je lepsza wydajność, mniejsze straty i ogromna uniwersalność w zakresie złączy. Smarowane są poprzez port przy skrzyni biegów, co sprawia, że są dopasowane do ciężkich zastosowań, takich jak pompy hydrauliczne.

Nowe skrzynie Scania Opticruise; pierwsza debiutowała w roku 2020

W ubiegłym roku Scania zaczęła wprowadzać nową gamę zautomatyzowanych skrzyń biegów, które ostatecznie zastąpią wszystkie obecne zautomatyzowane przekładnie Opticruise. Pierwszą skrzynią w nowej gamie była skrzynia G33CM, a teraz dołącza do niej G25CM – przeznaczona do nieco lżejszych operacji. Obie skrzynie będą współpracować z nowymi silnikami Scania. Dzięki swoim dobrym parametrom wszystkie skrzynie biegów Scania Opticruise są kluczowym elementem ogólnej wydajności nowego układu napędowego. Zarówno G25, jak i G33 to więc niezbędny element przyczyniający się do wyników, jakie udało się osiągnąć – dzięki swojej rozpiętości przełożeń skrzynie biegów Scania Opticruise są czynnikiem umożliwiającym całą tę konfigurację, obejmującą wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach i szybkie przełożenia osi.

Zautomatyzowane skrzynie biegów pod nazwą Scania Opticruise zostały wprowadzone w latach 90. ubiegłego wieku. Najnowsza generacja, której pierwszą przedstawicielką jest G33CM, jest ok. 60 kg lżejsza od poprzednich generacji ze względu na całkowicie aluminiową obudowę i mniejsze wymiary. Kolejnym kluczowym osiągnięciem jest obniżony poziom hałasu, niezbędny do spełnienia wymagań określonymi przepisami.

Nowa gama skrzyń biegów Scania obejmuje obecnie dwie skrzynie: G25 i G33. Mają one aluminiową obudowę i nieco mniejsze wymiary, co w porównaniu z poprzednimi wersjami pozwoliło obniżyć ich masę o 60 kg. Dzięki zmniejszonemu tarciu wewnętrznemu i większej rozpiętości przełożeń nadają się do stosowania z niskoobrotowymi silnikami Scania. Przyczyniają się do mniejszego zużycia paliwa dzięki pełnej integracji w zakresie sterowania z resztą układu napędowego.

Podobnie jak w przypadku nowej gamy silników, okresy między wymianami oleju uległy znacznemu wydłużeniu wskutek wyższej precyzji wykonania oraz zastosowaniu większych filtrów oraz olejów wyższej jakości. Nowa gama skrzyń biegów Scania Opticruise trafiła już do klientów i branżowych mediów. W pierwszych miesiącach eksploatacji (jesień 2020) G33CM wzięła udział w dwóch dużych testach porównawczych z silnymi konkurentami. W obu wypadła znakomicie i zyskała uznanie za szybką zmianę biegów i niemal aksamitne przenoszenie mocy.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA