Nowa Scania – wysoce wydajny pojazd ciężarowy staje się jeszcze bardziej oszczędny: Cz.9

Scania wprowadza nowy układ napędowy i inne istotne udoskonaleni. Nowy układ napędowy powstał z myślą o zrównoważonym rozwoju – oszczędności w zużyciu paliwa sięgają 8%. Inwestycja o wartości ponad 2 mld EUR ma na celu umocnienie wiodącej pozycji koncernu. Istotne modernizacje podwozia, ramy, osi i zbiorników paliwa zwiększają zakres modularyzacji. Pojawiają się cyfrowe lusterka wsteczne dla wyższego bezpieczeństwa. Do tego dochodzi Scania ProCare oferuje maksimum dyspozycyjności dla pojazdów o kluczowym znaczeniu dla biznesu. Poza tym firma wskazuje na cele klimatyczne oparte na naukowych podstawach (Science Based Targets), które wyznaczają dalszy kierunek rozwoju podmiotu – zostaną osiągnięte w wyniku synergii efektywności energetycznej, paliw odnawialnych i elektryfikacji

Filozofia Scanii wysokiego momentu przy niskich obrotach: jak to działa

Współczesne silniki wysokoprężne Scanii, w tym te z nowej gamy, uzyskują maksymalny moment obrotowy już przy kilkuset obrotach na minutę powyżej obrotów biegu jałowego. Przyrost momentu od wolnych obrotów następuje bardzo szybko. Potężny moment obrotowy oznacza także, że silniki te są wyjątkowo wytrwałe – bez wysiłku dostarczają potrzebnego momentu obrotowego i napędu przy obrotach, przy których silniki starszych generacji już dawno wymagałyby redukcji biegu i wejścia na wyższe obroty. Jakie korzyści przynosi to użytkownikom?

REKLAMA

Oto najprostsza odpowiedź: mniej obrotów to również mniej wtrysków paliwa, ponieważ silnik czterosuwowy potrzebuje wtrysku paliwa co czwarty suw tłoka. A gdy połączy się dużą wytrzymałość nowych silników z nową skrzynią biegów, nowym układem oczyszczania spalin i nowymi tylnymi osiami, zyskuje się przodujące zużycie paliwa, gdyż wszystkie te elementy współpracują ze sobą i są równolegle elektronicznie monitorowane i sterowane.

Oznacza to, że typowy, załadowany zestaw ciągnik + naczepa o masie powyżej 40 ton przez większość czasu będzie w trasie zwykle poruszał się na 12. (bezpośrednim) biegu. Jest to możliwe dzięki (1) momentowi obrotowemu silnika, (2) niskim stratom przeniesienia napędu na biegu bezpośrednim oraz (3) szybkiemu przełożeniu tylnej osi (co z kolei jest możliwe dzięki dużej łącznej rozpiętości przełożeń w skrzyniach Scania Opticruise). Gdy zaś pojazd jest lekko załadowany, niezaładowany lub jedzie po lekkim spadku, filozofię niskich obrotów można pociągnąć jeszcze dalej, włączając prawdziwy nadbieg powyżej 12. (bezpośredniego) biegu.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA