REKLAMA

Nowa Tatra Tactic 6x6

Na odbywających się w Abu Dhabi w dniach od 17 do 21 lutego 2019 roku targach zbrojeniowych IDEX TATRA TRUCKS zaprezentowała nową ciężarówkę 2-osiową w układzie napędowym 4x4, należącą do hybrydowej – cywilno-militarnej gamy Tactic. Ponad rok później dołączył do niej pochodzący z tej samej serii wariant 3-osiowy, w układzie napędowym 6x6.

Jest to odmiana klasy tonażowej średniej, kategorii średniej ładowności i wysokiej mobilności taktycznej – dzielności terenowej, stanowiąca następny etap w rozwoju modeli z rodziny T810. Jej główne novum stanowi premierowa długa kabina, po raz pierwszy zaprezentowana oficjalnie w roku ubiegłym przy okazji wystawienia w Abu Dhabi typu 4x4. Na miejsce cywilnej zmilitaryzowanej kabiny z Renault Midlum Tatra wprowadziła mianowicie typowo militarną kabinę powiązaną z kabiną typoszeregu klasy tonażowej ciężkiej Force. Kabina ta mieści cztery osoby i w układzie konstrukcyjnym stanowi zmodernizowane i dopasowane do lżejszych nośników wykonanie kabiny dotychczas montowanej. Z zewnątrz od poprzedniego wydania odróżnia ją szereg detali. Powierzchnie zewnętrzne są płaskie i pozbawione przetłoczeń, co ułatwia odkażanie i dopancerzanieModuł dachu ma środkowe podwyższenie i łagodnie ścięte na dość dużej długości boczne naroża, przez co zapewnia wewnątrz nieco więcej przestrzeni. Przednia szyba jest duża, płaska i dzielona nie jak dotąd wyraźnie, ale w sposób pseudoskryty (z zewnątrz pomimo podziału tworzy gładką powierzchnię). Dlatego do jej oczyszczania służą nie dwie – po jednej na każdą z połówek, a trzy wycieraczki, jak dawniej zlokalizowane w stalowym pasie podszybia. Poniżej tego pasa zamocowano przednią podnoszoną atrapę, zawieszoną na trzech górnych zawiasach, w górnej części na krótkim odcinku pochyloną do tyłu, w dolnych narożnych partiach mocno zaś ściętą. Pośrodku tej atrapy umieszczono natomiast – u góry znak firmowy Tatry, a poniżej trzy poziome wloty powietrza, ułożone jeden pod drugim i razem tworzące jakby odwrócony trapez. Do tego dochodzą inne błotniki, inne klamki w drzwiach oraz kompletnie zmieniony stalowy przedni zderzak. Na miejsce potężnego zderzaka wprowadzono bowiem zderzak zdecydowanie mniejszy – węższy, z bocznymi partiami lekko cofniętymi i zawierającymi okrągłe reflektory oraz partią środkową zawierającą po bokach zaczepy i u dołu skróconą – niższą niż partie boczne. Za tym skróceniem zainstalowano z kolei lekko cofniętą stalową osłonę spodu silnika, w górnym, krótkim fragmencie pionową i następnie ustawioną pod kątem do tyłu dla poprawy kąta natarcia. Poza tym samą kabinę osadzono wyżej niż w Force, wskutek czego poziom podłogi znajduje się teraz wyżej – powyżej górnej powierzchni opon. To wyższe osadzenie wynika z faktu, że bazowo serię Tactic cechują tradycyjna rama podwozia typu drabinowego i sztywne, portalowe mosty napędowe, a nie centralna rura nośna i półosie wahliwe w niezależnym zawieszeniu.

Wprowadzenie tej nowej kabiny ułatwia też komercjalizację wydania integralnie opancerzonego. Powyższe wynika z faktu, że w przypadku kabiny cywilnej pochodzącej z koncernu Renault jej integralnie opancerzony zamiennik dość mocno odróżniał się pod względem wyglądu, co zdecydowanie ułatwiało jego identyfikację wzrokową. Tymczasem integralnie opancerzony odpowiednik nowej kabiny, o typowo militarnych kształtach – z płaskimi powierzchniami, może być niezwykle mocno zbliżony do niej stylistycznie i tym samym zdecydowanie trudniejszy do szybkiego wizualnego rozpoznania. Cecha ta zdecydowanie podnosi więc stopień tzw. naturalnego maskowania.

REKLAMA

Ponadto samochód wyposażono w sprawdzony, 6-cylindrowy, rzędowy, 7,145-litrowy silnik Renault DXi 7 240-ECO1 o mocy maksymalnej 177 kW kW/240 KM i maksymalnym momencie obrotowym 920 Nm, współpracujący z mechaniczną, 6-biegową skrzynią przekładniową ZF Ecolite 6S1000 WO i 2-biegową skrzynią rozdzielczą ZF Steyr VG 750/270. Alternatywę stanowi sprawdzony silnik Cummins o mocy maksymalnej 210 kW/286 KM, połączony z w pełni automatyczną skrzynią biegów Allison. Niezależnie od wykonania na wszystkich kołach – dla zachowania wysokiej mobilności taktycznej – dzielności terenowej zakłada się wyłącznie pojedyncze, terenowe ogumienie.

Maksymalna masa całkowita tego auta w wykonaniu z zabudową w postaci tradycyjnej skrzyni ładunkowej ze stelażem i opończą dochodzi do 13000 kg, a maksymalna ładowność to 4500 kg. Pozostałe kluczowe parametry prezentują się następująco: maksymalna masa holowanej przyczepy 12000 kg, co oznacza dopuszczalną masę całkowitą zestawu na poziomie 25000 kg, prędkość maksymalna 106 km/h, zdolność pokonywania wzniesień 100%, zasięg – na drogach utwardzonych – około 800 km, maksymalna szerokość rowu/okopu 900 mm, maksymalna wysokość przeszkody pionowej 600 mm, głębokość brodzenia 1200 mm.

Zmodyfikowana Tatra Tactic 6x6, klasyfikowana przez Czechów jako logistyczna średniej ładowności i wysokiej mobilności, może występować jako podstawa dla wielu rodzajów nadwozi o uniwersalnym, specjalizowanym i specjalnym charakterze.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA