REKLAMA

Nowa generacja TG -odmiany specjalizowane i specjalistyczne, budowlane, w tym z napędem na wszystkie koła Cz.10

We wrześniu2020 roku podczas specjalnej konferencji prasowej, będącej swoistym substytutem odwołanych przez pandemię targów IAA Nutzfahrzeuge, MAN Truck&Bus poinformował, że najnowszą generację TG uzupełniają wydania specjalizowane i specjalistyczne, w pierwszym rzędzie przeznaczone dla sektora budowlanego oraz innych sektorów potrzebujących analogicznego sprzętu, jak leśnictwo, energetyka, drogownictwo, kopalnictwo, straż pożarna czy siły zbrojne. Wydania te pochodzą ze wszystkich serii wyrobów, czyli TGL, TGM, TGS i TGX.

Oprócz standardowej osi hipoidalnej MAN oferuje lekką, zoptymalizowaną pod względem masy oś hipoidalną, w porównaniu ze standardowymi modelami tandemowymi przekładającą się na redukcję masy o 180 kg, a w porównaniu z przekładnią planetarną nawet do 280 kg. Niemniej zachowano prześwit podobny do prześwitu osi planetarnej. Tę przewagę masową wykorzystuje się na korzyść klienta podczas zabierania ładunku, gdy do mieszalnika może wziąć więcej betonu - lub można ją spożytkować w inny sposób. Przykładowo wzrost ładownosci można zrekompensować, zmieniając parametry techniczne nadwozia, na przykład zwiększając masę czujnika ciepła podczas transportu asfaltu. Zespół osi jest dostępny dla TGM 6x4, TGS 6x4 i 8x4 oraz TGX 6x4.
W odniesieniu z kolei do osi przednich, to niezwykle ważną rolę pełni opcjonalna oś 10-tonowa, dostępna dla TGS w wersjach 6x4 i 8x4 oraz dla TGX w wersji 6x4. W zależności od wymogów specyficznych dla danego kraju, MAN umożliwia przygotowanie najbardziej wydajnej koncepcji zabudowy dla klientów, wymagających zwiększonej nośności przedniej osi. Mogą na tym skorzystać niemal wszystkie zastosowania w budownictwie i w segmencie odmian z napędem na tył. Oś ta okazuje się niezwykle odpowiednia na przykład do egzzemplarzy z ciężkim żurawiem za kabiną. Ogólnie, w sytuacji nieznacznie zwiększonych wymagań w zakresie obciążenia przedniej osi, w TGL, TGM, TGS i TGX możliwe jest uwzględnienie technicznych wzrostów nacisku na oś przednią o różnej wartości w stosunku do osi seryjnych, w zależności od liczby osi i masy brutto zestawu.
Jeśli zaś zastosowanie auta wymaga możliwie jak najlżejszej osi przedniej, na życzenie TGM o wyższym tonażu oraz TGS i TGX mogą korzystać z 7,5-tonowej osi przedniej o zoptymalizowanej masie, która dzięki opatentowanemu profilowi w kształcie litery Z waży o 8,5 kg mniej niż standardowe osie.
Kolejny punkt w ofercie MAN-a to zawieszenie pneumatyczne do planetarnych osi tylnych do pojazdów o średniej lub wysokiej wysokości ramy, eksploatowanych w trudniejszych warunkach drogowych. Zawieszenie takie standardowo otrzymuje system ECAS do kontroli wysokości – podnoszenia i opuszczania względem położenia neutralnego – i zostało przygotowane do nacisku do 13 t na oś tylną. Dzięki tej rezerwie przeciążeniowej idealnie nadaje się do ciężkich zastosowań na placach budowy i na drogach przełajowych. Z elektronicznym samopoziomującym zawieszeniem ECAS, pneumatyczne zawieszenie na placu budowy zapewnia optymalny komfort jazdy niezależnie od stanu obciążenia samochodu oraz chroni sam samochód, nadwozie, ładunek i nawierzchnię drogi. Co więcej, stabilizatory umieszczono nad osiami, wskutek czego są szczególnie dobrze chronione przed uszkodzeniami. Taki system zawieszenia można również bez problemu używać przed układarką.
W wyższych zakresach tonażu dochodzą: opcjonalna stabilizacja przechyłu do dużych obciążeń dla TGS i TGX, dodatkowe wahacze X oraz twardsze amortyzatory zwiększające stabilność jazdy. Czteropunktowe ramię prowadzi oś wzdłużnie i poprzecznie oraz działa jako dodatek do standardowego stabilizatora, co skutkuje znacznie zmniejszonym kołysaniem nadwozia podczas pokonywania zakrętów. Twardsze amortyzatory zwiększają podstawowe tłumienie i nadają się do stosowania podczas transportu ciężkich ładunków. Uzupełniające połączenie z elektroniczną regulacją amortyzatorów oznacza maksymalne aktywne bezpieczeństwo jazdy. To stale dostosowuje charakterystykę tłumienia w zależności od aktualnej sytuacji i jeszcze bardziej redukuje ryzyko przewrócenia się.
Egzemplarze przewożące materiały budowlane i hakowce często mają do czynienia z ładunkami o zmieniającym się rozkładzie masy. Nie stanowi to problemu w przypadku wieloosiowych podwozi TGS i TGX, mających zmienny współczynnik obciążenia osi w powiązaniu z osią napędową. Po osiągnięciu zalecanego obciążenia osi napędowej, dodatkowa oś przejmuje tu dokładnie masę dodatkowego obciążenia poprzez automatyczne opuszczanie. W efekcie z jednej strony we wszystkich warunkach obciążenia zachowane jest wymagane prawem minimalne obciążenie osi napędowej, a z drugiej w następstwie optymalnego wykorzystania osi napędowej można zapewnić właściwą trakcję.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA