REKLAMA

Nowa generacja TG -odmiany specjalizowane i specjalistyczne, budowlane, w tym z napędem na wszystkie koła Cz.11

We wrześniu2020 roku podczas specjalnej konferencji prasowej, będącej swoistym substytutem odwołanych przez pandemię targów IAA Nutzfahrzeuge, MAN Truck&Bus poinformował, że najnowszą generację TG uzupełniają wydania specjalizowane i specjalistyczne, w pierwszym rzędzie przeznaczone dla sektora budowlanego oraz innych sektorów potrzebujących analogicznego sprzętu, jak leśnictwo, energetyka, drogownictwo, kopalnictwo, straż pożarna czy siły zbrojne. Wydania te pochodzą ze wszystkich serii wyrobów, czyli TGL, TGM, TGS i TGX.

Wspomaganie kierowcy w zastosowaniach budowlanych i napędach na wszystkie koła

Wygodną i bezpieczną obsługę TGM, TGS i TGX dodatkowo poprawia aktywny układ kierowniczy MAN ComfortSteering. Wspomaga ruchy kierownicą i dostosowuje się do sytuacji na drodze. System dokonuje tego poprzez „nałożenie” na układ kierowniczy elektronicznie kontrolowanego momentu obrotowego, odpowiedniego do sytuacji. Oznacza to, że podczas jazdy z dużą prędkością po normalnych drogach ciężarówki pozostają na prawidłowej trajektorii, ale można nimi łatwo manewrować na ruchliwych placach budowy lub w trakcie jazdy w terenie. Elektroniczne wspomaganie kierownicy stanowi również podstawę części już opisanych opcjonalnych systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy.
ComfortSteering odciąża kierowcę nie tylko w prowadzeniu, ale pomaga mu jeszcze poprzez zapewnienie dodatkowych funkcji hamowania przy typowej pracy trakcyjnej. Na przykład wspomaganie ruszania MAN EasyStart gwarantuje płynne ruszanie czy ruszanie z minimalnym zużyciem i bez staczania się. Po zwolnieniu pedału hamulca układ przez chwilę utrzymuje ciśnienie w systemie hamulcowym, aby kierowca mógł przesunąć nogę na pedał przyspieszenia. Hamulec do pokonywania wzniesień daje ten sam efekt, ale został zaprojektowany specjalnie dla odmian z napędem na wszystkie koła. Ułatwia on kierowcom ruszanie oraz sprawne poruszanie się, w tym w terenie pagórkowatym. Działa pneumatycznie na wszystkie koła, niezawodnie utrzymuje auto w miejscu na wzniesieniu i może być sterowany przez kierowcę za pomocą przycisku. W przeciwieństwie do systemów do hamowania przykładających tylko siłowniki sprężynowe do tylnej osi, wyposażone w hamulec do jazdy po wzniesieniach wersje MAN z napędem na wszystkie koła w ogóle się nie ślizgają ani nie staczają.
Kolejną praktyczną funkcją hamowania, szczególnie do użytku na płaskich powierzchniach, jest hamulec skrętu. Dostępny dla wariantów z zespołem osi tandemowej, może być aktywowany przyciskiem i używany przy prędkościach do 30 km/h. Hamulec skrętu w zależności od kąta skrętu działa tylko na tylne koła po wewnętrznej stronie zakrętu i znacznie zmniejsza promień skrętu. Czwarta funkcja hamulca, ułatwiająca pracę kierowcy, to hamulec rozściełacza, specjalnie opracowany do użytku przy rozprowadzaniu asfaltu. Lekko naciska on hamulec na tylną oś, dzięki czemu układarka może z łatwością pchać ciężarówkę bez możliwości jej samodzielnego przetoczenia. Oznacza to też, że kierowca nie musi stale regulować pedału hamulca.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA