REKLAMA

Nowa generacja TG -odmiany specjalizowane i specjalistyczne, budowlane, w tym z napędem na wszystkie koła Cz.14

We wrześniu2020 roku podczas specjalnej konferencji prasowej, będącej swoistym substytutem odwołanych przez pandemię targów IAA Nutzfahrzeuge, MAN Truck&Bus poinformował, że najnowszą generację TG uzupełniają wydania specjalizowane i specjalistyczne, w pierwszym rzędzie przeznaczone dla sektora budowlanego oraz innych sektorów potrzebujących analogicznego sprzętu, jak leśnictwo, energetyka, drogownictwo, kopalnictwo, straż pożarna czy siły zbrojne. Wydania te pochodzą ze wszystkich serii wyrobów, czyli TGL, TGM, TGS i TGX.

Wydajność i ekonomiczność - idealnie skoordynowane elementy układu napędowego

Komfort i praktyczność dla kierowcy oraz szerokie możliwości konfiguracji dla wszystkich wymagań konstrukcyjnych i zastosowań z napędem na wszystkie koła sprawiają, że nowa generacja jest dobrą propozycją. Podobnie prezentuje się kwestia w sferach wydajności i opłacalności.

REKLAMA

Ekonomiczne silniki

MAN może zaoferować nowoczesne, czyste, wydajne i ekonomiczne silniki, spełniające ogół wymagań.
Do lekkich i średnio ciężkich zastosowań budowlanych podstawę dla wydajnego układu napędowego TGL i TGM stanowią silniki z serii D08.W przypadku średnio obciążonych zadań konstrukcyjnych w TGS i TGX pierwszym wyborem jest D15. Został on pierwotnie opracowany i wprowadzony na rynek w 2019 roku, ma pojemność dziewięciu litrów i pokrywa zakres mocy maksymalnych 330-360-400 KM i maksymalnych momentów obrotowych między 1600 a 1800 Nm, dostępnych przy niskich prędkościach obrotowych.
W przypadku TGS i TGX, idealne rozwiązanie to D26. Ten 6-cylindrowy model o pojemności 12,4 litra występuje w klasach mocy 430 KM, 470 KM i 510 KM. Maksymalny moment obrotowy – dostępny od zaledwie 930 obr/min aż do 1350 obr/min – wynosi odpowiednio 2200 Nm, 2400 Nm i 2600 Nm. Dzięki licznym udoskonaleniom detali i uproszczeniom systemu, masa D26 uległa redukcji o 70 kg. Proces spalania paliwa z „miękkim EGR” pełni tutaj kluczową rolę, gdyż znacznie ogranicza wykorzystanie regulowanej recyrkulacji spalin. Nowy moduł EGR został bowiem specjalnie zaprojektowany z myślą o wzajemnym oddziaływaniu jednostopniowego turbodoładowania i zmniejszonej szybkości recyrkulacji spalin. Dlatego jednostopniowa turbosprężarka też odgrywa zasadnicze znaczenie dla dużej wydajności D26. Ten wysoki poziom wydajności oznacza optymalne połączenie produktywności i solidności. W takim układzie D26 wykazuje się skutecznością w trudnych zadaniach i w związku z tym dobrze nadaje się do użytku w budownictwie i zastosowaniach z napędem na wszystkie koła.
Jako opcja w serii TGX, oprócz D15 i D26, występuje 6-cylindrowa jednostka D38 o pojemności 15,2 litra. Można ją zamówić w wykonaniach o maksymalnych 540 KM/2700 Nm, 580 KM/2900 Nm i 640 KM/3000 Nm. W rezultacie D38 bywa szczególnie polecany do wyjątkowo ciężkich zastosowań budowlanych, takich jak przewóz ładunków ponadgabarytowych, ziemi lub transport maszyn budowlanych.
Redukujący zużycie, sterowany elektronicznie hamulec silnikowy MAN Exhaust Valve może być opcjonalnie wbudowany w silniki D08 i jest standardowo montowany w silnikach D15, D26 i D38. Kontroluje efekt hamowania poprzez regulację ciśnienia wstecznego spalin i już teraz zapewnia znaczny wzrost mocy hamowania w zakresie prędkości obrotowych silnika. Drugi ciągły hamulec, który MAN wbudowuje w swoje pojazdy, to intarder – system zintegrowany z obudową skrzyni biegów. Jego moc hamowania zależy od prędkości jazdy i jest najbardziej skuteczna przy średnich i dużych prędkościach. Zastosowanie tego hamulca zwiększa bezpieczeństwo jazdy na długich zjazdach, redukując obciążenie głównego układu hamulcowego.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA