REKLAMA

Nowa generacja TG -odmiany specjalizowane i specjalistyczne, budowlane, w tym z napędem na wszystkie koła Cz.16

We wrześniu2020 roku podczas specjalnej konferencji prasowej, będącej swoistym substytutem odwołanych przez pandemię targów IAA Nutzfahrzeuge, MAN Truck&Bus poinformował, że najnowszą generację TG uzupełniają wydania specjalizowane i specjalistyczne, w pierwszym rzędzie przeznaczone dla sektora budowlanego oraz innych sektorów potrzebujących analogicznego sprzętu, jak leśnictwo, energetyka, drogownictwo, kopalnictwo, straż pożarna czy siły zbrojne. Wydania te pochodzą ze wszystkich serii wyrobów, czyli TGL, TGM, TGS i TGX.

Skrzynie biegów

D15 w TGS i TGX, w zależności od wymagań zastosowania, można łączyć z 12-biegową skrzynią przekładniową o wejściowym momencie obrotowym 2200 Nm, 2400 Nm lub 2600 Nm. Z silnikiem D26 w TGS i TGX występują skrzynie: 12-biegowa o wejściowym momencie obrotowym 2600 Nm lub 2800 Nm oraz 14-biegowa z wejściowym momentem obrotowym 2700 Nm albo 3000 Nm. Silnik D38 w TGX, w zależności od konfiguracji pojazdu, można łączyć z 12-biegową skrzynią o wejściowym momencie obrotowym 2800 lub 3000 Nm.
Skrzynia przekładniowa zapewnia wybór optymalnego biegu z automatycznym wykrywaniem obciążenia, określającym najlepszy bieg, na którym pojazd ruszy, gdy nie ma żadnego ładunku, gdy jest w pełni załadowany i we wszystkich sytuacjach pomiędzy. Przełożenia i elektroniczny czujnik nachylenia zapewniają odpowiednie właściwości jezdne. Ten ogół funkcji można w pełni wykorzystać we wszystkich aplikacjach budowlanych, w tym wymagających napędu na ogół kół. Jeszcze większą wydajność i komfort jazdy zapewniają inne, precyzyjnie dopasowane do silników funkcje skrzyń biegów. Na przykład jazda na biegu jałowym pozwala na ruszanie z miejsca lub powolną jazdę, przy zużywaniu bardzo małej ilości paliwa. Umożliwia także kierowcy precyzyjne manewrowanie ciężarówką zarówno do przodu, jak i do tyłu oraz bezproblemowe zatrzymywanie i rozpoczynanie ruchu. Pozwala to na delikatny wzrost momentu obrotowego podczas ruszania i zmniejsza zużycie sprzęgła. W wersji 12-biegowej dzięki funkcji SpeedShifting można szybko przełączać między najwyższymi biegami – 10, 11 i 12, przy zmniejszonych przerwach w trakcji. Daje to dodatkowy wzrost mocy podczas pokonywania wzniesień. Co więcej, SmartShifting łączy proces szybkiej zmiany biegów na wszystkich biegach. W rezultacie kierowca może szybko zmienić bieg podczas wjazdu, by utrzymać pęd, a ciężarówka nie zatrzymuje się w trakcie jazdy w terenie. Gdyby tak się stało, funkcja rozkołysania może się naprawdę przydać. Na przykład, jeśli auto ugrzęźnie w mokrym, luźnym podłożu, funkcja rozkołysania wybiera odpowiedni bieg, aby zmniejszyć moment obrotowy na kole napędowym, a tym samym zatrzymać buksowanie. Po zwolnieniu i ponownym poruszeniu się, funkcja EfficientRoll może być używana na lekko pochyłych i dłuższych odcinkach drogi. Automatycznie przełącza skrzynię biegów w położenie neutralne i pozwala samochodowi jechać bez hamowania silnika zmniejszającego prędkość.
Poza tym koncern dodał różnorodne programy jazdy, aby przygotować zmienny komponent oprogramowania, który można idealnie dopasować do wielorakich wymagań. Liczba komponentów i ich odmienne wersje, z wyjątkiem komponentu podstawowego, nie są wiążące i mogą być modyfikowane przez programowanie przeprowadzane na żądanie w punkcie serwisowym MAN.
Program Efficiency działa jako podstawowa aplikacja, nadająca się do użytku we wszystkich obszarach, aby ułatwić ekonomiczną i wygodną jazdę z dużą średnią prędkością i bez niekorzystnego wpływu na zużycie paliwa. Jednocześnie w dowolnym momencie umożliwia kierowcy ręczną interwencję. Program Performance ustawia punkty zmiany biegów przy wyższych momentach obrotowych i zmienia biegi znacznie szybciej. Jest idealny, jeśli kierowca potrzebuje dużego przyspieszenia i średniej prędkości. Program Offroad bazuje na podobnym schemacie, ale został specjalnie opracowany do użytku na drogach nieutwardzonych. Jest ukierunkowany na osiągi i przyspiesza proces zmiany biegów przy wyższych momentach obrotowych. Zapewnia również wystarczający moment obrotowy i wysoką skuteczność hamowania silnikiem w trakcie jazdy w terenie. Program Low Range idzie jeszcze dalej, aktywując redukcję w terenie dla egzemplarzy z załączanymi skrzyniami rozdzielczymi, tym samym gwarantując maksymalne moment obrotowy i moc hamowania silnikiem. Wersja Maneuver oferuje regulowaną charakterystyczną krzywą sprzęgła w celu minimalnego zużycia i dlatego idealnie nadaje się do użytku przy powolnej jeździe po płaskim terenie. Oznacza to, że kierowca może optymalnie kontrolować pobór mocy, na przykład podczas manewrów. Kierowca może wygodnie wybrać program, który chce, za pomocą pokrętła na dźwigni sterującej TipMatic.
Jeśli każdego dnia ciężarówka budowlana na normalnych drogach pokonuje długie trasy bez zatrzymywania się, warto rozważyć zainstalowanie programu jazdy Efficiency+. Ten program jest szczególnie ekonomiczny i odporny na zużycie, ponieważ umożliwia ręczne przełączanie tylko podczas postoju lub jazdy z wybiegiem i nie reaguje na kickdown przyspieszoną redukcją.
Kierujący TGS lub TGX mogą też skorzystać z opcjonalnego nowego programu MAN EfficientCruise. System wspomagania oparty na GPS stanowi rozszerzenie adaptacyjnego tempomatu ACC z regulacją odległości. Stale określa aktualną pozycję i kierunek jazdy auta oraz łączy te informacje z zapisanymi danymi mapy drogowej i trasą zaplanowaną w systemie nawigacyjnym. Umożliwia to systemowi ustalenie topografii drogi oraz ciągłe obliczanie optymalnej strategii zmiany biegów i prędkości dla stylu jazdy, który jest wyjątkowo oszczędny.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA