REKLAMA

Nowa generacja TG -odmiany specjalizowane i specjalistyczne, budowlane, w tym z napędem na wszystkie koła Cz.3

We wrześniu2020 roku podczas specjalnej konferencji prasowej, będącej swoistym substytutem odwołanych przez pandemię targów IAA Nutzfahrzeuge, MAN Truck&Bus poinformował, że najnowszą generację TG uzupełniają wydania specjalizowane i specjalistyczne, w pierwszym rzędzie przeznaczone dla sektora budowlanego oraz innych sektorów potrzebujących analogicznego sprzętu, jak leśnictwo, energetyka, drogownictwo, kopalnictwo, straż pożarna czy siły zbrojne. Wydania te pochodzą ze wszystkich serii wyrobów, czyli TGL, TGM, TGS i TGX.

MAN SmartSelect oferuje wyjątkowy komfort użytkowania

Zgodnie z obecnymi tendencjami grupa budowlana otrzymuje system multimedialny. Ten system MAN da się obsługiwać za pomocą nowego MAN SmartSelect, zaopatrzonego w funkcję panelu dotykowego. Kierowca może poruszać się po menu głównym za pomocą większego, dolnego elementu sterującego, a następnie wybierać podmenu i funkcje, obracając i naciskając mniejszą górną kontrolkę. Dodatkowo kierowca może skorzystać z funkcji pisania, aby na powierzchni obrotowego przycisku sterującego palcem wpisać poszczególne litery i cyfry. System SmartSelect jest intuicyjny w obsłudze i nie rozprasza uwagi, a umieszczono go na idealnej wysokości względem siedzenia kierowcy. Ergonomiczny podparcie dłoni też pomaga prowadzącemu ustabilizować rękę obsługującą i zmniejszyć obciążenie ramienia. Inteligentna i unikatowa w sektorze pojazdów użytkowych koncepcja rozszerza się o klasyczny panel sterowania z programowalnymi przyciskami bezpośredniego wejścia, których indywidualny układ można pokazać na wyświetlaczu, gdy dzięki funkcji zbliżeniowej kierowca po prostu przeciągnie po nim ręką lub palcem. MAN SmartSelect występuje w TGL, TGM i TGS z kabinami NN, FN, FM oraz we wszystkich TGX. Alternatywnie, w zależności od wybranego systemu multimedialnego, równie intuicyjne w obsłudze i optymalnie dostępne mikroprzyciskowe sterowanie można zainstalować po prawej stronie, w części sterowania mediami na tablicy rozdzielczej. Mikroprzyciskowe sterowanie to standard w kabinach DN i CC oraz jeśli kabina ma ręcznie obsługiwaną skrzynię biegów lub środkowe siedzenie. Aby kierowca nie mógł odrywać uwagi od sytuacji na drodze, MAN nie oferuje w kabinach ekranów dotykowych, gdyż muszą one być umieszczone w zasięgu ręki kierowcy, a zamiast tego podczas obsługi jego oko często wędruje do ekranu, zamiast pilnować sytuacji na drodze. Stanowi to zwiększone zagrożenie bezpieczeństwa. Ponadto ekrany te mogą okazać się problematyczne w użyciu podczas trudnych jazd terenowych oraz ze względu na ruchy siedzenia kierowcy.
Kierowca może naturalnie zabrać na pokład napoje i przekąski, bo – w zależności od wielkości kabiny – w opcji występuje lodówka o pojemności do 32 litrów. W kabinie załogowej DN oraz w krótkich kabinach CC i NN chłodziarkę można znaleźć między siedzeniem kierowcy i pasażera. W dłuższych kabinach FN i FM oraz w dużej kabinie TGX z łóżkiem lodówka jest ukryta pod powierzchnią do leżenia i w razie potrzeby można ją wyciągnąć.
Przy tym, nawet jeśli leżanki bywają rzadko spotykane w wariantach specjalizowanych i specjalistycznych, na życzenie kabiny FN, FM, GN, GM i GX mogą otrzymać leżankę z solidną ramą z listew i wygodnym materacem z pianki, zapewniającą komfortowy sen. W ten sposób kierowcy, na długich trasach przewożący sprzęt budowlany, elementy ponadgabarytowe czy nawet obsługujący ciężkie hakowce do recyklingu, mogą sobie zabezpieczyć sobie spokojny sen w drodze. Alternatywnie można wprowadzić standardową kanapę, idealną na krótką przerwę. Jeśli w kabinie znajduje się łóżko lub kanapa, pod nią zwykle jest dużo miejsca na jedną z wielu kombinacji oferowanych schowków. Do TGS z kabinami FN lub FM oraz do TGX da się jeszcze zamówić dodatkowy elektryczny układ klimatyzacji. Co więcej, automatyczny system cyrkulacji powietrza zapobiega przedostawaniu się do kabiny pyłu z zewnątrz, pochodzącego z kamieniołomów, betoniarni lub wsysanego w trakcie jazdy w terenie.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA