REKLAMA

Nowa generacja TG -odmiany specjalizowane i specjalistyczne, budowlane, w tym z napędem na wszystkie koła Cz.4

We wrześniu2020 roku podczas specjalnej konferencji prasowej, będącej swoistym substytutem odwołanych przez pandemię targów IAA Nutzfahrzeuge, MAN Truck&Bus poinformował, że najnowszą generację TG uzupełniają wydania specjalizowane i specjalistyczne, w pierwszym rzędzie przeznaczone dla sektora budowlanego oraz innych sektorów potrzebujących analogicznego sprzętu, jak leśnictwo, energetyka, drogownictwo, kopalnictwo, straż pożarna czy siły zbrojne. Wydania te pochodzą ze wszystkich serii wyrobów, czyli TGL, TGM, TGS i TGX.

Wsparcie dzięki systemom pomocy i bezpieczeństwa

REKLAMA

Czyszczenie kontenera łopatą po opróżnieniu, gdyż następuje zmiana ładunku, użycie żurawia załadunkowego do operowania paletami we właściwe miejsce, obsługa dużej pompy do betonu - to dodatkowe zadania wykonywane przez kierowców w branży budowlanej, zazwyczaj wiążące się z brudem, stresujem i generalnie pochłaniające wiele energii. Dlatego o wiele ważniejsze jest, aby ciężarówka pomagała kierowcy w innej części jego pracy, to znaczy w samym prowadzeniu, oraz aby w jak największym stopniu wspierała go i zmniejszała jego obciążenie. Z tego powodu nowe TGL, TGM, TGS i TGX oferują różnorodne najnowsze systemy wspomagania i bezpieczeństwa.
Czujniki elektronicznego układu stabilizacji (ESP) pełnią określoną funkcję bezpieczeństwa, ponieważ stale monitorują stan dynamiczny auta. Jeżeli istnieje ryzyko poślizgu lub przewrócenia się, w ukierunkowany sposób system aktywuje hamulce poszczególnych kół i, w razie potrzeby, zmniejsza moment obrotowy silnika. System ten zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo podczas szybkich przejazdów po nierównych drogach. MAN oferuje ESP do wydań z osią pchaną lub wleczoną, odmian wieloosiowych, w tym 4-osiowych, a nawet z napędem na wszystkie koła. ABS, w typach z napędem na wszystkie koła zintegrowany z przełączanym trybem jazdy terenowej, też poprawia efekt hamowania przy jeździe po luźnych, śliskich nawierzchniach.
W sytuacjach niepewnych bardzo przydatne mogą się zaś okazać opcjonalne: VAS (system obracania wideo) i Bird View (wszechstronny asystent widoczności), z których oba mogą być zamontowane w zakładzie lub w razie potrzeby dodane potem. Za pomocą szerokokątnej kamery na dodatkowym ekranie na słupku A po stronie pasażera lub na innych nośnikach VAS pokazuje kierowcy wszystko, co dzieje się po trudnej do zobaczenia stronie pasażera, od przejeżdżających pojazdów budowlanych do ruchomych ramion koparki. W sumie cztery kamery pomagają w tworzeniu tzw. widoku ptaka – podglądu na żywo w zakresie 360°, z obserwowanym obszarem do 4 metrów wokół auta. To idealne rozwiązanie, aby pomóc kierowcy widzieć, co dzieje się na bardzo ruchliwych placach budowy. Oba systemy mogą być montowane we wszystkich seriach pojazdów i mogą pomóc uniknąć niebezpiecznych sytuacji podczas skręcania lub manewrowania. Poza tym TGS i TGX z przednią osią napędzaną i długą kabiną są wyposażane we w pełni zintegrowanego asystenta skrętu z czujnikami radarowymi i taśmą LED w słupkach A oraz w alarm dźwiękowy, w sytuacjach krytycznych ostrzegający kierowców o potencjalnych zagrożeniach. Użytkownicy TGL i TGM będą mogli korzystać z systemu VAS w terminie późniejszym.
Ponadto prowadzący otrzymuje informację zwrotną z systemu ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDW), emitującego pasywny sygnał dźwiękowy, gdy ciężarówka nie pozostaje na swoim pasie. TGL, TGS i TGX, zaopatrzone w aktywne wspomaganie kierownicy MAN ComfortSteering, mają także asystenta powrotu z pasa ruchu LRA, aktywnie interweniującego, by przywrócić jazdę zgodną z oznaczeniami, gdy wydaje się, że ciężarówka niezamierzenie opuszcza swój pas ruchu. Niemniej to kierowca zawsze ponosi pełną odpowiedzialność za kierowanie. By LRA działał, musi przez cały czas trzymać ręce na kierownicy, ale w dowolnym momencie może wyłączyć system. Co więcej, w TGS i TGX można wprowadzić asystenta ostrzegania MAN AttentionGuard. Asystent ten wykorzystuje dane z monitorowania pasa ruchu i przekierowuje uwagę kierowcy na to, co dzieje się na drodze. Jeśli zatem zauważy jakiekolwiek nieprawidłowości w jeździe, miga wizualnym ostrzeżeniem na wyświetlaczu.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA