REKLAMA

Nowa generacja TG -odmiany specjalizowane i specjalistyczne, budowlane, w tym z napędem na wszystkie koła Cz.5

We wrześniu2020 roku podczas specjalnej konferencji prasowej, będącej swoistym substytutem odwołanych przez pandemię targów IAA Nutzfahrzeuge, MAN Truck&Bus poinformował, że najnowszą generację TG uzupełniają wydania specjalizowane i specjalistyczne, w pierwszym rzędzie przeznaczone dla sektora budowlanego oraz innych sektorów potrzebujących analogicznego sprzętu, jak leśnictwo, energetyka, drogownictwo, kopalnictwo, straż pożarna czy siły zbrojne. Wydania te pochodzą ze wszystkich serii wyrobów, czyli TGL, TGM, TGS i TGX.

Innym wygodnym systemem wspomagania, już dostępnym dla wybranych TGS i TGX, w tym z dłuższą kabiną, oraz planowanym do montażu w TGM i TGL, jest system wspomagania zmiany pasa ruchu (LCS). Gdy ciężarówka osiąga prędkość 50 km/h lub więcej, system monitoruje lewą i - jak dotąd unikatową w sektorze pojazdów użytkowych – prawą stronę samochodu w pobliżu pasa ruchu, na którym się ten samochód znajduje. System zwiększa bezpieczeństwo innych użytkowników dróg i znacznie odciąża kierowcę, szczególnie podczas intensywnego ruchu. Do tego dochodzi adaptacyjny tempomat (ACC). Dzięki automatycznym interwencjom silnika i hamulców pomaga on kierowcom wszystkich aut z nowej generacji w utrzymaniu właściwej bezpiecznej odległości podczas jazdy z prędkością około 15 km/h. W TGS i TGX dodatkowa funkcja Stop&Go automatycznie reguluje odległość od pojazdu poprzedzającego, gdy ciężarówka jedzie z prędkością od 0 do 15 km/h, na przykład w wolno poruszającym się ruchu, i może nawet hamować, aby w razie potrzeby całkowicie zatrzymać dane auto. Powyższe podnosi wygodę prowadzenia – jeśli postój trwa krócej niż dwie sekundy, pojazd ponownie automatycznie ruszy. Układ odciąża kierowcę w ruchu o dużym natężeniu, co oznacza, że może on poruszać się w korkach z mniejszym wysiłkiem, w ten sposób łagodząc sytuacje, mogące prowadzić do uszkodzenia nadwozia. Unika się niepotrzebnego hamowania i zwalniania, a zużycie hamulców i paliwa podczas jazdy stają się mniejsze.
Przy tym kierowcy TGS i TGX mogą korzystać z systemu asystującego w korkach, będącego rozszerzeniem adaptacyjnego tempomatu ACC Stop&Go. System ten pomaga poruszać się w wolnym ruchu na autostradach, kiedy ciężarówka jedzie z niską prędkością, do 40 km/h. Wówczas niezależnie aktywnie steruje układem napędowym, hamulcami i kierowaniem, wyhamowuje auto, jeśli jedzie za hamującym pojazdem - w razie potrzeby do zatrzymania, a następnie sam uruchamia to auto ponownie. Jednak kierowca musi trzymać kierownicę obiema rękami, gdy ten system pozostaje aktywny, aby w razie potrzeby mógł interweniować, tak jak w przypadku asystenta powrotu na pas ruchu. Mapy systemu nawigacji zapewniają, że system jest dostępny tylko na autostradach. Pozostaje aktywny do prędkości 60 km/h, ponieważ od tego momentu kontrolę przejmują poszczególne funkcje adaptacyjnego tempomatu ACC Stop & Go i LRA.
Następną zaletę wynika z faktu, że aby zapewnić optymalne widoczność i oświetlenie, wszystkie ciężarówki nowej generacji są opcjonalnie zaopatrzone w czujniki światła i deszczu. W zależności od ilości światła i warunków pogodowych automatycznie włączają i wyłączają one światła oraz wycieraczki. Ponadto ciężarówka może opcjonalnie dostać asystenta świateł drogowych, regulującego działanie tych świateł. Układ ten odciąża kierowcę, a diodowe reflektory zwiększają bezpieczeństwo, bo diodowe światła mijania i drogowe emitują około 50% więcej światła niż reflektory halogenowe. Przy tym światło LED ma znacznie większy zasięg – o około 25% większy zasięg niż światło halogenowe. Oznacza to, że wiązka światła z LED-owych świateł mijania i drogowych jeszcze lepiej oświetla drogę, a w swoim pola widzenia kierowca może znacznie lepiej widzieć obrzeża. Jednocześnie światło LED okazuje się szczególnie delikatne dla oczu, gdyż temperatura światła jest podobna do normalnego światła dziennego.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA