REKLAMA

Nowa generacja TG -odmiany specjalizowane i specjalistyczne, budowlane, w tym z napędem na wszystkie koła Cz.8

We wrześniu2020 roku podczas specjalnej konferencji prasowej, będącej swoistym substytutem odwołanych przez pandemię targów IAA Nutzfahrzeuge, MAN Truck&Bus poinformował, że najnowszą generację TG uzupełniają wydania specjalizowane i specjalistyczne, w pierwszym rzędzie przeznaczone dla sektora budowlanego oraz innych sektorów potrzebujących analogicznego sprzętu, jak leśnictwo, energetyka, drogownictwo, kopalnictwo, straż pożarna czy siły zbrojne. Wydania te pochodzą ze wszystkich serii wyrobów, czyli TGL, TGM, TGS i TGX.

Wiedza MAN na temat napędu na wszystkie koła

Ważne kryterium operacyjne dla pojazdów w ruchu budowlanym stanowi to, że mogą poruszać się nie tylko po drogach utwardzonych, ale i po nawierzchniach o luźnej nawierzchni czy bezdrożach. Tutaj klienci mogą skorzystać z doświadczenia MAN w dziedzinie modeli z napędem na wszystkie koła. Istnieje wiele różnych środków wspomagających trakcję, nadających się do użytku w zależności od charakterystyki eksploatacyjnej danego egzemplarza auta.
Przełączany hydrostatyczny napęd osi przedniej MAN HydroDrive zapewnia lepszą trakcję i bezpieczeństwo podczas wjazdu i wyjazdu z placów budowy, podczas jazdy po drogach leśnych i polnych, na wzniesieniach i śliskich nawierzchniach. Podczas zjazdu ze wzniesienia z włączonym MAN HydroDrive hamulec ciągły działa również na przednią oś, stabilizując cały pojazd. Z systemu można korzystać w trakcie jazdy i transportu ładunku. Zużycie paliwa i zużycie podzespołów są podobne jak w przypadku konwencjonalnego napędu tylnej osi, jedyna różnica polega na tym, że masa jest nieco większa. Przy tym nie ma wpływu na wysokość nadwozia, a niska wysokość całkowita i nisko położony środek ciężkości, a tym samym optymalna stabilność jazdy, pozostają takie same. Ponadto MAN HydroDrive jest połączony ze skrzynią biegów i nie ma żadnego wpływu na WOM silnika, który może pozostać wolny dla innych zastosowań branżowych. W porównaniu z załączanym, mechanicznym napędem na wszystkie koła, MAN HydroDrive cechuje masa własna niższa nawet o 750 kg.
Załączany, mechaniczny napęd na wszystkie koła to kolejny poziom wyżej. Zaleca go się do okazjonalnych dłuższych jazd w trudnym terenie przy wyższych prędkościach, gdzie wymagana są większa przyczepność, większy kąt rampowy oraz wyższe prześwity. Trzeci etap - stały napęd na wszystkie koła na przednich osiach z mechanizmem różnicowym między osiami - pozostaje idealnym rozwiązaniem do zastosowań, w których często wymagany jest wysoki poziom przyczepności. Zasadniczym obszarem zastosowania napędów tego rodzaju są długie przejazdy po stosunkowo płaskich powierzchniach, ale przy bardzo zróżnicowanych warunkach przyczepności do podłoża.
Poza tym jako osie napędowe MAN oferuje osie planetarne i systemy z napędem hipoidalnym. Osie planetarne są wyjątkowo odpowiednie do ciężkich zastosowań terenowych, gdzie mogą wystąpić duże siły skręcające. Natomiast osie hipoidalne okazują się idealne do jazd odbywających się głównie po drogach i gdy ważna pozostaje ładowność, jak w przypadku betonomieszarki. Betonomieszarka rzadko bowiem musi poruszać się w terenie, ale powinna być w stanie przewieźć więcej zaprawy betonowej. Przy tym oba typy osi współpracują z zawieszeniem mechanicznym z resorami parabolicznymi lub z zawieszeniem pneumatycznym, a osie planetarne można także łączyć z zawieszeniem mechanicznych opartym na resorach trapezowych. Zawieszenie na resorach parabolicznych zapewnia wysoki komfort przemieszczania zarówno podczas przewożenia ładunku, jak i jazdy na pusto. Opcja zawieszenia pneumatycznego przekłada się zaś na jeszcze większy komfort i specjalne funkcje techniczne.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA