[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Nowa koncepcja firmy Scania – pojazd koncepcyjny NXT reprezentuje wizję przyszłości Cz.4

NXT został zaprojektowany jako prototyp do testowania i oceny, ale także do wystawienia opinii na temat tej koncepcji.

Przedsiębiorstwo ujawniło wynik swojego dwuletniego projektu przyszłości - ośmiometrowego innowacyjnego pojazdu koncepcyjnego NXT na Światowym Szczycie Transportu Publicznego – UITP Global Public Transport Summit, w dniach od 10 do 12 czerwca odbywającym się w Sztokholmie. Zaprezentowano wtedy moduł autobusowy tej wizji jutra. Ten moduł o długości 8 metrów zbudowano jako jeden element kompozytowy, co powoduje znaczne zmniejszenie jego masy i tym samym masy całego pojazdu do mniej niż ośmiu ton. Sam moduł autobusowy cechuje pojemność robocza na poziomie łącznie 55 osób, w tym 20 pasażerów na miejscach siedzących. Przy tym bez obszaru – strefy z przodu dla kierowcy cała przestrzeń wewnątrz może być wykorzystana do przewozu pasażerów.

W układzie konstrukcyjnym inżynierowie zaprojektowali modułową koncepcję na 2030 rok – swoją wizję dotycząca przyszłości transportu w miastach. Tym, co wyróżnia ten kreatywny wariant koncepcji NXT, jest wprowadzenie – wdrożenie oddzielnych modułów napędowych, kontrolujących i sterujących pojazdem, oraz modułów funkcjonalnych, które mogą służyć do różnych zastosowań. Oparto się więc na wymiennych modułach funkcjonalnych – przednie i tylne moduły napędowe mogą być montowane pod nadwoziem autobusu, nadwoziem dystrybucyjnym lub śmieciarką, czyli da się je dopasować do potrzeb autobusu, ciężarówki bądź śmieciarki. W efekcie ten samobieżny – autonomiczny wariant elektryczny łatwo może zmienić swój użytkowy kształt z autobusu na odmianę dystrybucyjną bądź śmieciarkę.

REKLAMA

Przy takich założeniach – pełnej separacji niezależnych napędowego podwozia i użytkowej zabudowy – silniki elektryczne znajdują się w piastach kół. Energię przechowuje się w jednostce akumulatorowej każdego modułu funkcjonalnego, co oznacza, że przy przechodzeniu między aplikacjami – odmiennymi chwilowymi zastosowaniami każdy moduł funkcjonalny da się wyjąć i zastąpić innym w pełni naładowanym akumulatorem.

W wydaniu autobusowym zamontowano - dostępne obecnie na rynku - cylindryczne akumulatory o całkowitej pojemności 162 kWh. Umieszczono je pod podłogą, gdy zazwyczaj baterie są lokalizowane na dachu lub w komorze silnika. W rezultacie w NXT postanowiono dobrze spożytkować to, co inaczej byłoby martwą przestrzenią. W ten sposób pozwolono na lepsze zagospodarowanie przestrzeni i przyczyniono się do optymalnego rozłożenia obciążenia – lepszego rozkładu mas. Ponadto na dachu – pozbawionym akumulatorów – zainstalowano panele słoneczne. W celu zwiększenia mocy dach koncepcyjnego pojazdu został bowiem wyposażony w ograniczoną liczbę paneli słonecznych. Jeśli cały dach o powierzchni 20 m2 pokryto by takimi panelami, ma on potencjał wygenerowania prawie 3 kW dodatkowej mocy. W efekcie, przy niskiej masie pojazdu, wynoszącej poniżej 8 ton, zasięg z obecnymi akumulatorami o wskazanej całkowitej pojemności na poziomie 162 kWh szacuje się – zgodnie ze sporządzonymi symulacjami – na 245 km.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij