REKLAMA

Nowa koncepcja firmy Scania – pojazd koncepcyjny NXT reprezentuje wizję przyszłości Cz.5

NXT został zaprojektowany jako prototyp do testowania i oceny, ale także do wystawienia opinii na temat tej koncepcji.

Kolejna istotna cecha NXT wynika z dążenia do poprawy jego manewrowości, w tym wydatnej redukcji promienia skrętu. Powyższe odgrywa niezwykle ważną rolę w przypadku autobusów miejskich czy ciężarówek dystrybucyjnych i śmieciarek, nieraz muszących skręcać w wąskie uliczki, zawracać na ograniczonej powierzchni, kluczyć między źle zaparkowanymi samochodami i omijać je, precyzyjnie dojeżdżać do rampy załadunkowej, śmietnika czy w zatoczkę przystankową. Tym bardziej, iż ponieważ chciano uzyskać maksymalnie płaską i niezakłóconą przestrzeń wewnątrz, osie umieszczono na dwóch krańcach, co automatycznie zwiększa ich rozstaw, co z kolei może źle rzutować na średnicę skrętu. Dla jej maksymalnej redukcji postawiono zatem na rozwiązanie znane od dawna – wprowadzono wszystkie koła skrętne, dodatkowo z funkcją ustawienia tylnych w stosunku do przednich przeciwbieżnie - dla zmniejszenia promienia zawracania – lub równolegle – w celu poruszania się tzw. psim lub krabim chodem, przydatnym, gdy trzeba dokładnie dojechać do rampy, krawężnika czy przystanku, a możliwości typowego skrętu zaliczają się do ograniczonych. Dzięki wprowadzeniu więc tzw. trybu sterowania kraba, silnikom umieszczonym w piastach kół i całkowicie kierowanym kołom, pojazd koncepcyjny jest niezwykle zwinny na ulicach miasta. W trybie sterowania kraba przednie i tylne koła obracają się w tym samym kierunku. Jazda w trybie chodu kraba pozwala w takim razie autobusowi idealnie dopasować się do krawężników przystankowych, aby ułatwić wchodzenie i wychodzenie pasażerów. Tym bardziej, że rozstaw osi na poziomie około sześciu metrów pozostaje podobny jak w przypadku standardowych odpowiedników. Niemniej cztery w pełni sterowane koła pozwalają na redukcję promienia skrętu wynoszący do zaledwie 10,5 metra, czyli wartości lepszej niż w wielu autach osobowych.

REKLAMA

NXT wyróżnia także wiele innych innowacji nie tylko z zewnątrz i w podwoziu, ale i wewnątrz. Dla zaoszczędzenia na energochłonnym ogrzewaniu, zainstalowano system ogrzewania na podczerwień, w porównaniu z tradycyjnymi grzejnikami konwektorowymi zmniejszający zapotrzebowanie na energię o 60%. System jest też znacznie lżejszy. Zamiast ogrzewania powietrza w pomieszczeniu, promienniki podczerwieni utrzymują pasażerów w cieple oraz podgrzewają tkaniny siedzeń dla zwiększenia komfortu.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA