[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Nowa koncepcja firmy Scania – pojazd koncepcyjny NXT reprezentuje wizję przyszłości Cz.6

NXT został zaprojektowany jako prototyp do testowania i oceny, ale także do wystawienia opinii na temat tej koncepcji.

Ponadto kluczową kwestią w przypadku pojazdów z napędem własnym jest interakcja maszyny z innymi użytkownikami dróg, a w przypadku autobusów również komunikacja dla pasażerów i z pasażerami oraz z innymi osobami. W związku z tym wiele elementów wnętrza modułu autobusu koncepcyjnego rekompensuje brak kierowcy. Światła na suficie informują pasażerów, kiedy pojazd ma ruszyć lub się zatrzymać. Zastosowany system uprzedzania ostrzega osoby wysiadające o niebezpieczeństwie nadjeżdżającego pojazdu. Po wejściu pasażerowie mogą natychmiast zobaczyć informacje o połączeniach transportu publicznego i komunikować się z operatorem ludzkim za pomocą panelu dotykowego w kształcie kuli. Informacje na dodatkowym ekranie mogą obejmować na przykład aktualizacje wiadomości lub zalecenia i wskazówki dla turystów. Do tego dochodzi system czujników z polem obserwacji w pełnym zakresie 360º. Autonomiczny pojazd koncepcyjny otrzymał bowiem najnowocześniejsze zintegrowane systemy czujników do jazdy i wykrywania ruchu. Aparaty z przodu, z tyłu i po bokach uzupełniają systemy radarowe i lidarowe, służące do wykrywania światła i określania odległości. Ten zintegrowany system czujników umożliwia właśnie pojazdowi zeskanowanie całego otoczenia i uzyskanie „obserwacji” w pełnym zakresie 360º. Tym bardziej, że obecnie pojazdy wciąż mogą nie być zdolne do przetwarzania informacji na takim poziomie i w takim zakresie, jak ludzie. Niemniej w przyszłości będą lepsze od tego, co ludzie mogą osiągnąć, gdyż będą mieć dostęp do znacznie większej ilości informacji i możliwości przetwarzania tej masy danych.

REKLAMA

Następny pokładowy układ to system ostrzegawczy dla okolicznych pieszych lub rowerzystów. W rezultacie ludzie w pobliżu pojazdu będą ostrzegani o swoim podejściu do niego – zbliżaniu się do nich przez niego – dzięki oświetleniu LED z przodu, z boku i z tyłu. Pojazd potwierdza to również poprzez sygnały świetlne i dźwiękowe, że posiada informacje – jest świadomy o przechodzącym, mijanym/mijającym pieszym albo przejeżdżającym rowerzyście. Odbywa się to w trzech krokach: początkowo pojazd sygnalizuje wiązką laserową, w ten sposób informując, że zaobserwował osobę. Jeśli to ostrzeżenie pozostanie niezauważone - zlekceważone, pojazd wzmocni oświetlenie LED i ostatecznie wyemituje dźwięk. Generalnie komunikacja między autonomicznym pojazdem z własnym napędem a poruszającymi się ludźmi została potraktowana i podkreślona jako niezwykle ważna, ponieważ wielu pieszych na ulicach miast powoduje, że liczne osoby przed przekroczeniem linii ulicy – wejściem na jezdnię pozostają niemal nieświadome możliwości rychłego kontaktu z kierowcami ciężarówek i autobusów. Jednak, gdy znikną lekki ukłon kierowcy i sam kierowca, jasne staje się, jaką wartość daje i dodaje taki kontakt wzrokowy - osobisty. To jest coś, co specjaliści wciąż muszą wprowadzić – zaprogramować do obsługi autonomicznych pojazdów.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij